Brněnské HaDivadlo se vrací k Velké francouzské revoluci

Brno - HaDivadlo minulý týden premiérovalo inscenaci Pověření, která znamená bouřlivý návrat režiséra Jiřího Pokorného na brněnskou scénu. V Česku dosud neuvedená hra Heinera Müllera se vrací k Velké francouzské revoluci a dobové otrokářské koloniální historii.

Přidejte svůj názor

Ze zkoušek inscenace Pověření (foto: Kateřina Barvířová)
doporučujeme

Druhým dílem 43. sezóny brněnského HaDivadla s podtitulem Věčný návrat - Krize budoucnosti je inscenace Pověření podle v Česku dosud neuvedené hry Heinera Müllera. Inscenaci, která nahlíží na Velkou frncouzskou revoluci a otrokářskou koloniální historii, zde nastudoval režisér Jiří Pokorný.

img-responsive

Ze zkoušek inscenace Pověření (foto: Kateřina Barvířová) | foto: HaDivadlo

Ústřední nadčasové momenty Velké francouzské revoluce inscenátorům poslouží jako materiál pro současnou reinterpretaci minulých i budoucích společensko-politických krizí. S klíčovou Müllerovou hrou, plnou rytmů prokletého básnictví či artaudovské krutosti, se režisér Jiří Pokorný vrátí na scénu, které byl uměleckým šéfem na přelomu 90. a nultých let.

Tvorba Heinera Müllera (1929-1995) znamená pro současnou angažovanou, sebereflexivní dramaturgii HaDivadla klíčovou inspiraci. Uvedení vstevnaté post-dramatické hry Pověření je tedy podle inscenátorů logickým krokem.

img-responsive

Ze zkoušek inscenace Pověření (foto: Kateřina Barvířová) | foto: HaDivadlo

Inscenace je v režijním pojetí Jiřího Pokorného nevyzpytatelnou hrou se skoky v čase, překrýváním vrstev výpovědi a vyprávění a žánrovým mixem cíleně odkazujícím formou ke zkušenostem chaosu, drolící se hierarchie či (ne)svobody revolučních bouří.

V úpravě, kterou Pokorný spolu s dramaturgem Matějem Nytrou připravili, se střetávají starobylé šeré kompozice s barvitými a dovádivými živými obrazy, zápasí tu reálnou krutostí a hereckou fyzičností naplněné konfrontační situace s imaginací „snů ve snu“, tak jako se v časovém kruhu protáčí dokola i předloha.

Nad de-konstruovaným dějištěm karibské koloniální Jamajky, v jejímž oparu a metaforické exotice se ústřední příběh tří francouzských „pověřenců“ odehrává, se vznáší mrtvolný závan strachu a zrady, nabroušené nože „divadla na divadle“ se mohutně třesou. A nevyhnutelný je i výprask pro samotnou Müllerovu hru v podobě zásahu autorsko-režijní intriky (připsaný text Jiřího Pokorného). Pověření v pojetí HaDivadla hovoří ryze „revolučně“ o revoluci, ztracené i (utopicky) vizionářské – tak jak je slavné francouzské dění let 1789–1799 různorodě interpretováno. Jazykem plným dynamických obratů, černo-humorné nadsázky, zuřivých emocí i rytmických legrací účastníků tohoto věčného „boje“.

V inscenaci se představí Jan Lepšík, Zbyšek Humpolec, Jiří Svoboda, Marie Ludvíková a další. V roli černého osvobozeného otroka Sasportase se objeví hostující Lukáš Štěpánek. Premiéra se konala 17. ledna 2018.

Loading...
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Děláme divadlo založené na kvalitním scénáři, dobrém hereckém projevu a…

13.04.2019 09:30 ROZHOVOR: Během dvou desetiletí v brněnské Mahenově činohře herec Petr Halberstadt ztvárnil řadu…

Nebezpečné vztahy v Brně: Proč znovu inscenovat Valmonta? Po premiéře je…

11.04.2019 12:43 RECENZE - Sedmou inscenací sedmdesáté čtvrté sezony Městského divadla v Brně byl známý příběh…

Maďarská opera vyřešila spor šalamounsky: Herci museli prohlásit, že jsou…

11.04.2019 08:31 Vedení maďarské státní opery žádalo po některých hercích, aby písemně prohlásili, že jsou …

Divadelní svět Brno slaví deset let a sní evropský sen!

02.04.2019 13:00 Prestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos v termínu 23. – 28. května 2019…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama