Divadlo

Související články:

Ti druzí

Zlatý drak

RECENZE: Zlatý drak přináší do Mahenova divadla v Brně divoké historky z asijského bistra

Snad každý z nás už jednou konzumoval jídlo v prostorách rychlého občerstvení, které provozují všude v Evropě, tedy také i u nás, původní obyvatelé Asie. Přiznávám, že dokonce takovou stravu mám docela rád. Jde o restaurace, kde je jídlo připravováno čerstvé, před mými zraky. Vidím za pult, kde si pomáhají (nebo si překáží) malí čilí človíčkové, dodržujíce veškeré hygienické předpisy. (Tedy alespoň pokud to vidím) A mně „Asie“ opravdu chutná.
Hudební drama Devět křížů

RECENZE: Inscenace Devět křížů je muzikál, jakých u nás nevzniká mnoho

Nová inscenace, hudební drama Devět křížů, byla před pár dny uvedena ve světové premiéře na Hudební scéně Městského divadla v Brně. Je to příběh, který lze bezesporu označit za hororový, premiéra ale napověděla, že se po covidové pauze v Brně zrodilo opět cosi velkého, co stojí za to vidět.
Mary Page Marlowová

RECENZE: Mary Page Marlowová. Magické drama v Městském divadle v Brně

Je to pro mne opravdu zvláštní. Neznat předního amerického dramatika? Také to se mi může stát? Stalo se. Jako dramatik je Tracy Letts prý známý tím, že psal pro divadla Steppenwolf Theater , Off-Broadway a Broadway. V Evropě se proslavil hrou ZABIJÁK JOE (českou premiéru měla v Činoherním klubu v roce 1996). Za drama SRPEN V ZEMI INDIÁNŮ získal Pulitzerovu cenu a cenu Tony za nejlepší hru. Kromě psaní textů pro divadlo je v Americe znám také jako výborný herec, propagátor divadelnelních zážitků. Je pokračovatelem dramatiků Eugena O’Neilla, Tennessee Williamse či Edwarda Albeeho. Měl by tedy být u u nás známy. Možná že je a ja se se smutkem přiznávám ke své mezeře ve vzdělání.
Divadlo, ilustrační foto

Divadla se navzdory rostoucím cenám energií nechystají zdražovat vstupné

Divadla se navzdory rostoucím cenám energií, které zvyšují jejich náklady na provoz, většinou nechystají zdražovat vstupné. Šetřit budou zkrácením topné sezony, některé scény omezí počet premiér, jiné se budou snažit více využívat třeba pronájmy svých prostor, což může do rozpočtu přispět. Zdražení vstupného deklarovalo od začátku sezony Národní divadlo.
Karel Richter (vpravo) vedle Vladimíra Brabce v seriálu Stopy života.

Ve věku 96 let zemřel Karel Richter, jeden z nejstarších českých herců

Ve věku 96 let dnes zemřel Karel Richter, jeden z nejstarších českých divadelních, filmových a televizních herců, zkušený dabér a také dlouholetý ředitel Divadla Jiřího Wolkera. Veřejné rozloučení s držitelem Ceny Františka Filipovského za celoživotní mistrovství v dabingu se uskuteční 17. srpna ve 12:00 ve Velké obřadní síni krematoria Strašnice. ČTK o tom informoval vnuk Jan Richter.
Smutek sluší Elektře

RECENZE: Smutek sluší Elektře. Premiéra v Mahenově divadle v Brně budí obdiv a evokuje k zamyšlení

Díla amerického dramatika dvacátého století, Eugena O´ Neilla vzbuzovala vždy diskuse o tom, do jaké míry je jeho vidění (nejenom americké) společnosti pravdivé. Jednou se mu vyčítal přílišný skepticismus, jindy uměle vytvořené konflikty, daleké od reality a naopak, zbytečné vyostřování jevů v rodině, ve společnosti, které se přece dali řešit rozumněji a méně dramatickou cestou. Co autorovi však nemohlo být vyčítáno, to je hluboká znalost divadelního dramatu, nosnost postav vytvářet konfliktní situace, ze kterých nelze uniknout bez krize. Ve všech jeho dílech je cítit obdiv k antickému dramatu, které mu bylo vždy inspirací.
Zuzana Čaputová na návštěvě České republiky

Festival Divadelní svět Brno zahájí debatou se slovenskou prezidentkou Zuzanou Čaputovou

Za týden začíná prolog mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno, který nabídne brněnskému publiku více než 50 tuzemských i zahraničních inscenací. Diváci se mohou těšit na špičkové produkce z Izraele, Polska, Maďarska, Francie či Běloruska a na již tradiční výběr toho nejlepšího z českého divadla, včetně bohatého doprovodného programu.
Kavkazský křídový kruh

RECENZE: Kavkazský křídový kruh. Není jednoduché hrát Brechta, v Brně se to ale povedlo

Brechtovy inscenace pro mne byly vždy nějakým způsobem vzrušující. Od jejich odmítání až po údiv, co to se mnou udělalo. Upřednostňování politiky v umění, až na výjimky, je mi proti srsti. A dílo Bertolda Brechta, to je proklamační politika pořád a stále v popředí. Mistrovsky vystavěná dramatická díla a zároveň to nepříjemné deklamování politických názorů, které jsou plné nejenom sociálních, ale také socialistických postulátů. Brrr.
Kabinet zázraků, foto: Radek Petrášek

Naivní divadlo Liberec se znovu představí v Remeši

Liberecké najivní divadlo letos již podruhé míří do francouzské Remeše, kde se zúčastní prestižního festivalu pro děti a mládež Méli'môme. Tentokrát přiveze inscenaci Kabinet zázraků neboli Orbis pictus inspirovanou stejnojmenným dílem Jana Amose Komenského.
Stavba scény opery Alcina v Královské opeře ve Versailles, foto Jiří Heřman

Úspěšná brněnská operní inscenace Alcina vyrazí do Královské opery ve Versailles

Zahraniční turné do Versailles a Caen absolvuje v březnu a květnu 2022 barokní opera G. F. Händela Alcina, která vznikla v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Royal Opéra – Château de Versailles. Inscenace v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Václava Lukse byla vytvořena v rámci mimořádné spolupráce s renomovanými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Královská opera ve Versailles uvede první představení 11. března. Premiérové obsazení je založeno na zahraničních pěveckých hvězdách: Kangminovi J. Kimovi, Mirelle Hagen a kanadské sopranistce Karině Gauvin.
Aleš Slanina v muzikálu Představ si...

Hvězdný divadelní program pod hvězdami a Petrovem

Malebný kout Zelného trhu ožívá neochvějně každé léto už třináct let poutavými příběhy z dílny Městského divadla Brno. I na letošní léto je pro vás již připravena vskutku rozmanitá programová nabídka plná hvězd, které můžete obdivovat na letním nebi nad vámi i na jevišti před vámi! Herecký ansámbl se ze svých kamenných scén v Lidické ulici opět přemístí i na svou třetí scénu v podmanivém prostoru Biskupského dvora, aby zde pro vás v romantických kulisách pod katedrálou sv. Petra s Pavla rozehrál napínavé, dojemné i komické, historické i pohádkové příběhy oděné do zpěvoherního hávu.
Biskupský dvůr v Brně

Městské divadlo Brno zahajuje předprodej vstupenek na letní open air představení na Biskupském dvoře

Malebný kout Zelného trhu ožívá neochvějně každé léto už třináct let poutavými příběhy z dílny Městského divadla Brno. I na letošní léto je pro vás již připravena vskutku rozmanitá programová nabídka plná hvězd, které můžete obdivovat na letním nebi nad vámi i na jevišti před vámi! Herecký ansámbl se ze svých kamenných scén v Lidické ulici opět přemístí i na svou třetí scénu v podmanivém prostoru Biskupského dvora, aby zde pro vás v romantických kulisách pod katedrálou sv. Petra s Pavla rozehrál napínavé, dojemné i komické, historické i pohádkové příběhy oděné do zpěvoherního hávu.
Sněhurka a já

RECENZE: Sněhurka a já je pohádkový muzikál Městského divadla v Brně pro celou rodinu

Herec, absolvent DiFa Jamu, režisér, taky absolvent DiFa JAMU a v neposlední řadě pedagog téže školy Stanislav Slovák má v divadle bohaté zkušenosti herecké i režijní. Není proto divu, že si se široce rozehranou pohádkou (určenou nejenom dětem) pohrál až s bujarou radostí. Popravdě, blýskalo se tam a hřmělo tak intenzivně, že být dítětem tak se… Ale dnešní děti jsou odolné. Snesou v počítačových hrách i řezání hlav motorovou pilou, takže nějaká ta scénická kouzla je nevylekají. V hledišti sedělo různorodé publikum. Od dvouletých dětí po důchodce. Ti se asi lekali navíc. Když hledištěm svištěly hromy, blesky, nebylo mi všechno jedno... Hold, věk se zapřít nedá.
Večer tříkrálový

RECENZE: Večer tříkrálový je v podání NdB vtipně a moderně realizovaný Shakespeare

Alžbětinský autor je pravděpodobně nejhranější dramatik světového divadla a bylo by nošením sov do Athén zde popisovat, co, kdy, kde se z jeho geniálního díla hrálo. Snad jenom krátké připomenutí: poprvé se asi komedie Večer tříkrálový hrála roce 1618, ale bez velké divácké odezvy a do divadelního děni se naplno zařadila až v roce 1623 za krále Jakuba I. Ovšem do stálého repertoáru divadel se tato komedie dostala až v 18. století.