RECENZE: Originální hororový hit Uteč si pohrává s paradoxy pozitivního rasismu

RECENZE – Jak to dopadne, když si domů přivedete partnera jiného etnika, jsme se na stříbrném plátně mohli přesvědčit už na několik způsobů. Hororové vody tento námět ale zatím nezvířil. Minimálně ne v takovém provedení.

Přidejte svůj názor

Vystoupit, nebo zůstat v autě? Chris a Rose se musí rozhodnout.

Chris (Daniel Kaluuya) je úspěšný fotograf až po uši zamilovaný do Rose (Allison Williamsová). Moderní pár, který nehledí na rasové předsudky, se chystá na víkend k Roseiným rodičům. Chirurg, který by nejradši volil Obamu i po milionté (Bradley Whitford), a úspěšná hypnotizérka s tváří zkušené a vždy výborné Catherine Keenerové, žijící v odlehlém domě u jezera, Chrise přijmou s otevřenou náručí. Mezi řádky jejich vřelých úsměvů lze ale vyčíst cosi podezřelého.

Uteč je druhým režijním a scénáristickým počinem komika Jordana Peelea, známého z komediálního dua Key and Peele. Mladý Newyorčan dokázal nevídané, rozpočet 4,5 milionu dolarů rozmnožil během dvou měsíců od premiéry v USA více jak 40 krát a natočil tak nejvýdělečnější film v 17leté historii studia Blumhouse. A vzhledem k tomu, jak osobitě jeho sociální horor působí, za to vděčíme právě jeho talentu.

img-responsive

rodiče Rose přivítají Chrise jako vlastního syna... | foto: CinemArt

Snímek, který momentálně v zámoří okupuje pátou příčku nejvýdělečnějších filmů roku (celosvětově je i kvůli nevýrazné globální kampani a nezájmu hlavně velkých asijských hráčů „až šestnáctý“), se dá žánrově jen těžko definovat. Osciluje na pomezí hororu a thrilleru, ale nechybí mu ani specifický humor. Spíše než cokoli jiného připomíná žánrovou hříčku – experiment, který umně kombinuje klasické postupy s novými tématy, zajímavými nápady režiséra a aktuálními sociálně-politickými komentáři. Divák se nejspíš nebude vyloženě bát – už jen proto, že na finální odhalení přijde mnohem dříve, než hlavní hrdina – ale téměř jistě se bude bavit.

V tomto ohledu Uteč částečně připomíná jiný (a velmi populární) pokus o hru s divákovým věděním, a to detektivní seriál Colombo. Vraha sice známe, co nás ale zajímá a nedá našemu mozku spát, je způsob, jak bude spiknutí odhaleno. Navíc ne všechny detaily se dají předvídat, hned několikrát je publikum (příjemně) překvapeno. Záleží tedy na každém, jestli mu tento způsob vyprávění nevadí.

img-responsive

... o co jim ale jde ve skutečnosti? | foto: CinemArt

Co se týče sociálního komentáře, ten je přítomný téměř neustále. Zjednodušeně řečeno můžeme mluvit o tom, že se zde setkáváme s názorem afroamerického umělce jak na současný stav rasové otázky v USA, tak na bělochy obecně. Pohled je to sice cynický a stylizovaný, ale nepochybně promyšlený, zábavný a nečernobílý.

Peele se strefuje nejen do těch divných bělochů s elitářskou kulturou na jedné a pocitem viny na druhé straně, ale hned několik přesně mířených salv vyšle také do vlastních řad. Když jeden z rodinných přátel – zazobaný padesátník bílý jak laboratorní myš vyválená ve vápně – bezelstně prohlásí, že „černá je v módě“, obsáhne tak pravdu, kterou by si asi žádný politicky korektní horlivec nedovolil vyslovit nahlas.

img-responsive

Všichni rodinní přátelé jsou Chrisem fascinováni. | foto: CinemArt

Celá ústřední čtveřice předvádí bezchybné herectví – a že jejich party nejsou z nejjednodušších. Těžko někoho vyzdvihnout, proto bude lepší alespoň věštit z křišťálové koule a přislíbit oběma mladším a zatím vcelku neznámým protagonistům, Danielu Kaluuyaovi i Allison Williamsové, zajímavou kariéru do budoucna. Příjemně překvapil také Lil Rel Howery v roli stereotypního tlustého nerda, který působil jako výborná komediální vložka.

img-responsive

Láska k Rose je ale silnější než pocit ohrožení. | foto: CinemArt

Jedinou výraznou výtkou tak z mé strany zůstává finále. Peeleův záměr v poslední desetiminutovce radikálně změnit žánr se sice dá pochopit, z psychologického hlediska ale jednání hlavního hrdiny nedávalo tak úplně smysl.

Celkové hodnocení: 80 %.

Get Out (2017)

Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery  a další

Režie: Jordan Peele

Scénář: Jordan Peele

Kamera: Toby Oliver

Hudba: Michael Abels

USA / 103 minut / thriller, horor

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Zemřel kameraman Stanislav Milota. Podílel na Spalovači mrtvol, natočil…

18.02.2019 17:35 Aktualizováno Ve věku 85 let zemřel dnes český kameraman a signatář Charty 77 Stanislav Milota. Manžel herečky…

Ženy v běhu stále vévodí kinům, na druhé místo se vyšvihla akční novinka

18.02.2019 16:58 Žebříček víkendové návštěvnosti tuzemských kin potřetí za sebou vede komedie režiséra Martina…

Zemřel Bruno Ganz, Hitler z Pádu Třetí říše

16.02.2019 12:32 Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes…

Mexický herec Guerrero nebude chybět na Oscarech, vízum nakonec dostal

15.02.2019 11:13 Mexický herec Jorge Antonio Guerrero se bude moci za deset dnů v Los Angeles zúčastnit slavnostního…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama