RECENZE - Světový muzikál, vytvořený ze známých písní skupiny ABBA, který vidělo v 440 městech vice než 60 milionů diváků, si našel cestu i na Hudební scénu Městského divadla v Brně. Poprvé u nás zaznělo toto dílo oblíbené všemi generacemi, v pražském Kongresovém centru na Vánoce v roce 2014. Poprvé v Brně zněla MAMMA MIA minulý týden, na Hudební scéně Městského divadla.
Abych si udělal obraz, jaké jsou podmínky majitele autorských práv k muzikálu, podíval jsem se přes YouTube na různá divadelní představení. Podle zhlédnutého jsou podmínky realizace relativně volné. Viděl jsem různé typy kulis, od plošně malovaného pozadí, po kulisy 3D. Orchestr byl většinou ukryt někde v pozadí, ale viděl jsem i orchestr „v jámě“. Vlevo byl často na proscéniu jakýsi můstek s lany u zábradlí – atmosféra přístavu. V Brně tam byl jakýsi plážový bufet, který jsem jinde neviděl. Kostýmy byly vesměs v různých inscenacích podobné, včetně extravagantních revuálních, v závěrečné show.
Konečně se podívejme na brněnskou inscenaci: Režisér Petr Gazdík čerpal z obyčejů tohoto muzikálu – vždyť byl a je uváděn ve velmi podobném aranžmá na stovkách scén na celém světě. Pokud začneme srovnávat pěvecké, herecké a taneční výkony, tak té Gazdíkově režii může konkurovat jedině verze filmová, kde se však nerealizují výkony „na první dobrou“, ale vybírá se a stříhá z desítek, někdy i dvacítek jednotlivých sekvencí. Takže to nelze srovnávat. A přece.
Třeba herecký i pěvecký výkon Sophie – Petry Šimberové (viděl jsem představení pár dní po premiéře, 21. října) bylo upřímnější i živelnější, než ve filmu, plném amerických hvězd a hvězdiček. Když už jsem u toho hereckého srovnávání, tak po zhlédnutí deseti divadelních produkcí, od studentských, po vysoce profesionální americké, britské i kanadské, přicházím k zřejmému názoru: herecké, vokální i pohybové výkony brněnských interpretů často svou kvalitou převyšují světovou produkcí. Možná to dělá i adresnost věku protagonistů.
Když vidíme v amerických představeních potencionální tatínky, kteří jsou jenom o něco starší než dcera Sophie, tak je to někdy na pováženou. (Denver Center for the Performing Arts) Stejně rozpačitý dojem vyvolají bláznivá děvčátka, právě vcházející do dospělosti, ale dávno po třicítce. (Litler Radicals Theratries Inc.).
Nic naplat, Hudební scéna MDB se stále rozšiřuje o nové talentované tváře – vždyť zdroj mají doma. Je to DiFi JAMU, kde právě budoucí umělce vychovávají často přední interpreti a bardi Městského divadla v Brně. Proto si také může divadlo dovolit trojí obsazení (!) všech titulních rolí. Těch je v podstatě dvanáct. A na ty přední role divadlo disponuje třiceti šesti interprety. Není to úžasné..?
Na představení, které jsem viděl, hrála věrně a hluboce pravdivě matku Donu Ivana Vaňková. Výborně v inscenaci vyšla trojice potencionálních tatínků. Viděl jsem Sama – Martina Havelku, Billa – Oldřicha Smysla a Haryho – Martina Němce. Moc hezké individuální typy, krásné a ve své různosti vzájemně se doplňující. Ale tak bychom mohli jmenovat všechny interprety. Kamarádky Dony, kamarádky Sophie, celé Company. Díky režii Petra Gazdíka a choreografii Hany Kratochvilové rozhýbali jeviště nejenom „odkoukanými“ prvky z filmové a původní divadelní verze, ale mohli jsme vidět i hodně nových a originálních kreací – třeba při zdařilé závěrečné show. To rozdováděné jeviště bylo asi nejlepší ze všech verzí, které jsem díky internetu shlédl.
Jedinou menší „vadou krásy“ pro mne byla sóla nebo duety, zpívaná i se sborem, který ovšem nebyl vidět. Možná stačilo ukázat pár interpretů někde v oknech, jinak vysloveně zdařilé scény Emila Konečného. Takto měl člověk dojem, že je to zpívané z playbacku. Trochu to rušilo. Orchestr vedený Danielem Kyzlinkem (nebo Martinem Procházkou?) hrál příkladně. Protože jsme jej viděli až u děkovačky, mohl mít člověk dojem, že je to profesionální studiová nahrávka, ve které se hlídá každý tón a souzvuk a co není stoprocentní, to se stále opakuje, přehrává. Takže živý orchestr zněl skutečně jako ta příkladná studiová nahrávka. U závěrečné děkovačky jsem se nadšen celým představením nestihl lépe podívat, kdo byl dirigentem. Orchestr zněl opravdu čistě, s elánem i s hravostí, jakou poskytovali slavní muzikanti z ABBA.
MAMMA MIA v Brně, je muzikál na vysoké úrovni. Zkušený režisér Gazdík, nápaditá choreografie Kratochvilové, neuvěřitelné množství kvalitních interpretů. Jako vždy jsou výborní jak herecky a pěvecky, tak pohybově. Říká se tomu: Kdo umí, tak umí…
Aktuálně se děje
včera
Týdenní výhled filmů: Tělesností pulzující Rivalové, aktivistický šaman i vrah z televizní soutěže
včera
Ruské jaderné odpalovací zařízení míří k hranicím NATO. Odborníci: Jde o přípravu na válku
včera
NATO nerozmístí jaderné zbraně v jiných zemích, říká Stoltenberg
včera
Greta Thunbergová čelí obvinění z občanské neposlušnosti
včera
Dezinformátor Zítko se hledá. Policie vyhlásila pátrání
včera
Pokles cen potravin? Naopak, většina z nich v dubnu zdražila, tvrdí ČSÚ
včera
Deset tisíc vojáků NATO v Polsku. Aliance své členy bránit bude, vzkázal Rusku Stoltenberg
včera
Speed Marathon 2024: Policie eviduje tisíce přestupků, rozdala pokuty za miliony
včera
Gerhskovich zůstává ve vazbě. Rusové ho hodlají soudit kvůli údajné špionáži
včera
Rusko zesílí útoky na ukrajinské sklady se západními zbraněmi, slíbil Šojgu
včera
Na Tachovsku zasahovala policie ve škole. Zadržela jednu osobu
včera
Černý kašel se v Česku nadále šíří. Nejvíce mezi náctiletými
včera
Finsko: Moskva je nyní nepřítel č. 1 a proto roste vysoký plot na hranici
včera
Mrazivé počasí na většině území na jednu noc odezní. Výstraha ale platí dál
včera
Německo zatklo muže za špionáž v europarlamentu pro Čínu. Peking reaguje
včera
Hackeři propašovali na web ČTK smyšlenou zprávu o atentátu na Pellegriniho
včera
Známe volební čísla pro eurovolby. O 21 mandátů usiluje 30 subjektů
včera
V Letech se otevřel Památník holokaustu Romů a Sintů na místě bývalého tábora
včera
Cameron: Rusko využívá střední Asii k obcházení sankcí
Aktualizováno včera
Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow
Britský premiér Rishi Sunak oznámí v úterý na návštěvě Polska zvýšení vojenské podpory pro Ukrajinu o 500 milionů liber (579 milionů eur).
Zdroj: Libor Novák