Divadelní svět Brno jako pilotní projekt uvítal přes 2 tisíce diváků

Mezi 20. a 25. květnem otevřel festival Divadelní svět Brno divákům 8 divadelních budov a uvedl dlouho odkládané premiéry i festivalové koprodukční projekty. Na 12 představeních bylo vyprodáno. Mimo to nechyběl ani bohatý online program s výběrem atraktivních zahraničních inscenací, domácích projektů a debat. Celý ročník se nesl v duchu nahlížení na věci z jiných úhlů pohledu z „nové perspektivy“.

Eurozpravy.cz

„Divadelní svět Brno získal výjimku Ministerstvo zdravotnictví, a coby jeden z pilotních projektů rozvolňování jsme měli možnost plnohodnotně realizovat představení v divadlech před diváky. Je na místě poděkovat všem zúčastněným souborům, které to nevzdaly a vydržely s námi do poslední chvíle čekat na rozhodnutí. Těší mě, že jsme dokázali znovu vyvrátit předsudek o nepružnosti velkých kamenných divadel a podařilo se nám pružně adaptovat na náhlé změny a v rámci jednoho týdne zpřístupnit dlouhé měsíce připravovaný, avšak do poslední chvíle nejistý, živý program všem našim divákům,“ říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a festivalu Divadelní svět Brno. 

Během 12. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno s tématem „Nová perspektiva“ měli diváci možnost navštívit 31 představení v budovách brněnských divadel, 4 open-air koncerty, taneční projekt na piazzettě před Janáčkovým divadlem, inscenaci v prostorách bývalého Špitálu Franze Kafky a také interaktivní divadelní procházku pro rodiny s dětmi. Část online programu, který byl k dispozici během festivalu, mají diváci možnost sledovat i po jeho ukončení. 

V hlavní programové linii „Nová perspektiva“ se představily zejména nové inscenace českých nezávislých divadel, které vznikly v koprodukci s festivalem DSB. Divadlo X10 uvedlo původní českou hru Druzí lidé. V bývalém Špitálu Franze Kafky v centru Brna měl premiéru projekt s názvem Hilsner a ti druzí Divadla Feste taktéž v koprodukci Divadelního světa Brno a festivalu Meeting Brno.

Novinkou, chystanou na druhou polovinu roku, je festivalový epilog, kde budou uvedeny další koprodukční projekty s divadly Geisslers Hofcomoedianten, Divadlem LETÍ a BuranTeatrem, které v květnovém termínu nebylo vzhledem k epidemiologickým opatřením možné realizovat. 

Online zahájením byl projekt Telefonní ústředna Brno, který vznikl ve spolupráci festivalu s Cirk La Putyka a Jatek78. Společně se Studiem Hrdinů připravil festival online premiéru inscenace Oči v sloup. V Divadle Reduta se uskutečnila premiéra Spolku JEDL Manželská historie, která byla po svém uvedení ve spolupráci s platformou Dramox zpřístupněna i online na stránkách festivalu. 

Online program festivalu nabídnul záznamy atraktivních zahraničních inscenací z Německa, Maďarska, Slovenska a Izraele a ojedinělé tuzemské projekty vytvořené přímo pro online prostředí. Diváci mohli na internetu sledovat i několik debat, například tu s názvem NOVÁ PERSPEKTIVA SDÍLET A SHRNOUT, zabývající se tématem co přinesly dosavadní diskuze o budoucnosti divadel.

Mezi nejúspěšnější inscenace z produkce Národního divadla Brno patřila dlouho odkládaná premiéra inscenace Kunderovy hry Majitelé klíčů a Doktorka britského dramatika Roberta Ickea, nebo online verze scénického čtení Senekova Oidipa, kterému předcházela online Antická anketa týkající se mimo jiné významných brněnských divadelních osobností Františka Derflera a Evy Stehlíkové, působení Divadla U stolu a překládání Senekovských textů.

Spolupořádající Divadlo Husa na provázku si pro festival připravilo premiéru inscenace Setkání spiklenců a na svém dvoře pod širým nebem nabídlo večerní koncerty oblíbených brněnských kapel a DJů. Na programu nechyběl ani výběr studentských inscenací Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, která ve Studiu Marta a Divadle na Orlí připravila adaptaci slavného románu Iana McEwana Betonová zahrada nebo muzikál Broadway Babies. Obě představení byla zcela vyprodána.

Ani v letošním roce festival nezapomněl na dětského diváka. O víkendu na zahradě u Divadla Polárka zaznamenal velkou návštěvnost program pro rodiny s dětmi. Součástí byla např. interaktivní procházka městem se zastávkami u všech brněnských divadel, které se zúčastnilo přes 100 procházejících. Došlo také na další koprodukční projekt – loutkové představení divadla Toy Machine David a Goliáš.

Festival svou pružnou reakcí na přidělení výjimky z vládních protiepidemických opatření prokázal jasnou adaptilitu a s přihlédnutím na nekompromisní hygienické podmínky a spuštění prodeje vstupenek necelý týden před zahájením dokázal co do návštěvnosti svým lákavým programem i nespornou dramaturgickou kvalitu. 

Divadelní svět Brno si po svém letošním ročníku jasně upevnil přední pozici mezi českými divadelními festivaly. Těží jak z výhodné polohy města Brna, tak z unikátní spolupráce brněnských divadel – Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, Městského divadla Brno, Divadla Polárka a obou scén JAMU v Brně.

Témata: EZ

Divadelní svět Brno startuje už od 20. května naživo v divadlech

14.05.2021 17:17 Aktualizováno Pořadatelům mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno se podařilo získat výjimku a otevřít…

Související:

Právě se děje