Věrnostní karty do obchodů? Experti bijí na poplach, lidem prý nedochází, že naletěli

Skrze věrnostní karty a mobilní aplikace jsou dnes o nás soukromé firmy schopné shromáždit obrovská množství informací. Přestože v krátkodobém horizontu pro nás takový kontrakt může být výhodný, někteří odborníci se začínají obávat dlouhodobých důsledků. Experti varují, že si lidé stále příliš neuvědomují, jakou moc takto do rukou obchodníků dobrovolně odevzdávají.

Nákupy potravin, ilustrační fotografie

Byznys v oblasti spotřebitelských dat je dnes obrovský. Většina firem se snaží získat o svých zákaznících co možná nejvíc informací, které mohou využít k efektivnějšímu prodeji svých výrobků a služeb. „Jakákoliv společnost, kterou oslovíte, úplně každá z nich ví, že data jsou dnes důležitá, a bude proto mít nějakou strategii, jak je sbírat,“ řekla pro web news.com.au Kylie Gleeson-Long ze společnosti Dunnhumby, která se spotřebitelskými daty zabývá.

Přestože tolik společností schraňuje informace o svých zákaznících, zdaleka ne všechny jsou schopné je dnes efektivně využívat. Podle výzkumu, který si Dunnhumby zpracovala, dnes účelně pracuje s nashromážděnými informacemi pouze polovina z 390 zkoumaných světových společností.

Například vám na základě dřívějších nákupů mohou nabídnout produkty nebo služby, které by se vám mohly líbit. „Na základě poskytnutých dat mohou prodejci uzpůsobovat svoji nabídku osobním potřebám konkrétních jednotlivců,“ říká Kylie Long. Třeba populární hudební služba Spotify dnes pomocí algoritmů dokáže doporučovat svým zákazníkům nové interprety podle toho, co poslouchali doposud.

Giham Perera, futurista a autor knih na toto téma, upozorňuje na posun moderních technologií. „Dříve se data využívala k rozhodování na základě toho, co jste si koupili v minulosti. Nyní ale firmy využívají umělou inteligence, aby odhadly, co byste si mohli koupit v budoucnosti.“

„Nechci být příliš alarmistický, ale mělo bychom se více zajímat o to, co o nás v budoucnu umožní umělá inteligence a algoritmy zjistit z informací, které dobrovolně odevzdáváme,“ říká Perera. Pojišťovny by například mohly být schopné určovat výši pojistného na základě vašich návyků, banky by mohly podobným způsobem reagovat v případě žádosti o půjčku.

Souhlas se sběrem informací většinou bývá spojen s nějakými benefity. Například věrnostní karty umožňují jejich držitelům nárokovat si slevy a akce, které běžný zákazník nezíská. Giham Perera upozorňuje na případ jedné americké společnosti, která vyvinula zařízení, s nímž mohou lidé s onemocněním srdce doma a bezplatně provádět EKG testy. „Proč je to zdarma? Protože data která poskytnete, jsou mnohem cennější, než kdybyste za službu platili.“

Sdílení informací o našich konzumních návycích nás dnes příliš nezatěžuje a neplynou z něj žádná přímá negativa. Naopak je většinou náš souhlas spojen s příjemnými benefity. Důležité je ale ptát se, k čemu všechna ta data společnostem jsou a hlavně, jak je budou schopny využít v budoucnu. „Dnes to pro zákazníky nemusí být špatné – vlastně je to i docela dobré – ale v budoucnu se mohou objevit problémy,“ říká Perera.

Čína si kvůli antidumpingovým clům stěžuje u WTO na Austrálii

24.06.2021 15:18 Čína si u Světové obchodní organizace (WTO) stěžuje na antidumpingová cla a některá další opatření,…

Loni na světě přibylo přes pět milionů dolarových milionářů

23.06.2021 06:24 Rozdíly v rozložení majetku se v loňském pandemickém roce dále prohloubily.

Německo si chce příští rok půjčit zhruba 100 miliard eur

17.06.2021 20:11 Německo si chce příští rok půjčit zhruba 100 miliard eur (asi 2,6 bilionu Kč). Původně si německá…

Amazon se brzy může stát největším maloobchodníkem v USA

12.06.2021 18:21 Americký internetový prodejce Amazon by již v příštím roce mohl vystřídat řetězec Walmart na postu…

Google ve Francii zaplatí pokutu za upřednostňování své reklamy

07.06.2021 18:31 Aktualizováno Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč)…

Země skupiny G7 se dohodly na dani ze zisku globálních firem minimálně 15…

05.06.2021 14:08 Členové skupiny nejvyspělejších zemí světa G7 se dnes dohodli na zavedení daně ze zisku globálních…

Microsoft: Ruští hackeři zodpovědní za loňský útok na SolarWinds vedou…

28.05.2021 21:28 Ruská hackerská buňka, která loni skrze software firmy SolarWinds pronikla do sítí desítek…

WTO: Oživení globálního obchodu se zbožím zrychluje

28.05.2021 17:11 Oživení globálního obchodu se zbožím zrychluje z prudkého propadu v loňském roce způsobeného…

Google už nebude jen on-line. Založí první kamennou prodejnu

20.05.2021 20:40 Americký internetový gigant Google letos v létě otevře v New Yorku první kamenný obchod. Chce tam…

Amazon chce za devět miliard dolarů převzít jedno z hollywoodských studií

18.05.2021 12:18 Americký internetový prodejce Amazon jedná o koupi věhlasných hollywoodských studií MGM, za která…

Související:

Právě se děje