Vishingové útoky v ČR se množí. Bankovní asociace upozornila na podvodné telefonáty

Česká bankovní asociace upozornila, že klienti českých bank se v posledních týdnech stávají terčem útoků podvodníků, kteří se z nich snaží především po telefonu vylákat přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví nebo čísla jejich platebních karet.

platební karty
doporučujeme

Asociace i banky v této souvislosti upozornily, že přihlašovací údaje do bankovnictví, čísla platebních karet ani potvrzovací kódy ze SMS žádná banky po svých klientech nikdy nepožaduje. Asociace to uvedla dnes v tiskové zprávě. Klienti by podle ní neměli reagovat a měli by okamžitě informovat svou banku.

Podvodníci se podle asociace v profesionálně znějících telefonátech vydávají za pracovníky banky a klienty informují o tom, že byl napaden jejich bankovní účet a požadují po nich přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví, aby bylo možné účet blokovat.

V dalších telefonátech pak podvodníci po klientech požadují čísla jejich platebních karet, která následně používají pro přihlášení do aplikací pro mobilní placení Apple Pay nebo Google Pay, jimiž poté platí. Přihlašovací údaje do digitálního bankovnictví, respektive údaje z platebních karet, požadují podvodníci po klientech také v e-mailech a SMS, které jsou téměř k nerozeznání od oficiální komunikace bank.

"Banky se kybernetické bezpečnosti kontinuálně věnují a investují do ní nemalé zdroje. Nicméně útočníci si jsou dobře vědomi, že nejslabším článkem jsou v oblasti bezpečnosti právě klienti. Proto neustále zkoušejí, zdali nenarazí na někoho méně pozorného a údaje, které by po něm banky nikdy nechtěla, jim předá," uvedl poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.

Podle tiskového mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého banka aktuálně čelí vlně telefonátů, v nichž se podvodníci vydávají za její pracovníky a požadují po klientech jejich přihlašovací údaje a čísla platebních karet, aby mohli zablokovat účet klienta, který je vystaven údajnému útoku hackerů. "Za poslední týden registrujeme několik set takových telefonátů," uvedl.

Pavel Šikola z Equa bank upozornil, že více je do komunikace podvodníků zapojeno také sociální inženýrství, kdy vybraná skupina klientů podle věku čelí naléhavým telefonátům v brzkých ranních či pozdních nočních hodinách. Podvodníci jim vyhrožují například i pokutami.

"Zaznamenali jsme několik případů tzv. vishingu (voice phishing), kdy je klient Komerční banky převážně telefonicky kontaktován s informací, že došlo k napadení jeho účtu," uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Raiffeisenbank podle svého vyjádření eviduje dva takové případy.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Policie v případu otrávené Bečvy čeká na znalecký posudek

26.02.2021 16:42 Policie stále čeká na znalecký posudek týkající se zářijové otravy řeky Bečvy. Podle dřívějšího…

Pražští strážníci ve čtvrtek řešili 187 lidí bez respirátoru

26.02.2021 11:14 Hlídky Městské policie hlavního města (MPP) v Praze ve čtvrtek řešily 187 případů porušení vládního…

Policie na D2 u Lanžhota zadržela další běžence

22.02.2021 14:12 Policie na bývalém hraničním přechodu Lanžhot na Břeclavsku zadržela čtyři běžence, zřejmě jsou z…

Policie vyšetřuje nález mrtvých zvířat u Sedlice na Příbramsku

22.02.2021 12:51 Policisté vyšetřují nález 16 mrtvých zvířat včetně orla mořského, dvou jestřábů a tří kání lesních…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama