Tři generace žen na jednom jevišti. P.R.S.A. vám natrhnou bránici

RECENZE – Mladí lidé s oblibou prohlašují, že oni budou rozhodně jiní, než jací jsou jejich rodiče. Jaké je pak čeká nemilé překvapení, když za pár let zjistí, že jsou si s rodiči podobní více, než by byli vůbec tušili, že je možné. Takový osud potkal všechny ženy, které se sešly na pohřebním narozeninovém večírku v Divadle Palace. Nově zde uvedli hořkou komedii P.R.S.A. od polského autora Eugeniusze Szybala.

Přidejte svůj názor

Komedie P.R.S.A. bude mít v Divadle Palace premiéru 18.12.2014. Foto: Roman Albrecht
doporučujeme

Při vstupu do sálu pražského Divadla Palace, kde se nově zabydluje komedie P.R.S.A., na vás dýchne pochmurná atmosféra loučení se zesnulým. Netrvá to však dlouho a jste vyvedeni z omylu – o žádnou hru protknutou smutkem rozhodně nepůjde.

Ona údajně zesnulá žena, jejíž fotografie visí ve středu jeviště a ze stran ji obklopují svíčky a květiny, je ve skutečnosti čipernou babičkou, již kouzelně hraje Eva Lecchiová, která po pár „skleničkách" dokáže se svými dcerami a vnučkami držet krok jako za mlada. S postupující dobou večírku jsou témata a názory všech žen čím dál choulostivější, absurdnější a radikálnější. Tato změna je jak hezky zachycená Eugeniuszem Szybalem, tak i skvěle zrežírovaná Vojtěchem Štěpánkem.

Na oslavě osmdesátých narozenin se tak sešla pětice žen tří generací jedné rodiny. Přestože se jedná na první pohled o ženy tak různé, což je nejvíce znatelné mezi dvěma vnučkami, jsou si všechny velmi blízké. Všechny jdou v životě ve šlépějích své matky – žádná z nich nezná svého otce a zároveň všechny chtějí co možná nejrychleji zapomenout na otce svých dětí. Hra P.R.S.A. však není jen prostodušnou komedii bez jakékoli hloubky myšlenek. Otevírá téma pro dnešní dobu tak zásadní, zda je otec pro výchovu dítěte důležitý.

Tato komedie jakoby potvrzovala pravidlo, že ženy přitahují sígři. Žádná z nich si nevyhlédla hodného chlapa, ale současně všechny chtěly toho svého volnomyšlenkáře spoutat... jak takové snahy končí, je jasné. Přestože jsou zde ženy vykresleny jako „fuchtle", které si na muže jen a jen stěžují, stejně každá z nich po nějakém touží. Divák, který přemýšlí nad tím, zda zamíří na toto představení do Divadla Palace, se tedy skutečně nemusí bát toho, že se jedná o feministickou hru – ženy ztvárněné v komedii P.R.S.A. jsou občas radikální v názorech, ale vše pramení jen z alkoholu a především smutku.

A jak se stalo, že se ocitla na své vlastní smuteční hostině? Stačil jeden překlik! Dcera (Ilona Svobodová) této osmdesátileté babičky se chtěla zbavit organizačních povinností, a tak se rozhodla objednat firmu pořádající večírky. V důsledku špatné „komunikace" mezi ní a počítačovou myší, objednala dost podivný kar se striptýzem.

Ten velice odvážně předvedl Jaromír Nosek v roli organizátora, který celý večer strávil posloucháním toho, jak jsou muži špatní, což ke konci „oslavy" již nemohl poslouchat, tak se do pětice žen od plic pustil. I když by nejraději smuteční narozeninovou oslavu opustil, i tak – objednávka je objednávka a přání zákaznic je svaté – předvedl velice originální striptýz, který jen tak neuvidíte, neboť spojení této činnosti a výrazu tváře „pana Pingla" je naprosto nezapomenutelné.

Ivana Wojtylová, Eva Lecchiová a Kristýna Leichtová hrály v této hře již před třemi lety, když ji nastudoval tentýž režisér Vojtěch Štěpánek. To že dostaly opět možnost si v této komedii zahrát, bylo, troufám si říci, skvělým rozhodnutím, neboť jsou perfektní. Kristýna Leichtová se zde představila v roli pubertální a suverénní pětadvacítky, která má na všechno názor a dost pokřivenou slovní zásobu motáním slov a přehazováním písmenek ve slovech.

Divák, který záhy po začátku hry nabyde dojmu, že komedie je už rozjetá, se šeredně mýlí. Vše se změní se vstupem dračice na jeviště. Ivana Wojtylová v roli tetičky přináší na jeviště otevřený přístup k tématům a velkou ženskou dravost. Na co není možné zapomenout, tak na jediné hudební a taneční číslo, o které se postará právě ona. Singl Cvičím si pánevní dno v rytmu blues pobaví snad všechny v sále.

Druhou vnučku, která se stále jen trápí a probrečí tak skoro celou oslavu, představuje Jana Bernášková. Během večera projde kouzelnou proměnou, neboť tetičce se holt nelíbí jako ošklivé káčátko.

Eugeniusz Szybal speciálně pro inscenaci v Divadle Palace připsal nový poslední obraz, který potvrzuje rodinné „prokletí", i když dává i jakousi naději na vyskočení ze zajetých kolejí.

Eugeniusz Szybal: P.R.S.A.
Režie: Vojtěch Štěpánek

Hrají:
Kristýna Leichtová
Ilona Svobodová
Eva Lecchiová
Jana Bernášková
Ivana Wojtylová
Jaromír Nosek / Richard Trsťan

Premiéra v Divadle Palace: 18 prosince 2014
Nejbližší reprízy: 16. ledna a 19. února.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Woody Allen zrežíroval operu, debutovat bude v milánské La Scale

03.07.2019 08:01 Po 51 filmech bude Woody Allen debutovat jako operní režisér ve slavné milánské La Scale. Od 6. do…

Muellerova zpráva se dočkala dramatizace. Jediné představení s řadou…

24.06.2019 21:26 Dnes už proslulá závěrečná zpráva amerických vyšetřovatelů o ruském vlivu na prezidentské volby v…

RECENZE: Romeo a Julie v nevšední inscenace pod brněnským nebem

17.06.2019 13:06 RECENZE - Slavná hra Williama Shakespeara se po letech vrátila do Brna a to na letní scéně, v…

Adaptace románu Hana v Národním divadle Brno: Úžasná inscenace s…

15.06.2019 12:52 RECENZE - Třetí román úspěšné autorky, Aleny Mornštajnové se dočkal jevištního zpracování. Povedlo…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama