RECENZE - Světový muzikál, vytvořený ze známých písní skupiny ABBA, který vidělo v 440 městech vice než 60 milionů diváků, si našel cestu i na Hudební scénu Městského divadla v Brně. Poprvé u nás zaznělo toto dílo oblíbené všemi generacemi, v pražském Kongresovém centru na Vánoce v roce 2014. Poprvé v Brně zněla MAMMA MIA minulý týden, na Hudební scéně Městského divadla.
Abych si udělal obraz, jaké jsou podmínky majitele autorských práv k muzikálu, podíval jsem se přes YouTube na různá divadelní představení. Podle zhlédnutého jsou podmínky realizace relativně volné. Viděl jsem různé typy kulis, od plošně malovaného pozadí, po kulisy 3D. Orchestr byl většinou ukryt někde v pozadí, ale viděl jsem i orchestr „v jámě“. Vlevo byl často na proscéniu jakýsi můstek s lany u zábradlí – atmosféra přístavu. V Brně tam byl jakýsi plážový bufet, který jsem jinde neviděl. Kostýmy byly vesměs v různých inscenacích podobné, včetně extravagantních revuálních, v závěrečné show.
Konečně se podívejme na brněnskou inscenaci: Režisér Petr Gazdík čerpal z obyčejů tohoto muzikálu – vždyť byl a je uváděn ve velmi podobném aranžmá na stovkách scén na celém světě. Pokud začneme srovnávat pěvecké, herecké a taneční výkony, tak té Gazdíkově režii může konkurovat jedině verze filmová, kde se však nerealizují výkony „na první dobrou“, ale vybírá se a stříhá z desítek, někdy i dvacítek jednotlivých sekvencí. Takže to nelze srovnávat. A přece.
Třeba herecký i pěvecký výkon Sophie – Petry Šimberové (viděl jsem představení pár dní po premiéře, 21. října) bylo upřímnější i živelnější, než ve filmu, plném amerických hvězd a hvězdiček. Když už jsem u toho hereckého srovnávání, tak po zhlédnutí deseti divadelních produkcí, od studentských, po vysoce profesionální americké, britské i kanadské, přicházím k zřejmému názoru: herecké, vokální i pohybové výkony brněnských interpretů často svou kvalitou převyšují světovou produkcí. Možná to dělá i adresnost věku protagonistů.
Když vidíme v amerických představeních potencionální tatínky, kteří jsou jenom o něco starší než dcera Sophie, tak je to někdy na pováženou. (Denver Center for the Performing Arts) Stejně rozpačitý dojem vyvolají bláznivá děvčátka, právě vcházející do dospělosti, ale dávno po třicítce. (Litler Radicals Theratries Inc.).
Nic naplat, Hudební scéna MDB se stále rozšiřuje o nové talentované tváře – vždyť zdroj mají doma. Je to DiFi JAMU, kde právě budoucí umělce vychovávají často přední interpreti a bardi Městského divadla v Brně. Proto si také může divadlo dovolit trojí obsazení (!) všech titulních rolí. Těch je v podstatě dvanáct. A na ty přední role divadlo disponuje třiceti šesti interprety. Není to úžasné..?
Na představení, které jsem viděl, hrála věrně a hluboce pravdivě matku Donu Ivana Vaňková. Výborně v inscenaci vyšla trojice potencionálních tatínků. Viděl jsem Sama – Martina Havelku, Billa – Oldřicha Smysla a Haryho – Martina Němce. Moc hezké individuální typy, krásné a ve své různosti vzájemně se doplňující. Ale tak bychom mohli jmenovat všechny interprety. Kamarádky Dony, kamarádky Sophie, celé Company. Díky režii Petra Gazdíka a choreografii Hany Kratochvilové rozhýbali jeviště nejenom „odkoukanými“ prvky z filmové a původní divadelní verze, ale mohli jsme vidět i hodně nových a originálních kreací – třeba při zdařilé závěrečné show. To rozdováděné jeviště bylo asi nejlepší ze všech verzí, které jsem díky internetu shlédl.
Jedinou menší „vadou krásy“ pro mne byla sóla nebo duety, zpívaná i se sborem, který ovšem nebyl vidět. Možná stačilo ukázat pár interpretů někde v oknech, jinak vysloveně zdařilé scény Emila Konečného. Takto měl člověk dojem, že je to zpívané z playbacku. Trochu to rušilo. Orchestr vedený Danielem Kyzlinkem (nebo Martinem Procházkou?) hrál příkladně. Protože jsme jej viděli až u děkovačky, mohl mít člověk dojem, že je to profesionální studiová nahrávka, ve které se hlídá každý tón a souzvuk a co není stoprocentní, to se stále opakuje, přehrává. Takže živý orchestr zněl skutečně jako ta příkladná studiová nahrávka. U závěrečné děkovačky jsem se nadšen celým představením nestihl lépe podívat, kdo byl dirigentem. Orchestr zněl opravdu čistě, s elánem i s hravostí, jakou poskytovali slavní muzikanti z ABBA.
MAMMA MIA v Brně, je muzikál na vysoké úrovni. Zkušený režisér Gazdík, nápaditá choreografie Kratochvilové, neuvěřitelné množství kvalitních interpretů. Jako vždy jsou výborní jak herecky a pěvecky, tak pohybově. Říká se tomu: Kdo umí, tak umí…
Aktuálně se děje
před 23 minutami
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
před 59 minutami
Ukrajinská armáda sestřelila první ruský strategický bombardér
před 1 hodinou
Ukrajina zatápí Rusům. Oblasti ruší oslavy Dne vítězství
před 1 hodinou
O princeznu Kate je postaráno, ujistil William. Léčba rakoviny pokračuje
před 2 hodinami
Poláci zablokovali hraniční přechody s Ukrajinou. Vadí jim levné zboží
před 2 hodinami
Trump vyzval Evropu, aby poskytla Ukrajině více peněz
před 3 hodinami
Izrael zaútočil na pozice syrské armády
před 3 hodinami
USA o útoku na Írán věděly předem. Operaci neschválily
před 4 hodinami
Izrael zaútočil na Írán, tvrdí média. Úřady zatím mlčí
před 5 hodinami
Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?
před 5 hodinami
Předpověď počasí do konce týdne: Do hor se vrátí zima, spadne až 40 cm sněhu
včera
Tusk: Situace je kritická. Nadcházející týdny mohou rozhodnout o osudu Ukrajiny
včera
Česko našlo způsob, jak využít peníze ze slovenské sbírky na munici, řekl Fiala
včera
Rada Evropy obvinila Rusko ze smrti Alexeje Navalného. Putina označila za nelegitimního prezidenta
včera
Julia Navalná se dostala na seznam 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time
včera
Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety
včera
V Bayreuthu zatkli 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
včera
Hrozil atentát na Zelenského? Polsko odhalilo muže, který dával informace Rusům
včera
Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie
včera
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
Generál íránských Revolučních gard Ahmad Haghtalab ve čtvrtek pohrozil, že pokud Izrael zaútočí na íránská jaderná zařízení, Teherán v odvetě zaútočí na izraelské.
Zdroj: Libor Novák