HaDivadlo uvede autorskou inscenaci o krizi ekologie a futuro-umění

Brno - Třetí premiérou akturální sezóny bude v HaDivadle autrský projekt s názvem K antropocénu. V rámci dramaturgické linie Studio jej napsali Matěj Nytra a Vojtěch Bárta, který je zároveň jejím režisérem. Experimentální esej se zabývá krizí ekologie a hrozbou blízké smrti planety.

Přidejte svůj názor

Ze zkoušení inscenace K antropocénu (foto: Kateřina Barvířová)

Jako třetí premiéru aktuální sezóny, která nese podtitul Věčný návrat - Krize budoucnosti, uvede brněnské HaDivadlo autorský projekt K antropocénu, připravený v rámci dramaturgické linie Studio. Tvůrci původního textu Matěj Nytra a Vojtěch Bárta – jenž je i režisérem inscenace – se v experimentální eseji „z budoucnosti“ zabývají krizí ekologie a hrozbou blízké smrti planety, jež z pohledu současné vědy prochází svou poslední geologickou fází, věkem antropocénu.

Inscenace je pojatá jako sitespecific a její výrazná vizuální stránka naplňuje aktuální globální téma směsí absurdity a utopické hyperboly. „Naše inscenace hovoří K antropocénu – jako k problému, který je třeba řešit a který se nás, každého, dotýká osobně. Přiznáváme se také k antropocénu, my – autoři i lidstvo, jako viníci a původci současného stavu. Země prokazatelně umírá a prokazatelně je to fakt neodvratný…“ říká k tématu Vojtěch Bárta v tiskové zprávě.

img-responsive

Ze zkoušení inscenace K antropocénu (foto: Kateřina Barvířová) | foto: HaDivadlo

„Mluvíme o velmi vážném tématu, ale velmi legrační formou – jakéhosi kabaretu demence z budoucnosti. Naším cílem bylo navrhnout novou optiku, jak na politická témata v umění pohlížet, jak je kupříkladu extrémní demencí podtrhovat jako skutečně závažná,“ dodává režisér.

„K antropocénu promlouváme záměrně z několika perspektiv: aktivisticky, vědecky i surrealisticky. Teprve spojením totiž můžeme jeden nebo druhý pohled zbavit jeho izolace, která u problému brzdí jakoukoli šanci na lepší vývoj. Vědec často mluví pouze ke svému publiku, eko-aktivistovi se nedaří překonat zeď zelených komunit. Politické špičky mezitím obětují platné dohody na úkor mezinárodního obchodu a staví se k procentům a grafům cynicky. Antropocén je však problémem jediným a společným, a zánik nás postihne všechny do jednoho. Prozatím řešení chybí – a o tomto chybění bude inscenace také,“ doplňuje dramaturg a spoluautor Matěj Nytra.

img-responsive

Ze zkoušení inscenace K antropocénu (foto: Kateřina Barvířová) | foto: HaDivadlo

Autorský text Bárty a Nytry, který je inspirován mimo jiné ikonickým obrazem Francisca Goyi Souboj s palicemi, tak uvádí na scénu dvě stylizované futurobytosti (člověk-stroj a člověk-prostor) a jejich jazykově deformované monology, které jsou ukázkou „řeči z roku 2050“. Jejich představitelé – Jan Lepšík a Jiří Svoboda – se setkávají v chladně lesklé instalaci navržené scénografem Matějem Sýkorou, jenž využil prostor schodiště a foyer divadla, tedy místo, kde se divák obyčejně teprve připravuje na divadelní zážitek.

„Exhibice probíhá v prostoru, kde se běžně odehrává normální plán – teď sem ale budou pronikat neuvěřitelné vize. A otázka zní: bude možné je chápat jen jako sci-fi obrázky a sny, anebo popisují realitu, která se dřív nebo později – někde jinde – již stala či stane?“ říká Nytra.

img-responsive

Ze zkoušení inscenace K antropocénu (foto: Kateřina Barvířová) | foto: HaDivadlo

Princip „domyšlení“ možných podob člověka i jeho chování v roce 2050 bude realizován též kostýmní stylizací a prací s kontrasty přírodních rekvizitních materiálů a nové technologie. Do snového toku hry zasáhnou také autoři sami, aby roli původce/pozorovatele upřímně demaskovali. V menší prorocké roli, která různé časy imerzivního pásma spojí, se objeví Cyril Drozda.

Studio je alternativní dramaturgickou linií repertoáru HaDivadla od sezony 2015/16. Nabízí příležitost k vytvoření formálně radikálních, disciplinárně pomezních scénických projektů, umístěných do různých prostor interiéru divadla – mimo hlavní sál. Jde o autorské inscenace, tematicky vždy propojené s hlavním fenoménem sezony. Tvůrčí týmy jsou vedeny originálními divadelníky mladé generace či výtvarníky a mezioborovými umělci (Matyáš Dlab, Marika Smreková a Matěj Nytra, Barbara Herz, Roman Štětina).

Vojtěch Bárta (1985) je umělecký vedoucí Chemického divadla (Venuše ve Švehlovce), režisér, dramaturg, autor adaptací a herec. Prošel Divadlem Komedie, Maxim Gorki Theater nebo Činoherním studiem Ústí nad Labem, spolupracuje s Divadlem X10 či Masopustem. Absolvent DAMU, nedostudovaný geolog.

Premiéra inscenace K antropocénu se koná 2. března 2018 v brněnském HaDivadle.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Poslední premiéra letošního roku: HaDivadlo diváky láká na Gorkého…

11.12.2018 10:59 Poslední premiérou roku 2018 v brněnském HaDivadle budou Maloměšťáci ruského autora Maxima Gorkého.…

RECENZE: V roli opuštěné kariéristky Chýlková vystupuje grandiózně. Nebojí…

10.12.2018 09:02 Pražské divadlo Studio DVA v koprodukci s brněnským Divadlem Bolka Polívky divákům představuje hru,…

Oslava přátelství, soudržnosti i vlastenectví. Na brněnské jeviště…

07.12.2018 11:59 Pokud budeme uvažovat, která kniha z povinné četby v českém školství byla vždy přijata kladně, tak…

Jánošík Revisited. Zbojnická legenda ožívá v Národním divadle Brno

05.12.2018 20:59 Jánošík Revisited. Zbojnická legenda ožívá. Spravedlnost. Pomsta. Zrada a láska. Nezabiješ! Přesně…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama