RECENZE: Revoluce ve Francii není totéž co v Československu. Ale vždy rozhodne o osudech lidí

RECENZE – Brněnské experimentální HaDivadlo skrze autorskou inscenaci ’68 oživuje, jak číslovka v názvu napovídá, revoluční rok 1968. Na jedné straně máme skupinku francouzských studentů bouřících se proti konzervativní vládě a na té druhé retrospektivní reflexi Pražského jara. V žádném případě se nejedná o dokumentární zpracování.

Přidejte svůj názor

Jedna z dramatických scén '68
doporučujeme

Píše se rok 1968 a pětice francouzských studentů se nachází na straně protestujících proti konzervativní vládě generála de Gaulla s plnou řadou požadavků a ideálů. Každý z nich představuje jinou frakci, někdo je více radikální, někdo naopak méně, nicméně jsou schopni se nějakým způsobem společně fungovat. Jejich osudy jsou východiskem prvního společenského momentu.

Následně se přesouváme za druhou stranu železné opony, kde je 21. srpna násilně potlačeno hnutí Pražského jara vpádem vojsk Varšavské smlouvy. Na základě symbolů a vzpomínek vidíme přerod komunistického režimu v demokratický stát. To je východiskem druhého společenského momentu.

img-responsive

Ústřední pětice v inscenaci '68 | foto: HaDivadlo

Důvodem, proč si v HaDivadle vybrali z osmičkových výročí právě rok 1968 je ten, že v něm nalezli paralelu se současným děním. Letos v květnu v Paříži proběhly podobné nepokoje jako před padesáti lety. Fotografie z této události připomínají ty padesát let staré. V našich končinách zase můžeme hovořit o celkové špatné náladě panující ve společnosti a ohrožení demokratických hodnot.

Nicméně se inscenace nepohybuje pouze v politické rovině, ale naopak je ovlivněna filmovými, literárními a divadelními díly z období 60. let. Staví proti sobě dva protichůdné filmy Číňanka (1967) od Jeana-Luca Godarda a Ukradené polibky (1968) Françoise Truffauta, na nichž zobrazuje věčný rozdíl dvou generací, jenž je příznačně zastoupený „rozděleným“ hereckým kolektivem na mladou a starou část souboru.

img-responsive

Jak motto hlasá "Všechnu moc imaginaci!" | foto: HaDivadlo

I když je pod scénářem ’68 zapsaný jako hlavní tvůrce dramaturg Matěj Nytra, jedná se spíše o kolektivně autorizovanou strukturu. „Autorem“ scénáře je celý kolektiv HaDivadla, který do něj vložil kromě citací z šedesátých let i své různé osobní citace. Originální pojetí inscenace je umocněno účastí režiséra J. A. Pitínského, který se po deseti letech vrací do prostor HaDivadla.

Nejvíce místa na scéně patří ústřední pětici složené z herců Jiří SvobodaZbyšek Humpolec, Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková a Magdalena Straková. Energie mezi nimi je přímo magická. Stačí říct „tak nebo tak“ a scéna se vzápětí promění v něco zcela nevídaného, co divák není schopný popsat slovy. To samé platí i pro pečlivou chorografii udávající hře spád.

img-responsive

Retrospekce v Československu | foto: HaDivadlo

Osmašedesátky jsou patrně nejvíce přístupnou hrou HaDivadla, díky široce uchopenému tématu osloví nejen mladé, ale i pamětníky, kteří mají dodnes v hlavách vtisknutou atmosféru doby. Tu naději, ztrátu iluzí, depresi a bezvýchodné pokračování. Karty jsou vyloženy na stůl a divák je v průběhu 90 minut doslova v transu.

Otázkou je, zdali je možné překonat dnešní rozpolcenou společnost a vidět po padesáti letech věci alespoň trochu jasněji. Patrně bude zapotřebí se odvolat na heslo pařížských studentů „Všechnu moc imaginaci!“ aneb nechť námi prostoupí důvěra ve fantasii.

Celkové hodnocení: 90%

HaDivadlo, Brno 

'68

Autor: Matěj Nytra a kolektiv

Režie: J. A. Pitinský

Scéna: Milan Nytra

Dramaturgie: Matěj Nytra

Hrají: Jiří Svoboda, Zbyšek Humpolec, Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková, Magdalena Straková, Miloslav Maršálek, Simona Peková, Kamila Valůšková, Jan Lepšík, Cyril Drozda, Marie Ludvíková, Miroslav Kumhala, Kateřina Kumhalová

Premiéra: 12. zaří 2018 (psáno z reprízy 19. listopadu 2018)

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

RECENZE: Růžový kavalír v Brně si zaslouží téměř nejvyšší hodnocení

02.12.2019 00:07 Janáčkovo divadlo v Brně uvedlo jako poslední titul roku 2019 operu Richarda Strausse. Jeho dílo…

Recenze: Brněnský Don Quijote se obešel bez hlavních postav příběhu

19.11.2019 09:20 RECENZE - Poslední premiéra v divadle Husa na provázku má jednoznačný název: Don Quijote. Ovšem pod…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama