Nová premiéra Baletu Národního divadla spojí tři vynikající choreografie

Praha – Tři energie, tři temperamenty a tři vynikající choreografie se ocitnou na jevišti Národního divadla v jedné spojené inscenaci. Večer s Timeless chce potěšit jak milovníky klasického baletu, tak i toho současného.

Přidejte svůj názor

Timeless

Nová inscenace Baletu Národního divadla s názvem Timeless spojí tři choreografie – Serenádu George Balanchina, Separate Knots izraelského choreografa Emanuela Gata a Svěcení jara Glena Tetleyho. Soubor tak chce zaujmout jak milovníky klasického baletu, kteří ocení eleganci Balanchinovy Serenády, tak i toho současného, kteří se naladí u intimního duetu Separate Knots, který vytvořil Gat na hudbu Fryderyka Chopina přímí pro pražský Balet.

Serenáda (Serenade) z roku 1933 prošla za Balanchinova života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“, o které se postaralo mistrovství konkrétních interpretů. Balanchinův opus lze přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie.

Tetleyho Svěcení jara u nás bude uvedeno vůbec poprvé. Původním povoláním lékař, z něhož se stal úspěšný tanečník, se snažil o fúzi klasického baletu s moderním tancem. Miloval čistotu a přesný tvar, jeho choreografie, včetně Svěcení jara, jsou velkou výzvou pro interprety, protože jsou velmi fyzicky náročné.

Hned druhou světovou premiéru v jednom večeru diváci zažijí díky prvnímu uvedení Separate Knots Emanuela Gata. Uznávaný izraelský choreograf poprvé spolupracuje s Baletem Národního divadla, pro který vytvořil duet s podmanivou hudbou Fryderyka Chopina. Sám Gat označil hudbu za jeden ze zdrojů inspirace.

„Rozhodně netvořím choreografie s úmyslem znázornit hudbu. Choreografie je nezávislá forma myšlení a výrazu, zahrnující mnohem více než hudební inspiraci,“ vysvětlil Emanuel Gat a dodal: „Řekl bych, že je mi bližší choreografie založená na strukturálním aspektu než tvorba zaměřená na efekt nebo koncepci. Dávám přednost choreografickému postupu, který poskytuje tanečníkům jistý prostor, v němž se mohou plně vyjádřit a projevit svou osobnost.“  

Premiéra inscenace Timeless se uskuteční 20. října 2017 v pražském Národním divadle.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Hej, Václave! V Huse na provázku vzpomínali na Havla, akce se konala již…

16.12.2018 20:05 Potřetí se dnes v podvečer uskutečnila v Divadle Husa na provázku akce s názvem Hej, Václave! Název…

Open Art: Talentovaní lidé s postižením tvoří plakáty pro Národní divadlo…

16.12.2018 17:53 Projekt OPEN ART. Komu to co říká..? Různé názvy a formy otevřených uměleckých aktivit se…

Poslední premiéra letošního roku: HaDivadlo diváky láká na Gorkého…

11.12.2018 10:59 Poslední premiérou roku 2018 v brněnském HaDivadle budou Maloměšťáci ruského autora Maxima Gorkého.…

RECENZE: V roli opuštěné kariéristky Chýlková vystupuje grandiózně. Nebojí…

10.12.2018 09:02 Pražské divadlo Studio DVA v koprodukci s brněnským Divadlem Bolka Polívky divákům představuje hru,…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama