Jan Antonín Pitínský se vrací do Olomouce s nadčasovou operou Bohuslava Martinů

Olomouc – Významný divadelní režisér a tvůrce oceňované inscenace Pád Antikrista, Jan Antonín Pitínský, se vrací do Olomouce. Nastuduje zde vrcholnou operu Bohuslava Martinů Řecké Pašije, které se dostane historicky prvního uvedení v Moravském divadle.

Přidejte svůj názor

Barbora Polášková v opeře Řecké pašije (foto: Jan Procházka)

Moravské divadlo Olomouc poprvé uvede na svém jevišti vrcholné operní dílo Bohuslava Martinů Řecké pašije v režii Jana Antonína Pitínského, který zde v minulosti nastudoval oceňovanou inscenaci Pád Antikrista. Dílo Bohuslava Martinů, v němž rezonuje aktuální téma uprchlíků, klade velké nároky na sólisty a sbor.

Bohuslav Martinů toužil zhudebnit jedno z děl řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise. Ten mu doporučil svůj román Kristus znovu ukřižovaný, který vydal v roce 1954. Skladatel, který musel emigrovat do USA před nacisty, se ztotožnil s tématem uprchlíků a dědictví křesťanských ctností a jeho povinnosti vůči lidstvu.

„Martinů byl románem nadšený, korespondoval se spisovatelem a sám napsal libreto. Vznik opery trval tři roky. V Londýně však operu odmítli uvést. Až pominul ten hrozný smutek, napsal Martinů zhuštěnou, takzvanou curyšskou verzi, která je vlastně básní na téma románu. Z ní bude vycházet naše inscenace,“ vysvětluje režisér a několikanásobný držitel Ceny Alfréda Radoka Jan Antonín Pitínský v tiskové zprávě. Zmíněná druhá verze měla v Curychu premiéru v roce 1961. Martinů ani Kzantzakis se jí však nedožili.

Příběh vypráví o obyvatelích řecké vesnice, do které během velikonočních pašijových her přijdou uprchlíci z jiné vesnice, zničené nájezdy Turků, a žádají o pomoc. Bohuslava Martinů zaujala emocionální a duchovní síla příběhu. „Chtěl, aby jeho opera byla drastická, tvrdá a bolestná, nic idylického. Druhá verze je oproti té původní zkratkovitá, více poetická a má krásnější konec. Vedle tématu uprchlictví se do popředí dostává tragický osud ovčáka Manoliose, který se vžije do role Ježíše, a nabourává tak staré pořádky ve vesnici,“ přiblížil Pitínský, který se do Olomouce vrací již podruhé. V roce 2014 totiž s olomouckým operním souborem nastudoval inscenaci Pád Antikrista, která získala mimo jiné Cenu Divadelních novin.

Autorem hudebního nastudování je Petr Šumník. Podle něj jsou Řecké pašije výsledkem celoživotního kompozičního vývoje Bohuslava Martinů. „Je to hudba dynamická, místy disonantní, místy naprosto přehledná a čitelná a samozřejmě výrazně rytmická, což je pro dílo tohoto skladatele celkově typické. Martinů se nechal inspirovat – zvlášť ve zhudebnění modliteb – byzantskou hudbou a místy je možno zaslechnout i názvuky balkánské lidové hudby,“ popisuje Šumník a dodává, že vokální party jsou plné intonačních i rytmických záludností.

img-responsive

David Szendiuch v opeře Řecké pašije (foto: Jan Procházka) | foto: Moravské divadlo Olomouc (MDO)

Extrémní nároky jsou také kladeny na operní sbor, který je zde rozdělen na dvě početné skupiny. Ty mají dva rozdílné charaktery a vlastní speciální úlohu. V opeře vystupuje také dětský sbor.

V roli ovčáka Manoliose se představí Jakub Rousek v alternaci s Milanem Vlčkem. „Manolios je snad jedna z nejkrásnějších rolí operního repertoáru českých skladatelů, neboť co může být více než hrát v Pašijích samotného Ježíše Krista. I když je to role zpívaná česky, což usnadňuje naučení se a zapamatování textu, je to na druhou stranu vyváženo náročnou přípravou role po herecké stránce a samozřejmě po stránce hudební. Je obecně známo, že hudba Bohuslava Martinů je těžká na nastudování, ale v konečném výsledku velmi krásná a netradiční,“ uvedl Rousek.

Záletnou vdovu Kateřinu, která v pašijových hrách představuje Máří Magdalenu, ztvární nová posila operního a operetního souboru Radoslava Mičová v alternaci s hostující Barborou Poláškovou. Podle Mičové je dílo velmi nadčasové a díky tomu má sílu a moc diváka zaujmout. V inscenaci uvidíme také Jiřího Přibyla, který se v roli kněze Fotise objevil už před lety v Národním divadle pod vedením Jiřího Nekvasila. V dalších rolích se představí David Szendiuch, Martin Štolba, Elena Gazdíková nebo Petr Martínek.

Autorem scénografie je architekt a člen skupiny Buty, Milan Nytra. Ten vytvořil variabilní scénu, která se během představení mění z vesnice na pustinu. Jana Preková je autorkou výrazných barevných kostýmů, které jsou inspirované dílem německého malíře Neo Raucha. „V oblečení bohatých vesničanů je patrná barevná divokost, exotičnost. Uprchlíci mají soudobé kostýmy. Je to sice současnost, ale stylizovaná a trochu zastřená,“ uvedl Pitínský.

Premiéra Řeckých pašijí se koná v pátek 24. února 2017 v Moravském divadle Olomouc.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

RECENZE: Při sledování konverzační komedie Horská dráha se budete cítit…

20.01.2019 12:40 RECENZE - Novou sezónu Divadla Bolka Polívky zahájila francouzská komedie s názvem Horská dráha. Ve…

Dvorní fotograf Divadla Bolka Polívky Jiří Salik Sláma představí to…

11.01.2019 17:24 Brno - Snímky Jiřího Salika Slámy jsou s Divadlem Bolka Polívky spjaty už 8 let. Vzájemnou symbiózu…

Horská dráha: V první letošní inscenací Divadla Bolka Polívky se představí…

07.01.2019 10:18 Ve francouzské konverzační komedii s prvky absurdního humoru pro dva herce se v režii Petra…

Kulaté výročí zajímavého divadla: Tož dondite do BuranTeatru!

04.01.2019 14:51 Hledáte inspiraci na kulturní zážitky v roce 2019? Prožijete rádi něco netradičního? Pak pro vás…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama