Velké firmy se přidaly na stranu protestujících v USA. Dle expertů jde o promyšlený kalkul

Černoši zabití rukama policistů nebyli dlouhá léta tématem, ke kterému by se vyjadřovaly velké americké firmy. Tentokrát je ale něco jinak: smrt George Floyda, která rozpoutala masivní vlnu demonstrací, veřejností otřásla natolik, že ani korporátní prostředí nemohlo zůstat stranou.

Na sociálních sítích přišla slova podpory pro protestující třeba od firem Nike, General Motors, L'Oreal či Disney, v řadě případů jde ale podle odborníků spíše o kalkul a snahu neztratit zákazníky, napsal server BBC.

Reakce velkých firem na brutální zásah policistů proti Floydovi se na internetu začaly ve velkém objevovat koncem května. Například Nike na sociální sítě poslala příspěvek, který byl variací na její známý reklamní slogan Just Do It (Jdi do toho) a napsala: "Pro jednou to nedělejte. Nepředstírejte, že ten problém v Americe neexistuje".

Let’s all be part of the change.#UntilWeAllWin pic.twitter.com/guhAG48Wbp

— Nike (@Nike) May 29, 2020

"Stojíme solidárně na straně boje proti rasismu a násilí," uvedla platforma YouTube. "Sledujeme vás a jsme s vámi," přidala se kosmetická společnost Glossier.

Na stranu demonstrantů se přidaly dokonce i ty firmy, které zasáhlo rabování, ve které se některé protesty zvrhly. "Majetek nahradit lze, lidské životy nikoli," napsal na instagramu módní návrhář Marc Jacobs.

Pro aktivisty, kteří v USA bojují proti rasismu, je postoj firem nečekanou a vítanou změnou. "Tohle je důležité. Ještě před pěti lety by korporace větu, že na životech černochů záleží, nevypustily ani za miliardu dolarů," odkazuje Jade Magnus Ogunnaikeová z organizace Color of Change na slogan Black Lives Matter (Na životech černochů záleží), který protesty proti policejní brutalitě vůči černochům doprovází.

Slova podpory z firemního prostředí ale spoustu lidí spíše rozladily, protože je považují za pokrytectví a prostou známku toho, že firmy jen dělají to, co je pro ně v daný moment výhodné. Například na zprávu kosmetického gigantu L'Oreal, že "stojí za to se ozvat", okamžitě kriticky zareagovala britská modelka Munroe Bergdorfová, kterou v roce 2017 firma vyřadila ze své kampaně poté, co na sociálních sítích psala o nadvládě bělošské rasy.

"Jsem tak naštvaná. Proč nepodpořili mě, když jsem se ozvala?," napsala transgender modelka na instagramu. Pobouřenou reakci si vysloužilo i vedení ligy amerického fotbalu (NFL), které vyzvalo k akci, což poté režisérka Ava DuVernayová nazvala "nanejvýš tupým a pokryteckým" vyjádřením s připomínkou toho, jak se liga ještě před pár lety chovala k hráčům. Proti sociálnímu bezpráví a policejní brutalitě začal v roce 2016 při zápasech protestovat Colin Kaepernick z týmu San Francisco 49ers, který poté v lize nenašel dalšího zaměstnavatele.

Velké firmy stále nemají chuť zaplétat se do jakýchkoli kontroverzí, ale nynější demonstrace jsou tak rozsáhlé, že vyjádřit se k nim je už téměř nutnost. Dwayna Hayleyová z PR firmy Porter Novelli, která radí například značkám Pepsi či McDonald's tvrdí, že jde o strategický krok. "Stojí za tím úvaha, že pokud nezohledníme potřeby zákazníků, ztratíme podíl na trhu," říká.

Některé společnosti bojují i o to, aby jejich pověst neutrpěla mezi vlastními zaměstnanci a uchazeči o práci, a čím více konkurentů jde s kůží na trh, tím větší riziko představuje rozhodnutí držet se stranou. "V tuto chvíli je nebezpečnější mlčet, než se vyjádřit," domnívá se profesor Brayden King z Northwestern University.

Podnikatelský sektor si uvědomuje, že slova musejí provázet i činy, a tak několik společností už avizovalo finanční dary například pro asociaci NAACP bojující za práva nebělošského obyvatelstva. Ale ani tyhle závazky zatím nic nemění na tom, že firmy stále hrají spíše na jistotu a nechtějí se pouštět třeba do kritiky prezidenta Donalda Trumpa, myslí si profesor managementu Steve Callander z obchodní školy Stanford Graduate School of Business.

Podle Ogunnaikeové bude potřeba pracovat na tom, aby nový postoj ve vedení velkých firem přinesl nějaké reálné změny. Může to být třeba změna pracovních podmínek pro černošské zaměstnance nebo tlak na lepší práci policie. "Veřejná vyjádření firem jsme tu měli už dřív. Ale vzhledem k tomu, že protesty pokračují, je důležité, aby korporace nezůstaly jen u slov," dodává.

Související

Juraj Kucka (ještě v dresu Sparty)

Exsparťan na Ostrovech odmítl před zápasem pokleknout. Následně uvedl proč

Před víkendovým ligovým zápasem anglické nejvyšší fotbalové soutěže mezi Leeds a Watfordem se udál moment, který jistě zaujal nejednoho fanouška a vůbec člověka z anglické fotbalové veřejnosti. V dresu Watfordu totiž nastoupil slovenský fotbalista bývalý sparťan Juraj Kucka a právě on před tímto vzájemným duelem nepoklekl na podporu hnutí "Black Lives Matter". A kupodivu nebyl tehdy jediný. Stát zůstal i jeho spoluhráč tmavé pleti Emmanuel Dennis.

Více souvisejících

Black lives matter David Gilmour (Pink Floyd) Nike General Motors studio Disney L'Oréal USA (Spojené státy americké) firmy

Aktuálně se děje

včera

Donald Tusk

Tusk: Situace je kritická. Nadcházející týdny mohou rozhodnout o osudu Ukrajiny

Polský premiér Donald Tusk po summitu Evropské rady upozornil, že situace na ukrajinské frontě je kritická a příští týdny mohou rozhodnout o osudu války. Podle premiéra obsahují závěry summitu závazné ustanovení, která zavazují EU přijmout opatření k zajištění bezpečnosti ukrajinského nebe. Tusk se také vyjádřil k zatčení Poláka, který údajně pracoval pro ruskou rozvědku.

včera

včera

včera

včera

Írán, ilustrační fotografie.

Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety

USA a Velká Británie ve čtvrtek uvalily rozsáhlé sankce na firmy a jednotlivce, kteří pomáhají s výrobou íránských dronů a řízených střel, uvedla zahraniční média. Jde o reakci na íránský útok na Izrael. Teherán ve čtvrtek zopakoval, že je připraven na další odvetu v případě slibované izraelské reakce. 

včera

včera

včera

Ilustrační fotografie

Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie

Když získáte ocenění v prestižní soutěži Fotograf roku, kterou každoročně pořádá Asociace profesionálních fotografů ČR, je to velký úspěch. Dvacetiletý Matyáš Páleníček, čerstvý absolvent Střední školy reklamní a umělecké tvorby Michael, nedávno tuto cenu získal, a to v kategorii do 30 let.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Žhavá láva, ilustrační fotografie.

Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami

V Indonésii se během probíhajícího týdne probudila sopka Ruang. Úřady ve čtvrtek varovaly před hrozbou vln tsunami, kvůli sopečným erupcím nařídily evakuaci více než 11 tisíc lidí a uzavřely i mezinárodní letiště Kota Kinabalu, informovala zahraniční média. 

včera

V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily

Pád osoby do kolejiště ve stanici Flora zastavil ve čtvrtek dopoledne provoz linky A pražského metra. Vlaky nejezdily zhruba hodinu, zatímco na místě zasahovaly složky integrovaného záchranného systému. Vážně zraněný muž byl převezen do nemocnice v umělém spánku. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy