RECENZE: Rozesmějí. Rozpláčou. Rozeberou na součástky. Tři billboardy kousek za Ebbingem odmítají kompromisy

RECENZE – Sedm nominací na Oscara, čtyři proměněné Zlaté glóby a nespočet dalších ocenění. O příběhu ženy, která se odmítá smířit s tím, že znásilnění a vražda její dcery zůstávají nepotrestány, se mluví jako o jednom z nejlepších filmů roku. A každému filmovému fanouškovi je jasné, proč.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Zoufalé situace vyžadují zoufalé činy. I kdyby nebyly úplně fér.

Co byste dělali vy, kdybyste žili v tom nejstředozápadnějším z maloměst amerického Středozápadu, vaši třináctiletou dceru někdo znásilnil a zabil, ale policie se po roce neúspěšného pátrání pomalu přestávala případem zabývat? Možná byste se zachovali jako Mildred Hayesová (Frances McDormandová), pronajali si tři zchátralé billboardy a vylepili na ně provokativní plakáty obviňující místního policejního náčelníka s tváří Woodyho Harrelsona z neschopnosti. Třeba byste se pak dostali i do lokálních zpráv. A znepřátelili si všechny své sousedy v čele s tlustým zubařem a celým osazenstvem policejní stanice.

Tři billboardy kousek za Ebbingem v první řadě vypráví o hlubokém smutku a bezmocném hněvu, který se zrodí ze ztráty dítěte a neschopnosti se s ní vyrovnat. Svým nevybíravým a (po přečtení anotace možná trochu překvapivě) silně autentickým výletem do hlavy nejen zoufalé Mildred, ale také správňáckého náčelníka Willoughbyho, jeho chráněnce – násilnického křupana Dixona, kterého fascinujícím způsobem vystřihl Sam Rockwell – nebo zamilovaného trpaslíka Jamese (Peter Dinklage), nabízí emocionálně strhující, ale zároveň pohříchu vtipný zážitek.

Atmosféra filmu dost nepravidelně a zběsile kmitá mezi dramatem a komedií. Ne každému to bude vyhovovat, protože snímek si o výbuchy smíchu řekne také v momentech, kdy by to člověk obvykle považoval za nevhodné. Tyto zběsilé přechody se mu ale daří a výsledek je stejně unikátní jako morálně matoucí.

Díky hladkému spojení prvotřídního hereckého obsazení (McDormandová a Rockwell sbírají filmové ceny i obdiv běžných diváků, kudy chodí - a zcela po právu) a výborného scénáře jsou Tři billboardy kousek za Ebbingem snadno srozumitelné i přes to (nebo možná právě proto), že se toho kolikrát víc dozvíme skrze pohledy a držení těla a to, co zůstane nevyřčené. Irsko-anglický mistr černých komedií Martin McDonagh (V Bruggách, Sedm psychopatů) v jádru zůstal u svého tradičního podpůrného ansámblu a připojil k němu dvě hvězdy indie filmů – protagonistku kultovního Farga a charismatického Harrelsona.

Film se ani neobtěžuje s metaforami nebo pokusy svoje názory nějak umělecký nafintit a nabalíčkovat. Jde rovnou k věci a tne do živého. Přitom ale divákovi dává dostatek prostoru k tomu, aby o tom, co se před ním děje, mohl přemýšlet. Nejsympatičtější postavou filmu je bezpochyby právě z neschopnosti osočovaný náčelník, a i když divák chápe, co vede Mildred k jejím činům (a dost možná s nimi často může i souhlasit), její zaslepená a bezohledná posedlost si vítězný oblouk se slavobránou zrovna nezaslouží.

O to se ale Tři billboardy nesnaží. Nikde v průběhu vaší dvouhodinové cesty nezavadíte okem o jediný poutač, který by vás vyzýval k tomu, abyste se na dění na plátně nedívali kriticky. Kdybychom měli přeci jen hledat klíč k interpretaci snímku, bylo by jím dost možná heslo „Posuzuj, ale neodsuzuj“. A že se většina zdejších Missouřanů dopustí odsouzeníhodných činů, tím si buďte jisti.

Jednou z mála výrazných slabin filmu je, že nezná míru. Se svými nejsilnějšími zbraněmi nakládá nestřídmě a zachází do zbytečných extrémů. McDonagh jako správný Ir fuckuje na všechny strany a přirovnání k různým částem lidského těla u něho funguje nejen jako urážka, ale občas také přebírá roli pochvaly. Div že v Ebbingu nenahrazuje dobrý den. Co pomáhá navodit atmosféru „milé“ autenticity, se někdy zvrtává v přesný opak a působí spíš uměle.

Totéž může platit například o vykreslení života v městečku v celé jeho komplikované šíři. I když mohou být různé vedlejší linky zajímavé, ne vždy míří zcela do černého a některé z nich (ex-manžel a jeho devatenáctiletá přítelkyně) si říkají o výraznější prořezání.

Jestliže chodíte na filmy proto, abyste při a po jejich sledování něco cítili… zvláště pokud vás zajímají komplexní, smíšené, zmatené a jak noha od kulečníku silné pocity, jsou Tři billboardy jasná volba. Jejich nehollywoodský příběh se nebojí provrtat až k odvrácené straně bolesti, smutku, lítosti i lásky a zanechá po sobě díru, kterou hned tak nevyplníte.

Celkové hodnocení: 85 %

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

Hrají: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Lucas Hedges, Peter Dinklage, Abbie Cornish, Caleb Landry Jones, Željko Ivanek a další