Hanáková rozhodla: Nádraží Žižkov je kulturní památkou. Co na to developer?

Praha - Bitva o nákladové nádraží Žižkov je za svým dalším milníkem. Ministryně kultury Alena Hanáková (TOP 09) v pátek podepsala prohlášení rozhodnutí, podle kterého se objekt stane kulturní památkou, informoval v pondělí Mediafax předseda sdružení Tady není developerovo Dan Merta.

Ilustrační foto
doporučujeme

"Je to zatím nejpozitivnější rozhodnutí," řekl Merta, který doufá, že se bude výsledek řízení líbit jak odborné, tak laické veřejnosti. Podle něj ale ještě existují další možnosti odvolání, rozhodovat by na závěr mohl správní soud. "Zatím jsme tuto informaci oficiálně nedostali. Jakmile se tak stane, rozhodneme se o dalším postupu," informoval Mediafax mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Sdružení Tady není developerovo se chce o budoucnosti nádraží i nadále bavit, například v květnu plánuje k tomuto tématu diskusi v žižkovském kině Aero. "Dvouapůlroční neúnavností jsme je udolali. Oslavíme to jarní cyklojízdou, která zakončí letos právě tam," napsal na svém facebookovém profilu Matěj Stropnický (SZ) ze sdružení. Podle něj bude rozhodnutí pravomocné od chvíle, kdy jej dostanou všechny zúčastněné strany. Podle Stropnického by se ale mělo v případném rozkladovém řízení či u správního soudu rozhodovat už pouze o legislativně technických parametrech rozhodnutí.

Výsledky řízení ministerstvo zatím oficiálně komentovat nechtělo. "Mohu potvrdit, že v pátek 8. března podepsala ministryně rozhodnutí o ukončení řízení," řekl Mediafaxu Jan Vondryska z tiskového odboru ministerstva. Výsledek ale nechtěl zveřejnit, podle něj se nyní obesílají účastníci.

Nádraží se kulturní památkou nyní stalo prakticky již počtvrté, potřetí ho ministerstvo vyhlásilo za památku na podzim, vždy se ale vlastník v podobě Českých drah proti vyhlášení odvolal. Nyní tak rozhodla sama ministryně.

Z navrženého souboru byla již dříve prohlášena za kulturní památku hlavní budova nádraží, ta se skládá ze tří křídel (administrativního podél ulice Želivského a dvou křídel překladišť). Ministerstvo již v listopadu potvrdilo, že je to mimořádně kvalitní a velmi dobře dochovaný příklad funkcionalistické stavby technického určení. Celý koncept z roku 1930 je dílem architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a inženýra Miroslava Chlumeckého, proveden byl v letech 1933 až 1936. Patřil k nejmodernější stavbě svého druhu v Evropě, a to jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.

Památkáři oceňují především urbanistickou kompozici budovy na půdorysu písmene U, vnitřní dispozice i architekturu vnějšku.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama