Může dům být uměleckým dílem? Umění staré stovky let, o kterém tuší jen málokdo

Nová výstava v newyorském Muzeu moderního umění (zkráceně MoMA) nazvaná „Endless House: Intersections of Art and Architecture“ prostřednictvím výkresů, modelů, videí a instalací ukazuje, že rodinné domy či jiná obydlí mohou být nejen funkční, ale zároveň mohou odrážet estetické tvůrčí snahy architektů a umělců.

Přidejte svůj názor

The Solomon R. Guggenheim Museum, New York, USA

Začalo to před 450 lety v Itálii dílem Paola Almerica a Andrey Palladia, kteří spolupracovali na návrhu zcela nového druhu domu. Italská vila La Rotonda byla postavena na návrší s vyhlídkou na město a okolí, kde byla oproštěna od zemědělských prací, náboženských vlivů a obchodu. Bylo to místo ke studiu, rozjímání, ale především byla La Rotonda dokonalým uměleckým dílem, které odráželo renesanční ideály a ve kterém se spojoval klid, symetrie a nenápadný náboženský symbolismus (půdorys ve tvaru kříže). La Rotonda byla zkrátka mostem mezi uměním a architekturou.

Od té doby se architekti po celém světě pokoušeli vytvořit podobné dílo jako Palladio s Almericem. Na projekty, ve kterých se snubí umění s architekturou v posledních 50 letech se zaměřila nová výstava MoMA. Letošní rok je totiž 50. výročím úmrtí Fredericka Kieslera, rakousko-amerického vizionářského umělce a architekta, který spolupracoval na projektu pro tzv. Nekonečný dům (Endless House). Tento dům byl sice navržen jen jako model, ale je naprostým unikátem. Jeho vnitřní prostory odrážejí to, co Kiesler nazval Correalismem, neboli filozofií designu zaměřené na vytváření kontinuity mezi prostorem, lidmi, předměty, koncepty a uměním, jak uvedl server bbc.com.

Correalismus a Nekonečný dům inspirovaly architekty, jako je Frank Gehry, který se v roce 1998 stal prvním nositelem ceny Fredericka Kieslera za architekturu a umění. Gehryho Guggenheimovo muzeum Bilbao v roce 1997 vyzdvihlo tohoto kalifornského architekta díky inovativním plynulým záhybům oslňujícího titanu. Jeho dalším dílem pak byl původně skromný domeček ve stylu holandské koloniální architektury v Santa Monice, který proměnil v rodinný domek plný prazvláštních úhlů, každodenních materiálů a především kontinuity (zároveň i roztříštěnosti) mezi prostorem, věcmi, koncepty a uměním.

Zvláštností tohoto domu jsou okna, která vypadají, jak Gehry sám řekl, jakoby se sama snažila z domu dostat ven. Jsou vytvarovaná tak, aby odrážela světlo dovnitř domu zrcadlově a vy pak máte pocit, že všechna ta projíždějící auta nebo měsíc je úplně na jiném místě než doopravdy je. Inspirací mu k tomu byli duchové, kteří údajně dům obývají. Gehry se rozhodl, že to budou duchové Kubismu.

Na výstavě MoMA je spousta modelů či výkresů domů, které ve skutečnosti nebyly nikdy postaveny, mezi nimi je například tzv. Wing House. Tento dům má mnoho společného s Kieslerovým Nekonečným domem, proto není divu, že také patří mezi vítěze ceny Fredericka Kieslera.

Mezi nerealizované projekty patří mimo jiné i výtvor Gilian Lambertové, která se při své práci nechala inspirovat J. M. W. Turnerovým obrazem Sněhová bouře: Paroloď při vplutí do zálivu.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Provokativní projekt Unes-co? Umělkyně naštvala řadu Čechů, posílali ji do…

22.09.2018 22:02 Aktualizováno Český Krumlov - Mnoho kritických reakcí dostala umělkyně Kateřina Šedá kvůli projektu Unes-co.…

Zmizí Praha ze seznamu UNESCO? Nervozita roste, metropole dostala kritický…

20.09.2018 15:29 Aktualizováno Praha/Český Krumlov - Představitelé dobrovolného svazku obcí České dědictví UNESCO se dnes v Českém…

Právní bitva o 300 milionů. K soudu se vrátí spor o významnou památku

08.09.2018 13:35 Praha - Soud se bude v listopadu znovu zabývat sporem mezi Státním fondem kultury (SFK) a…

Dny evropského dědictví zpřístupní tajemná zákoutí českých měst

05.09.2018 14:11 Praha - Dny evropského dědictví ( European Heritage Days, dále EHD ) každoročně v měsíci září…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama