RECENZE: Osud Leoše Janáčka. Národní divadlo Brno nastudovalo jedinečnou inscenaci

Národní divadlo Brno připravilo pro fanoušky opery jedinečný zážitek. Přestože dnes Osud stojí především díky specifickému libretu poněkud ve stínu vrcholných oper Leoše Janáčka, má své důležité místo v historii opery i v jeho skladatelském vývoji.

Národní divadlo Brno uvedlo 29. září 2020 v 19:00 druhou premiéru opery Osud od Leoše Janáčka v rámci mezinárodního festivalu Janáček Brno 2020. Představení v Janáčkově divadle bylo věnování významnému životnímu jubileu Soni Červené , která letos v září oslavila úctyhodných 95 let.

Soňa Červená byla sólistka opery Státního, nyní Národního divadla Brno v letech 1952 až 1958. V pražském národním divadle směla vystoupit poprvé až po svém návratu z emigrace v roce 2002, kde byla obsazena v Janáčkově opeře Osud v režii amerického režiséra Roberta Wilsona. Za celý svůj život prošla světoznámá divadelní prkna a získala mnoho ocenění.

Paní Soňa vypadala v tento večer prostě úchvatně. Všem divákům ukápla slza poté, co byla uvedena na jeviště v doprovodu ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera a uměleckého šéfa opery Jiřího Hermana.

Opera na jevišti NdB byla nastudována v českém originále s českými a anglickými titulky. Nová inscenace Janáčkova Osudu, která slavnostně zahájí festival Janáček Brno 2020 je návratem jednoho z nejlepších operních režisérů Roberta Carsena.

Již první tóny orchestrálního valčíku z předehry Osudu nás zavádí mezi noblesní lázeňskou společnost; prostou přirozenou prózu zde nahradil jazyk ve stylu dekadentních básníků, neboť Janáčka k této opeře inspirovala krásná žena, osmadvacetiletá Kamila Urválková, kterou skladatel potkal v srpnu 1903 ve svých oblíbených lázních Luhačovice.

Osud je osud

Ve foyer bylo možnost vyslechnout lektorský úvod před představením nebo si prostudovat okolnosti vzniku a uvedení Osudu Leoše Janáčka. Hlavním dirigentem večera byl Marko Ivanovič.Osud je velice dojemný milostný románek mladé dívky Míly a skladatele Živného o třech dějstvích.

Hudba byla skvostná, kostýmy luxusní, scéna zajímavá, herci přesvědčiví a úžasně synchronizovaní, český zpěv krásný, anglické titulky ovšem byly otřesné. Jako Češka jsem si také nemohla nevšimnout britského přízvuku postavy starého Živného (Philip Sheffield) a italského přízvuku postavy mladého Živného (Enrico Casari). Všichni však ví, že čeština je náročný jazyk, proto lze nepřesnosti do velké míry pominout. 

Postavy a obsazení: 

Živný, skladatel: Enrico Casari, Philip SheffieldMíla Válková: Alžběta Poláčková j. h.Matka Mílina: Natascha PetrinskyDr. Suda: Peter Račko j. h.Lhotský, malíř: Jan ŠťávaKonečný: Igor LoškárSlečna Stuhlá, učitelka: Daniela Straková-ŠedrlováDoubek (dítě): Kryštof Cholava, Petr HrůšaPoeta: Michael Robotka1. dáma / Sl. Pacovská: Andrea Široká2. dáma / Pí. Majorová: Tereza KyzlinkováStudent: Michael RobotkaStará Slovenka: Jitka ZerhauováPí. Radová: Jana HrochováMladá vdova: Hana Kopřivová ŠumpíkováInženýr: Pavel ValentaVerva, elév: Lukáš BařákSoučková, elévka: Marta Reichelová j. h.Kosinská, elévka: Jarmila BalážováDoubek: Daniel MatoušekSklepník: Martin NovotnýHrázda: Ondřej Koplík

Další reprízy: 28. a 29. listopadu 2020. Pro více informací sledujte stránky Národního divadla Brno.

Osud (opera) recenze Národní divadlo Brno Leoš Janáček

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow

Britský premiér Rishi Sunak oznámí v úterý na návštěvě Polska zvýšení vojenské podpory pro Ukrajinu o 500 milionů liber (579 milionů eur). 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy