RECENZE: Proč právě on? Bezelstná fuckovací francovina, která funguje

RECENZE – Kdo by neznal komedii Fotr je lotr s Benem Stillerem a Robertem De Nirem! Pokud jste si někdy říkali, že by tato klasika byla mnohem lepší s nejsprostším milionářem pod sluncem, nerudným zkrachovalým tiskařem, Elonem Muskem a japonskými high-tech toaletami, je Proč právě on? filmem přesně pro vás.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Ve filmu Proč právě on? se extravagantní James Franco pokusí získat přízeň usedlé rodiny své přítelkyně.

Když vás vaše dcera vezme do luxusní rezidence, abyste se tam seznámili s jejím přítelem multimilionářem, bowlingová dráha ve sklepě obvykle obměkčí vaše jinak nekompromisní ochranitelské pudy. Ale co když se z jejího vyvoleného vyklube pokérovaný nezodpovědný floutek, který kleje hůř než dlaždič, na záda si nechá vytetovat všechny členy vaší rodiny a ke všemu mluví otevřeně o jejich společném sexuálním životě?

Největším kladem komedie Proč právě on? je fakt, že si na nic nehraje. Představí nám klasické téma, o kterém jsme si mohli myslet, že už je vyčerpané, a s pomocí zábavných charakterů, které si oblíbíme, ho postaví na hlavu. Množství slovíček fuck a shit na rozhovor se snaží zbořit stupnici, aby je malby kopulujících hlodavců spolu s losem naloženým ve vlastní moči vynesly na křídlech absurdity až k výšinám. Na papíře by to nemělo fungovat, ale nějakým zázrakem (zázrakem se jmény Bryan Cranston a James Franco) se zasměje i člověk, kterému tento styl humoru obvykle nesedí – což je i můj případ. Troufám si tvrdit, že zde velkou roli hraje oddanost konceptu – být snímek sprostý jen o čtvrtinu méně, nejspíš by nefungoval a namísto salv smíchu vzbuzoval rozpaky.

Franco i Cranston zde hrají své obvyklé komediální party. Na jednu stranu to může být zklamáním, na druhou proč měnit něco, co funguje? Francův přitroublý milionář Laird je roztomile bezprostřední a připomíná štěně, které si v rozpacích začne hryzat vlastní ocas. Seriózní ředitel skomírajícího tiskařského závodu a milovník skupiny Kiss Ned Fleming zase spoléhá na Cranstonovy neokoukatelné grimasy. Oba si vás ihned získají – stejně jako zbytek podpůrného ansámblu.

Megan Mullay jako Nedova manželka Barb ve svých trhlých scénách připomíná, proč jsme se na ni v seriálu Parks and Recreation vždy těšili a šestnáctiletý Griffin Gluck odhaluje svůj komediální talent. Všechny scény, ve kterých se objeví, si ale pro sebe krade německý majordomus Gustav (Keegan-Michael Key). Z trailerů to přitom vypadalo, že právě tato karikatura slibuje jen ubohou nevtipnou křeč. Naštěstí se jedna z největších komediálních hvězd současnosti (u nás je sice Keegan-Michael Key v podstatě neznámý, doma v Americe ale patří duo Key & Peele k fenoménu posledních let) své role zhostila na jedničku. Svých pět minut slávy si zaslouží také Lairdův stážista. Ten je nucen vykonávat ty nejpodřadnější práce v domě a ve svých čtyřech krátkých scénách vnáší mezi změť vulgarismů trochu jiný chytrý humor.

Jediný, kdo vyčnívá v tom negativním smyslu, pak je Nedova dcera Stephanie (Zoey Deutch, mimochodem dcera herečky Ley Thompson) je jen pěkná holka bez charismatu, která během 110 minut nemá snad jedinou skutečně vtipnou scénu. Postava má za úkol posouvat děj dál, nikoli rozechvívat bránice, což se zdá jako zbytečná škoda – proč nemůže dělat obojí? Nakonec si na ni sice zvyknete, ale mezi tolika talentovanými kolegy se ztrácí.

Děj na plátně docela slušně odsýpá, pouze zbytečně se táhnoucí konec kompilující různá tradiční klišé romantických filmů dokazuje, že s příběhem si autoři hlavu moc nelámali. Divák při něm má možnost si připomenout, že se vlastně dívá na přisprostlou fúzi komedií Fotr je lotr a Pařba ve Vegas (Laird silně připomíná postavu Alana). Když si potom doma uvědomíte, že vám tvůrci skrze dialogy neustále připomínají, proč a čemu se máte smát – kolikrát uslyšíme někoho říct, že Laird „nemá filtr, ale je to hodný kluk“ nebo že se rodičům nelíbí sprostá mluva? – zklamání se prohlubuje.

Dalším problém představují některé scény, které snímek posouvají až za hranici vtipnosti. Sledovat otce skrytého pod stolem, na němž Laird orálně uspokojuje jeho dceru je (kromě absolutní ohranosti daného tropu) spíš nepříjemné než humorné.

Režisér John Hamburg je v žánru zkušeným harcovníkem ověnčeným úspěchy i katastrofami. Z jeho přičinění vznikl fenomén Zoolander, stejně tak ovšem i jeho tragické letošní pokračování, a je to právě on, kdo dal světu trilogii Fotr je lotr. Proč právě on? se tak velmi snadno může dočkat dvojky. Sice z něho jen těžko bude hit, ale i tak už je jisté, že skončí vysoko v černých číslech.

Ve výsledku se jedná o kvalitní komedii na jedno použití. U filmu strávíte příjemné dvě hodiny, při kterých se jistě několikrát zasmějete. Jen stěží se z toho ale stane něčí oblíbený film, byť je příznivcem žánru.

Celkové hodnocení: 75 %.

Why Him? (2016)

Hrají: James Franco, Bryan Cranston, Zoey Deutch, Megan Mullally, Adam Devine, Keegan-Michael Key, Kaley Cuoco a další