Mádlův snímek Na střeše neurazí, Vojta Dyk umí být přesvědčivý

RECENZE - Díky režisérovi Jiřímu Mádlovi přichází do kin znovu velmi laskavý humor, milé pohlazení, které nic neztrácí na dramatičnosti a nosném příběhu. Ve snímku Na střeše vše teprve začíná a někdy i končí. Zaslouží si ale pozornost českých diváků?

Přidejte svůj názor

film Na střeše

Náhoda tomu chtěla, že velmi nerudný, bývalý středoškolský profesor se na střeše svého domu setkává s mladým vietnamským chlapcem, který právě zvažuje se zabít skokem dolů.

Slez z toho rantlu, nebo skočím taky!“ Je možná poněkud nestandardní postup působení na psychiku sebevraha, ale stačí k tomu, aby za pár okamžiků Song seděl v malém bytě stárnoucího, osamělého profesora Rypara  a pojídal sandwich.

Tak začíná střetávání dvou světů, možná vzájemně neuchopitelných, ale přesto na pár chvil spolu sousedících. Profesor Rypar tak pomalu nalézá v Songovi to, co kdysi ztratil. Už dávno se neumí radovat, těšit se na další den. Až na malý okamžik „těšení se“ na setkání absolventů gymnázia, kde působil. Ale i zde dojde k velkému rozčarování a zklamání. Tato scéna (podobně jako ta z jeho synem) pomáhá diváku tak nějak pochopit jeho zapšklost.

Protože najednou se jakoby rozsvítí: učí Songa češtinu, šachy, spolu vaří, dokonce připravuje pro Songa první rande…

Před očima se začíná odvíjet příběh vzájemného sbližování, laskavého humoru, upřímnosti, objevování netušeného, co ten pro druhého znamená. Navíc má celý snímek spád. Nenudí, nepodbízí se. Diváka pohladí, ač zpracovává možná již použitý námět soužití dvou nesourodých lidí, a nabízí laskavou formou se zcela ponořit do příběhu a zcela propadnout fandovství těch dvou, které svým postojem „otravuje“ realitní makléř v podání Vojty Dyka či nerudného správce domu, naprosto bezkonkurenčně ztvárněného Andrejem Jastrabanem. 

Režisér a zde také scénárista Jiří Mádl se tak podruhé pokusil o nový filmařský počin. Po svém úspěšném debutu Pojedeme k moři by možná někdo očekával bezhlavé "hrnutí" se do dalšího projektu. Ale Jiří Mádl s pokorou sobě vlastní počkal, po napsání scénáře dokonce osm let, než padla první klapka. Dokonce měl nejdříve vybraného hlavního protagonistu vietnamského chlapce a teprve potom sháněl finanční prostředky. Nezlomilo jej ani to, že původní představitel profesora Rypara Jan Tříska tragicky zemřel. Zkrátka tento mladý režisér ví, co chce. Umí skvěle pracovat s herci, využívá neobyčejné lokace a na jeho druhém filmu je to opravdu vidět.

Jak už bylo řečeno s výběrem hereckých představitelů i přes zmiňovanou smutnou událost měl šťastnou ruku.

Alois Švehlík se své role až nesnášenlivého středoškolského učitele zhostil velmi dobře. Bez velkých gest, přesto naprosto výmluvných dokáže přesvědčit diváka o své opravdovosti. Jeho maximální herecký výkon je nepřehlédnutelný. 

Ale i již zmiňovaný Adrian Jastraban, ač v malé roli správce, dokáže na malém poli působnosti až nemožné. Prostě baví.

Podobně přesvědčivý je i Vojta Dyk, který má být jakýmsi protipólem Songa a předvádí tak mladého muže vyprodukovaného dnešním světem. V roli vietnamského chlapce Songa  debutoval Duy Anh Tran, který byl pro svou roli vybrán jako první, jak už zmiňujeme výše. Pečlivost výběru se vyplatila. Role mu sedí. Umí i dokonale napodobit svou „neznalost“ českého jazyka. Je vynalézavý a velmi dobrým spoluhráčem zkušeného hereckého barda Aloise Švehlíka. Působí přirozeně. Je ve své roli uvěřitelný a věrohodný. Díky jeho výkonu má divák možnost poznat i jakési fragmenty vietnamské kultury. I když ji profesor Rypar glosuje jako: "Je to bordel v týhle zemi. Falšujete tenisky a neplatíte daně.“

Kamera Martina Žiarana také jistě stojí za zmínku. Záběry na Prahu ze střechy činžovního domu jsou krásné, neotřelé.

O hudbu k filmu se postaral „jmenovec“ titulního hrdiny René Rypar. A jde opravdu o výraznou složku celého filmu. Úžasně dotváří atmosféru, podtrhuje jímavý příběh. Je svěží, příjemná.

Celkový dojem tedy velmi milý, laskavý. Nutí k zamyšlení nad tím, že pokud potkáme někoho naprosto odlišného - z jiného prostředí, z jiné kultury přesto si můžeme si vzájemně pomoci. Náš život tak nějak obohatit o postoje toho druhého, vzájemně se pochopit a najít smysl našeho počínání. A ten přece v životě stále hledáme, ne?

Na střeše (Česko, 2019, 97 minut)

Režie: Jiří Mádl
Scénář: Jiří Mádl
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: René Rypar
Hrají:
 Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta

 Hodnocení: 80%

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

RECENZE: Skleněný pokoj je plný chladu. Nemá daleko od reklamy na vilu…

16.03.2019 09:30 RECENZE - Snímek Skleněný pokoj sleduje dějiny Československa prostřednictvím vily Tugendhat a…

James Bond se dal na ekologii: V novém filmu bude jezdit elektromobilem…

15.03.2019 07:52 I když postava agenta britské tajné služby Jamese Bonda nikdy nebyla vzorem šetrnosti k přírodě, v…

Zemřel herec Stanislav Zindulka, bylo mu 86 let

14.03.2019 15:53 Aktualizováno Ve věku 86 let dnes zemřel dlouholetý člen hereckého souboru Činoherního klubu Stanislav Zindulka.…

Herečka Huffmanová i jiní dostali své děti na univerzity podvodem

13.03.2019 04:21 Herečka Felicity Huffmanová, známá ze seriálu Zoufalé manželky, je mezi asi čtyřicítkou osob, které…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama