RECENZE: Teror v brněnské Redutě aneb Kdo odsoudí Larse Kocha?

RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo na scéně divadla Reduta drama Teror současného německého autora Ferdinanda von Schiracha. Režisér Martin Glaser diváky přenesl do soudní síně a svěřil jim rozhodnutí o konečném verdiktu. Na Teroru je nejlepší to, že zaručeně vyvolá diskuzi. Měl Lars Koch sestřelit letadlo unesené teroristy nebo ne?

Přidejte svůj názor

Jan Grundman v inscenaci Teror (foto: Jakub Jíra)
doporučujeme

Současný německý spisovatel Ferdinand von Schirach je původním povoláním právník a ze soudní praxe čerpá náměty pro své povídky a romány. Drama Teror se po světové premiéře v roce 2015 stalo mezinárodním hitem, což nijak překvapivé není – díky současnému teroristickému námětu, a především atraktivitě dvou variant konce, o němž rozhodnou diváci.

Let společnosti Lufthansa z Hamburku do Mnichova je unesen teroristy a míří proti obrovské aréně, v níž se právě koná fotbalový zápas. Na palubě letadla je 164 cestujících a ve stadionu 70 tisíc fanoušků. Vojenský pilot, major Lars Koch, se na poslední chvíli rozhodne jednat a letadlo sestřelí. Za svůj čin je postaven před soud. Sami diváci mají rozhodnout, zda má být Koch odsouzen.

img-responsive

Eva Novotná a Martin Siničák v inscenaci Teror (foto: Jakub Jíra) | foto: Národní divadlo Brno

Režisér Martin Glaser se rozhodl inscenaci postavit na hyperrealistickém zobrazení soudního přelíčení. Pracuje tedy s minimálními prostředky, které neruší slova – jednoduché nasvícení a vůbec žádná hudba, a tedy žádné jevištní efekty, které by diváky rušily od plného soustředění se na text. Toho zde není málo.

„Zákon vás vybavil mocí rozhodnout o osudu tohoto muže.“

Velmi poutavý je úvod Zdeňka Dvořáka v roli Předsedy senátu, který diváky spraví o tom, že se nacházíme v soudní síni a že o výsledku budeme rozhodovat sami. „Myslete na to, že před vámi sedí člověk, který má stejné sny a potřeby, jako vy. Který také touží po štěstí. Zůstaňte tedy při rozhodování o něm lidmi i vy.“ Jak lépe zaujmout diváka, než jej hned na začátku přesvědčit o jeho vlastní zodpovědnosti?

img-responsive

Teror (foto: Jakub Jíra) | foto: Národní divadlo Brno

A působivé jsou i všechny monology postav – od Obhájce (Martin Siničák), přes Státní zástupkyni (Eva Novotná) ke svědkům (Dušan Hřebíček a Klára Apolenářová). Martin Glaser postavil inscenaci na hereckých výkonech a přesvědčil, že obsazení si rozhodně vybrat umí. Všichni herci jsou přesní a přesvědčiví, od lehce arogantního Obhájce Siničáka přes chladnou, ale lidskou Státní zástupkyni Novotnou k dojemné manželce jednoho z cestujících na palubě letadla v podání Kláry Apolenářové. Jan Grundman sice nedostává takový prostor jako ostatní, ale když, tak to stojí za to.

Troufám si říct, že každý o přestávce debatoval o tom, zda měl Lars Koch právo obětovat menší počet lidí za záchranu většího. Většina se pravděpodobně přikloní k tomu, že ano. Ale co kdyby mezi těmi 164 lidmi v letadle seděl někdo z vaší rodiny? Každý divák dostane o přestávce skleněnou kuličku, hlasuje a kuličky se poté vysypou na váhu.

Na Teroru je nejlepší to, že opravdu každého donutí přemýšlet a debatovat. Rozhodnutí postavit inscenaci na realistickém zobrazení soudu, a obrat ji tak o jakékoliv jevištní efekty, jí však ochuzuje o dojem plnohodnotného divadelního zážitku.

Celkové hodnocení: 70%

Národní divadlo Brno, divadlo Reduta

Ferdinand von Schirach: Teror

Překlad: Ondřej Šebesta
Odborná spolupráce: JUDr. Petr Toman
Režie: Martin Glaser
Dramaturgie: Lucie Němečková
Scéna: Pavel Borák          
Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková
Light design: Martin Špetlík

Obsazení: Zdeněk Dvořák (Předseda senátu), Jan Grundman (Obžalovaný Lars Koch), Martin Siničák (Obhájce), Eva Novotná (Státní zástupkyně), Dušan Hřebíček (Svědek Lauterbach), Klára Apolenářová (Svědkyně Maiserová), Ludmila Havelková (Zapisovatelka)

Česká premiéra: 13. října 2017 v divadle Reduta

Loading...
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Děláme divadlo založené na kvalitním scénáři, dobrém hereckém projevu a…

13.04.2019 09:30 ROZHOVOR: Během dvou desetiletí v brněnské Mahenově činohře herec Petr Halberstadt ztvárnil řadu…

Nebezpečné vztahy v Brně: Proč znovu inscenovat Valmonta? Po premiéře je…

11.04.2019 12:43 RECENZE - Sedmou inscenací sedmdesáté čtvrté sezony Městského divadla v Brně byl známý příběh…

Maďarská opera vyřešila spor šalamounsky: Herci museli prohlásit, že jsou…

11.04.2019 08:31 Vedení maďarské státní opery žádalo po některých hercích, aby písemně prohlásili, že jsou …

Divadelní svět Brno slaví deset let a sní evropský sen!

02.04.2019 13:00 Prestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos v termínu 23. – 28. května 2019…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama