Český film v krizi? Chybí kvalitní scenáristé, problémy jsou také s distribucí

Praha - Filmoví kritici se shodují, že české celovečerní hrané filmové tvorbě chybí autoři, opravdu dobří scenáristé i dramaturgové. Vedle komedií určených "náctiletým" a občas vysloveně uměleckých snímků, které publikum nacházejí především na festivalech, vzniká spousta filmů zbytečných.

Přidejte svůj názor

Film, ilustrační foto

A tak se kritikům vybírá obtížně, když uvažují o kandidátech na své ceny, jimiž konkurují Českým lvům. "Každý rok čekáme, až se objeví několik dobrých filmů, za které bychom mohli dát ruku do ohně s jistotou, že si zaslouží hlavní kategorie. Je to čím dál horší," stěžuje si filmová kritička Jana Podskalská. "Právě dramaturgie je v mnoha případech opomíjena," uvedla.

"Chybí také rozumní distributoři, kteří by některé snímky odmítli uvést do kin. Na plátna by se pak nedostalo všechno, co se natočí," doplnila ji filmová kritička Mirka Spáčilová. Podle ní je dnes jednoduché natočit film a dát ho do kin. "Zatímco kdysi výroba jedné klasické kopie stála zhruba 80.000 korun, dnes se promítá z digitálních nosičů, což přijde asi na šest tisíc. Dovolit si to může každý a producenti z tržeb získají 30 procent," vysvětlila.

Vkus festivalových porot a publika se často rozchází. Například loňský vítěz karlovarského festivalu Křižáček se nelíbil ani akreditovaným zahraničním novinářům. Tento případ není ojedinělý - aktuální vítěz Berlinale snímek Nedotýkej se mě natočený v koprodukci Rumunska, Německa, Česka, Bulharska a Francie tam byl přijat rozpačitě a ocenění německá média označila za šokující. "Režisérka dostala i cenu za nejlepší debut, ale její sexuálně velmi otevřený film je spíše pro otrlé diváky," komentovala to kritička Věra Míšková.

Úlohu dramaturga vyzdvihuje kameraman Kristián Hynek, právě oceněný asociací kameramanů za celoživotní dílo. "Digitální technologie mnohé ulehčila. Kvalitní dramaturgií by však mělo natáčení začít a ve střižně končit. Kázeň příběhu a prostředí, ve kterém se odehrává, jsou důležité," řekl ČTK.

Především producenti Jiří Konečný, Pavel Strnad a Jan Kallista mají podíl na projektech, v nichž má Česko jen menšinovou část, což jim umožňuje realizovat i složitější projekty. Na Švankmajerovu grotesku Hmyz v koprodukci se Slovenskem se finance sháněly léta i prostřednictvím internetové sbírky. V kinech ji od 19. února zhlédlo pouze 4000 diváků, Kallista ale eviduje mnoho nabídek na uvedení na festivalech i v netradičních distribučních kanálech v zahraničí.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Ceny Emmy opět ovládla Hra o trůny, hvězdou večera byl ale nováček mezi…

18.09.2018 09:31 Aktualizováno Los Angeles - Cenu Emmy pro nejlepší dramatický seriál si v pondělí večer odnesla z ceremoniálu v…

RECENZE: Střeva, hlášky a přeplácaný chaos. Nový Predátor má styl, chybí…

15.09.2018 13:10 RECENZE – Scénárista Smrtonosné zbraně a Posledního skauta patří mezi poslední mohykány, co ještě…

Jan Žižka jako hollywoodský trhák? Půjde o nejdražší film české…

13.09.2018 16:23 Praha - Historický film Petra Jákla Jan Žižka má rozpočet půl miliardy korun, což z něj činí dosud…

Češi usilují o Oscara s filmem Všechno bude. Má šanci?

13.09.2018 12:16 Praha - Česká filmová a televizní akademie (ČFTA), která každoročně stojí za udílením cen Český lev…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Kultury

reklama
reklama