Opera britského hudebního velikána přichází na brněnskou hudební scénu. Benjamin Britten připomíná svou kompoziční tvorbou Mozartovu nebo snad také Schubertovu lehkost a hravost. Cítím v ní vždy neoklasicizmus spíše, než třeba dodekafonii jeho současníků. Je bližší k Stravinskému, než k Orffovi nebo Schönbergovi. A je hravý... bože jak je hravý i v těch nejdramatičtějších pasážích.
To vše jsem si intenzivně uvědomil při sledování poslední premiéry opery Peter Grimes. K nádherné hudbě, kterou velmi citlivě interpretoval orchestr opery NdB pod vedením Marka Ivanoviće atmosféru významně dotvořil scénograf inscenace a režisér tohoto díla, David Radok. Jablko nespadlo daleko od stromu. Otcem režiséra a scénografa byl Alfréd Radok. Mimochodem, o tomto režisérovi Václav Havel řekl, že se: Radok vždycky pokoušel dostat z herců cosi víc, něco, čeho se jim v jiných inscenacích nedostávalo.
Stejný pocit jsem mněl při sledování opery Peter Gimes. Radok mladší dostal z operních sólistů i ze sboru herecké akce, pohyb v mizenscéně, na jaký nejsme vždy u opery zvyklí. Robustnost některých sekvencí byla skutečně sugestivní, až naskakovala husí kůže. A nemalou zásluhu k celkovému vyznění inscenace bylo kostýmování Zuzany Ježkové, která musela (a asi ráda) dodržet jistá pravidla, určovaná původními kostýmy Britky Tazeeny Firth, která už nejednou spolupracovala s Davidem Radokem.
Operu Benjamina Brittena uvedlo Národní divadlo Brno po 75 letech. Nemohu posoudit tu starou interpretaci, i když jsem nahlédl do původního programu s několika fotografiemi, ale nahrávku jsem bohužel nenalezl. Mám dojem, že současná opera mnohem sugestivněji dostála velkému dramatu, které po všech stránkách dílo poskytuje. Konečně, dnešní výrazové prostředky i jevištní technika k tomu má mnohem lepší předpoklady.
Opera Peter Grimes vzbuzuje v divákovi částečně odpor k hlavní postavě, ale takém soucit, protože proti němu stojí skoro celé přístavní maloměsto. Příběh je postaven na konfliktě: na jedné straně postava Grimese, interpretovaná vynikajícím švédským tenoristou Joachimem Bäckströmem a na straně druhé sbor plující na bouřlivém moři orchestrálního souzvuku. Jsou to obyvatele rybářské vesnice, která má v každé situaci černobílé vidění a dá se lehce strhnout k něčemu, co se podobá davovému šílenství. Tady není ani čas, ani prostor na rozumné a uvážlivé pochopení tragédie. Vinou Grimese zemřelo dítě! A starý rybář si zaslouží opovržení a trest. Vyřeší to sám.
Jeho loď vypluje na moře, aby se už nikdy mezi živé vesničany nevrátila. „Můj člun je nehybný a jeho řetěz ústí do moře bez břehů…“ říkám si s Rimbaudem. Tak na mne působí to moře a děsivý dav, ve výborné režii Davida Radoka. Tak na mne působí opuštěný Peter Grimes, kterému nemůže pomoci těch několik lidí z vesnice, kteří se ubránili davovému šílenství. Výrazných figur je na libreto opery hodně a režie dokázala všechny charakteristicky zobrazit.
Příběh se odehrává kdesi v neurčité minulosti. Je však šokující, jak je ten příběh dnešní. Díky digitálním technologiím, emailům a webům, se dnes zhrocují různí odmítači čehokoliv. Od vzpoury z nošení roušek, až po xenofobní reakce proti humanitním akcím. Stačí ukázat na „nepřítele“ a spustí se reakce lůzy. Proto je možná právě dnes opera Peter Grimes, kromě svých uměleckých kvalit, i důležitým humanitním poselstvím.
Repertoár opery Národního divadla Brno je obohacen o titul, který je na vysoké úrovni kompoziční, režijní a také ideové. O přestávce mezi druhým a třetím dějstvím jsem šel před Janáčkovo divadlo, nadýchat se bez roušky čerstvého vzduchu. A tam dvě kouřící mladé dámy spolu rozmlouvaly. Jedna operu hodnotila jako šílený horror, druhá dílo bránila, prý ona má horrory ráda: Ale ten spratek tomu rybáři stejně jenom překážel. Nebyla ho škoda.
Tak nevím… Já tady přemýšlím o humanitním poslání a najednou jsem nechtěně konfrontován s něčím… Neozval jsem se a šel raději dovnitř, do foyeru divadla.
Související
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
RECENZE: Pokračování nových Krotitelů duchů: Říše ledu nese břemeno tradice značky a odklání se od komediálního pojetí
recenze , Národní divadlo Brno
Aktuálně se děje
včera
Před budovou soudu, kde probíhá proces s Trumpem, se zapálil muž
včera
EU chystá další sankce proti Rusku. Zaměří se na osoby, které obchází ty stávající
včera
Spor o "sestřelený" bombardér: Letadlo útočilo na Dnipro a Kryvyj Rih, tvrdí Kyjev
včera
WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat
včera
Von der Leyenová: Rusko chce migrací destabilizovat Finsko
včera
Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech oficiálně rozcházejí
včera
Státy NATO Ukrajině dodají více prostředků protivzdušné obrany
včera
Opravdu Ukrajina sestřelila ruský bombardér? Média zpochybňují tvrzení Kyjeva
včera
USA údajně dostaly informaci o útoku na Írán na poslední chvíli
včera
Hnutí ANO zrušilo účast na jednání o reformě důchodů. Další rozhovory nemají smysl, reagoval Pavel
včera
Češi budou mít z čeho vybírat. Do eurovoleb míří 30 stran a hnutí
včera
Lavrov: Dali jsme Izraeli jasně najevo, že Írán nechce eskalaci napětí
včera
Soud s Trumpem: Tucet porotců rozhodne. Kdo jsou ti lidé?
včera
Vražda v Praze: Policie pokročila v případu napadení v autoservisu
včera
"Je pro nás důležitým symbolem." Ukrajina udělila nejvyšší státní vyznamenání Alainu Delonovi
včera
Pavla zklamalo Babišovo ANO. O změnách v důchodech už nechce jednat
včera
Počet obětí útoku ruské armády v Dněpropetrovsku roste. Zelenskyj žádá o akutní posílení protivzdušné obrany
včera
Počasí: Zima se vrátila do Česka. Meteorologové upřesnili platná varování
včera
Írán popřel zprávy o útoku Izraele. Za výbuchy stály drony z vnitrozemí
včera
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
Ukrajina může do konce letošního roku přehrát válku s Ruskem, pokud jí Spojené státy neposkytnou další vojenskou pomoc, varoval ve čtvrtek šéf americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) Bill Burns.
Zdroj: Libor Novák