Vishingové útoky v ČR se množí. Bankovní asociace upozornila na podvodné telefonáty

Česká bankovní asociace upozornila, že klienti českých bank se v posledních týdnech stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží především po telefonu vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví nebo čísla jejich platebních karet.

platební karty
doporučujeme

Asociace i banky v této souvislosti upozornily, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy ze SMS žádná banky po svých klientech nikdy nepožaduje. Asociace to uvedla dnes v tiskové zprávě. Klienti by podle ní neměli reagovat a měli by okamžitě informovat svou banku.

Podvodníci se podle asociace v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet a požadují po nich přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat.

V dalších telefonátech pak podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v e-mailech a SMS, které jsou téměř k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

"Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá," uvedl poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.

Podle tiskového mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého banka aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za její pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. "Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů," uvedl.

Pavel Šikola z Equa bank upozornil, že více je do komunikace podvodníků zapojeno také sociální inženýrství, kdy vybraná skupina klientů podle věku čelí naléhavým telefonátům v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách. Podvodníci jim vyhrožují například i pokutami.

"Zaznamenali jsme několik případů tzv. vishingu (voice phishing), kdy je klient Komerční banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu," uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Raiffeisenbank podle svého vyjádření eviduje dva takové případy.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pozor na podvod. V Česku se šíří další phishingová zpráva, nabízí kupony

27.10.2020 10:21 Komunikačními aplikacemi WhatsApp a Messenger se mezi českými uživateli šíří podvodná phishingová…

Prymula má ochranku. Na ministerstvo zdravotnictví přišel dopis s neznámou…

26.10.2020 13:24 Aktualizováno Na ministerstvo zdravotnictví dnes ráno přišel dopis obsahující neznámou látku. Na twitteru to…

Nejvyšší soud potvrdil uprchlému Rusovi trest za nehodu v Praze

26.10.2020 08:37 Nejvyšší soud odmítl dovolání uprchlého Rusa Olega Gubina, jenž si má odpykat devět let ve vězení…

Recidivista se vloupal do 17 kadeřnictví a salonů krásy, škoda 400 tisíc

23.10.2020 08:52 Policisté obvinili jednapadesátiletého recidivistu z Ostravy ze 17 vloupání, převážně do…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama