RECENZE: Akční vrchol začátku roku. Spektakulární Alita: Bojový anděl má ale hlavně srdce

RECENZE – Gladiátorský famfrpál. Lovci lidí. Kyborgové s noži místo rukou. Po letech produkčních potíží se do kin konečně dostává adaptace jedné z fundamentálních manga scifáren, již milují čtenáři po celém světě. Vysněný projekt režiséra Titanicu, Avatara a Terminátora Jamese Camerona nakonec dokončil jiný mistr vizuálně podmanivé akce – Robert Rodriguez.

Přidejte svůj názor

Film Alita: Bojový anděl je adaptací dnes již klasické mangy.
doporučujeme

Budoucnost 26. století není zrovna růžová. Tři sta let po Pádu, válce mezi Zemí a kolonizovaným Marsem, která skončila totální devastací civilizace, přežívá už jen jediné z velkých vzdušných měst. A někde pod ním, pod Salemem, oázou klidu, bezpečí, bohatství a moci, kam by se chtěl dostat každý, ale málokomu se to podaří, začíná příběh Ality (Rosa Salazarová), kyborga a poslední válečnice z časů před Pádem, kterou čirou náhodou najde na smetišti a dá do kupy kyberdoktor Ido (Christoph Waltz). Alita si ale ze svého minulého života vůbec nic nepamatuje. Neví proto, co ví vládce Salemu Nova a jeho pohůnci Chiren (Jennifer Connellyová) a Vector (Mahershala Ali), totiž že je vrcholem prastarých technologií a tudíž i „osobou“ mimořádného významu. Než to ale poněkud bolestivým způsobem zjistí, stihne se zamilovat do sympatického floutka Huga (Keean Johnson), stát se lovkyní lidí a dokonce si zahraje i nějaký ten motorball, podivnou směsici závodů na kolečkových bruslích, aztécké míčové hry tlachtli a gladiátorských zápasů.

trailer: Alita: Bojový anděl | zdroj: YouTube

Pokusy Západu o zpracování japonských mang a anime většinou nedopadají nejlépe. Mnoho z nich ani přes roky slibů a zákulisních tahanic nikdy nespatří světlo světa (Cowboy Bebop, Akira), jiné se nakonec adaptace dočkají, ale s westernizací je většinou čeká i vykleštění duše a lobotomie mozku (Ghost in the Shell, Death Note, Dragonball Evolution). Jistě, někdy se stane, že se i přes všechny nesnáze a změny vůči předloze dočkají diváckého úspěchu (Na hraně zítřka), případně že si je Američané prostě a jednoduše ukradnou a předělají na zcela jiný film (Paprika x Počátek; Perfect Blue x Černá labuť; případně cokoli, z čeho si vypůjčil Matrix), ty největší legendy ale dávají Hollywoodu stále ještě zabrat.

Je proto dobrá zpráva, že se Alita povedla. Ne, nejedná se o mistrovské dílo, dokonce ani o dokonale akčně-výplachovou science fiction. Přesto ale film o stroji na zabíjení s duší puberťačky funguje. A to hned na několika úrovních.

Předně se vydařily postavy. Většina hlavních hrdinů, padouchů a „těch mezi“ má mezi sebou nějakou historii. Ta pohání zápletku, stejně jako dodává emoční vztahové pozadí, díky kterému se nejedná jen o sebranku mluvících hlav v pěkných dystopických kostýmech a hromadou CGI přívěšků. A přesto, že jsou všechny postavy v podstatě jednoduché archetypy, fungují. I pro své vzájemné vztahy, a i proto, že tu a tam udělají něco, co je sice klišé, ale zároveň to k nim tak nějak patří.

Vždyť samotná Alita – prototyp naivní (a krásné) dívky z jiného světa, která dokáže naskládat na hromadu kohokoli, kdo jí zkříží cestu, ale trpí přehnaným idealismem a naletí i na tu nejprimitivnější lest, tu byla už stokrát. A mnohdy lépe (byť většinou hůře, mnohem mnohem hůře). Jenže do této pohádky – a že se o pohádku jedná – se to tak nějak hodí. Zvlášť, když to Rosa Salazarová a její počítačově zbytnělá kukadla dokážou prodat.

À propos, když už mluvíme o obřích očích a vůbec plně digitální podobě hlavní hrdinky, nemějte obavy. Trailery a fotografie možná působí dost divně, ale triková stránka filmu je skutečně dokonalá a Alita vypadá tak realisticky, nakolik to jen jde. Volba ponechat dívce velké „japonské“ oči sice zpočátku ruší, brzy si ale zvyknete. I díky tomu, jak skvěle je zvládnuté vše ostatní, protože tak dobrá digitální akce se jen tak nevidí. Zapomeňte na chaos jménem Transformers, Alita: Bojový anděl nabízí otevřené, mistrně provedené bojové scény s promyšlenou choreografií, ve kterých nikdy neztratíte přehled o tom, kdo je kdo a kde zrovna stojí. Každý druhý záběr by se dal, když ne zarámovat a pověsit na zeď, tak aspoň oprintscreenovat a nastavit jako plocha obrazovky.

Uznání si také zaslouží to, že film drží pohromadě. Na to, že museli RodriguezCameronem a Kalogridisovou podstatně rozstříhat epizodický komiksový seriál a nějak z něj sešít ucelený příběh, si poradili velmi dobře. Jistě, kdyby skončili tak v polovině a v prvním filmu si dali na čas s budováním světa a zápletky, byl by film mnohem lepší. Bohužel v dnešní době padají scífkám hlavy jako hrušky po dešti a dá se předpokládat, že studio tak úplně nevěřilo v Alitin úspěch, a proto filmaře popohnalo kupředu. Zamrzí to a je to znát, na druhou stranu musíme pracovat s tím, co máme. A v tomto ohledu je úspěch, že nic nepřebývá, jedna scéna navazuje na druhou a vše dává smysl. Což je něco, s čím si například prosincové Smrtelné stroje nevěděly rady.

Přesto je scénář zásadní slabinou filmu. Schematické postavy totiž jen výjimečně nabízejí neschematické příběhy. A co lze odpustit archetypům, to jen těžko přejdeme u jednotlivých zápletek a dějových zvratů. Telecí romantická linka se ještě dá zkousnout, vždyť částečně definuje Alitinu osobnost a posouvá příběh kupředu. Zato jalová subzápletka s lovci lidí a „zabejčené“ následování největších klišé o elitářské postapo menšině utiskující chudou živořící většinu už zamrzí víc.

Alita: Bojový anděl je sympatická jednohubka, která táhne zejména na prvotřídní akci. Vše ostatní je v jejím podání průměrné, až lehce nadprůměrné. Má ale srdce a vcelku sympatické postavy, díky kterým jí snad odpustíte, že nepřináší vůbec nic nového a předvídatelností si tak nezadá s naivitou. Pojetí velkofilmu o osudu světa z pohledu dospívající dívky, která objevuje svět a sebe sama, je ale veskrze zábavné a v dnešní konkurenci velkých blockbusterů bez duše a nesoustředěných ansámblových splácanic vlastně působí i docela svěže.

 

Celkové hodnocení: 75 %

Alita: Battle Angel (2019)

Hrají: Rosa Salazar, Christoph Waltz, Keean Johnson, Jennifer Connelly, Mahershala Ali, Jeff Fahey, Jackie Earle Haley, Eiza González, Ed Skrein, Casper Van Dien a další

Režie: Robert Rodriguez

Scénář: James Cameron, Laeta Kalogridis, Robert Rodriguez

Předloha: Jukito Kiširo

Kamera: Bill Pope

Hudba: Junkie XL

USA, Kanada, Argentina / 122 minut / sci-fi, akční

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Do českých kin vtrhne Lví král. Neuvěříte, že zvířata jsou animovaná

17.07.2019 20:49 Ve čtvrtek vstoupí do českých kin animovaný film Lví král. Nejde o pokračování populární série…

Zemřela Jana Kopecká, vdova po slavném českém herci

17.07.2019 17:52 Ve věku 80 let zemřela po dlouhé těžké nemoci 9. července v Praze Jana Kopecká, vdova po českém…

Bude příští Bond žena, nebo černoch? Agenta 007 by dokonce měla ztvárnit…

15.07.2019 17:25 Od té doby, co současný představitel Jamese Bonda, Daniel Craig, oznámil svůj odchod, se spekuluje…

RECENZE: Uberem na lovu zločinců. Šílená jízda Spolujízda je komedie na…

14.07.2019 17:40 RECENZE – Léto je v plném proudu, a to mimo jiné znamená bláznivé, sluncem prozářené komedie, u…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama