Balet Národního divadla Brno spojí čtyři strhující choreografie o ženách i mužích a řádu a živelnosti

Brno - Balet Národního divadla Brno spojí do jedné inscenace čtyři světové choreografie pojednávající o ženách i mužích, o řádu i živelnosti. Soubor pokračuje v uvádění světových choreografických osobností a po dílech George Balanchina a Jiřího Kyliána přináší dílo Nacha Duata.

4 ELEMENTS - Falling Angels. Emilia Vuorio (Foto: Ctibor Bachratý)

Balet Národního divadla Brno pokračuje v uvádění světových choreografických osobností do svého repertoáru. V další premiérové moderní inscenaci spojí čtyři strhující choreografie pod společným názvem 4 Elements. Po dílech George Balanchina a Jiřího Kyliána nyní přinese další výjimečnou osobnosti - Nacha Duata.

První částí večera bude choreografie Hidden Order, jejíž autorem i režisérem je Lukáš Timulák. Hidden Order je dílo, ve kterém nejde pouze o choreografii a kroky, ale kde spojením elementů tance, hudby a vizuálního umění vzniká bezproblémová harmonie vytvořená kontrastem tvarů, světla a pohybu. Žijeme ve strukturovaném světě, obklopeném viditelnými a méně viditelnými vzory. Historicky se lidé snažili porozumět těmto vzorům, aby lépe porozuměli světu, v němž žijeme.

img-responsive

4 ELEMENTS - Hidden Order. Emilia Vuorio, Martin Svobodník (Foto: Ctibor Bachratý) | foto: Národní divadlo Brno

Choreograf a jeho tým se snažili vytvářet vzorce nové, anebo se spíš soustředit na zviditelňování těch, které jsou již přítomné. I když jim nepřikládáme velkou pozornost, podvědomě nám unikají nebo je považujeme za pouhé iluze.

Druhou choreografiií je Sarabande Jiřího Kyliána na hudbu Johanna Sebastiana Bacha. "Na první zmínku o slově "Sarabande" můžeme narazit již v roce 1539 v básni Fernanda Guzmána Mexía. Toto slovo bylo mimo jiné popsáno jako frivolní a neslušný tanec často vykonávaný muži v ženském oblečení. Ve Španělsku, za vlády krále Filipa II., byl tanec nakonec zakázán," vysvětluje Jiří Kylián v tiskové zprávě.

img-responsive

4 ELEMENTS - Sarabande. Arthur Abram, Peter Lerant a Gregor Giselbrecht (Foto: Ctibor Bachratý) | foto: Národní divadlo Brno

"Jeden z výchozích bodů mé choreografie vychází z "Genesis – knihy Jób“. "Smrtelník z ženy zrozený, má jen pár dnů – a plných trápení. Jako květ vzejde a uvadne, jako stín prchne, nezastaví se." Na tento příběh jsem se podíval očima šovinisty: muže, který je agresivní, zranitelně citlivý i uctivý.... Zkoumal jsem jeho sexualitu, smysl pro důležitost, zbytečnost a naprostou hloupost," pokračuje choreograf.

"Dalším zdrojem mé inspirace byl japonský rituál "Chado" - nebo "čajový obřad". Jedna strana tohoto obřadu reprezentuje vnitřní nebo duchovní zkušenosti lidských životů charakterizované pokorou, zdrženlivostí, jednoduchostí a hloubkou. Druhá strana představuje vnější nebo materiální stránku života. Původně popsanou jako opotřebovaná, zvětralá nebo rozpadlá. Ale je tu i třetí element obřadu - chápání "prázdnoty" – jenž byl považován za nejdůležitější. Protože nese klíč k našemu duchovnímu probuzení.

Jsem si zcela jist, že hodně z toho, co říkám o původu mé choreografie, nebude pro mnoho diváků viditelné nebo srozumitelné, ale to je ve skutečnosti velmi častý jev.… Domnívám se však, že tato "konfrontace" by se měla stát výzvou pro nás všechny, abychom se v choreografii pokoušeli najít i ty nejmenší detaily, s nimiž se můžeme identifikovat. Všichni bychom se měli pokoušet překonat bariéry, abychom našli, co leží za nimi. Právě tato pozitivní zvědavost nás vede k tomu, že se všichni pohybujeme vpřed a najdeme tak nečekané možnosti....,“ dodává Kylián.

Kylián je autorem i třetí části inscenace 4 Elements. Ta nese název Falling Angels. „Falling Angels je dílo pro osm žen. Bylo pojato tak trochu jako humorná pocta ženám umělkyním. Přestože hudba Steva Reicha vytváří striktně danou strukturu, ponechává současně dost svobody pro choreografii a emocionální vyjádření. Choreograficky tento kus pojednává o dvou nejvíce protichůdných vlastnostech jakékoliv umělecké práce, což jsou disciplína a svoboda.

Připadalo mi zajímavé nechat tyto dva naprosto odlišné elementy koexistovat vedle sebe. Osm žen v této choreografii tančí od začátku do konce. Nikdy neopustí jeviště. Celou dobu je zřejmá jejich vzájemná závislost a také přání si odpočinout, dát přestávku. Světlo vytváří na jevišti různé geometrické obrazce a určuje tak, kde budou tančit skupinky a kde sólistky. Falling Angels je choreografie o umělkyních a jejich umění s veškerou jejich elegancí, úzkostmi, zranitelností, komplexem méněcennosti a humorem. Je to symbol konfliktu mezi sounáležitostí a volností, což je dilema, které nás všechny provází od kolébky až po hrob,“ komentoval své dílo Jiří Kylián. 

Prožitek díla Falling Angels umocní Středoevropský soubor bicích nástrojů DAMA DAMA ve složení: Dan Dlouhý, Ctibor Bártek, Martin Opršál a Jan Říhák.

Večer uzavře část Gnawa Nacha Duata. Gnawa je víceznačný pojem, který označuje jednak zvláštní etnikum, tak kulturní, náboženské a hudební tradice černé diaspory v Maroku. V roce 1992 ve svém domovském městě Valencia odpremiéroval Nacho Duato dílo Mediterrania, zkoumající hlouběji jeho kořeny a předky, jeho pocit sounáležitosti s oblastí Středozemního moře.

img-responsive

4 ELEMENTS - Gnawa. Emilia Vuorio a sbor Baletu NdB (Foto: Ctibor Bachratý) | foto: Národní divadlo Brno

V Gnawě, premiérované v podání Hubbard Street Dance Chicago v roce 2005, pokračoval proslulý choreograf v cestě, kterou se vydal v díle Mediterrania, usilující o to, aby prostřednictvím pohybu přenesl smyslnost krajiny a skutečnou povahu jejích národů. Díky sugestivní partituře plné španělských a severoafrických zvuků zaujme Gnawa publikum svou všestrannou silou a smyslnou elegancí, která kombinuje spiritualitu a organický rytmus Středomoří.

Gnawa je jméno, které dostávají v Maroku a dalších částech Maghrebu členové různých mystických muslimských bratrstev charakterizovaných jejich subsaharským původem a používáním písní, tanců a syncretických rituálů jako prostředku k dosažení extáze. Tento termín také odkazuje na hudební styl subsaharských vzpomínkových rituálů, které tato bratrstva praktikují, nebo jimi inspirují hudebníky. To je považováno za jeden z hlavních marockých folklórních žánrů.

Premiéra inscenace 4 Elements se koná v pátek 9. března 2018 v Mahenově divadle v Brně.

Zpěvačka Horká se chtěla nakazit, pak covidu podlehla. Jste odpad, vzkázal…

17.01.2022 13:05 Již dva hudebníci spojení s folkovou skupinou Asonance zemřeli za necelé tři týdny letošního roku.…

Ministr kultury Martin Baxa dnes rezignoval na funkci primátora Plzně,…

17.01.2022 10:50 Ministr kultury Martin Baxa (ODS) dnes rezignoval na funkci primátora Plzně. Už loni v listopadu…

Podle příznaků se varianta koronaviru omikron od delty nepozná, tvrdí…

17.01.2022 16:56 Jen podle příznaků se podle lékařů varianta koronaviru omikron od delty rozeznat nedá, méně častá…

Svaz pacientů ČR dnes jmenoval Ratha ombudsmanem pro střední Čechy a Prahu

17.01.2022 14:06 Svaz pacientů ČR dnes jmenoval bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha pacientským ombudsmanem…

Jedna z největších záhad dosud nerozluštěna. Co se stalo na lodi Mary…

17.01.2022 09:24 Píše se rok 1869 a v newyorském přístavu se připravuje na cestu do italského Janova menší…

RECENZE: Světáci nejsou jen filmová komedie. V Brně adaptaci pro divadlo…

20.12.2021 21:50 Známý film Vratislava Blažka z roku 1966, v režii Zdeňka Podskalského, je dnes už ikonickým dílem…

RECENZE: Opera Peter Grimes v Národním divadle v Brně je hravá i dramatická

09.12.2021 21:18 Opera britského hudebního velikána přichází na brněnskou hudební scénu. Benjamin Britten připomíná…

Související:

Právě se děje

reklama