RECENZE: Captain Marvel je šablonovitá marvelovka na jedno zhlednutí. Zachraňují ji pouze herecké výkony

RECENZE – Do filmového universa společnosti Marvel po 21 celovečerních snímcích konečně přichází první ženský superhrdinský film věnovaný Captain Marvel. Ten funguje jako prequel k tomu, co bude příští měsíc uzavírat čtvrtý díl Avengers. Bohužel je Captain Marvel generickou marvelovkou, na níž divák snadno zapomene.

Captain Marvel je první ženský superhrdinský film z dílny Marvel

Mimozemská válečnice Versová (Brie Larson) se pod plachtou Hvězdných sil rasy Kree vydává na svoji první misi proti znepřáteleným Skrullům. Od počátku je coby superhrdinka víceméně hotová, neboť disponuje velkou silou, kterou se teprve učí ovládat. Během mise je zajata, posléze se osvobodí a pouhým omylem ztroskotá na planetě Zemi, kde je právě rok 1995.

Na stopě jí je kromě Skrullů také agent Fury (digitálně omlazený Samuel L. Jackson), jenž se v této době vůbec poprvé setkává s člověkem obdařeným superschopnostmi. Minulost Versové je opředena amnézií, kdy jsou vzpomínky na její předchozí život velmi mlhavé. Superhrdinka se tak vydává na cestu za hledáním vlastní identity, která se vyskytuje téměř ve všech filmech společnosti Marvel. Liší se pouze tím, že divákova znalost protagonistky je srovnatelná s onou postavou na plátně.

Captain Marvel (2019) HD klip | CZ titulky (1:34) | zdroj: Falcon

Děj filmu Captain Marvel je velmi generický a ničím zvlášť zajímavý. Tvůrci vzali to, co fungovalo v jiných marvelovkách a poslepovali z toho tuctovou složeninu šablon a scén, jež vypadají jako z nějakého průměrného amerického seriálu. Akční scény postrádají nejen kreativitu, ale také vizuální epičnost. Závěrečná scéna se po zdlouhavém kecání o ničem zvrhne v předvídatelný akční CGI bordel postrádající jakoukoli osobitost.

Potencionální záchranou by mělo být situování příběhu do poloviny 90. let, což se do snímku promítá minimálně, především prostřednictvím několika dobových písniček a nostalgických odkazů jako videopůjčovna, pomalé načítání Windows 95 nebo tričko Nine Inch Nails. Po stránce humoru je to velmi slabé, film sází především na roztomilou kočku a hlášky Nicka Furyho, které jsou místy úsměvné, ale od lacinosti nemají daleko.

Pokus o devadesátkovou stylizaci | foto: Falcon

Otázkou je, kdo je na vině, zdali za to může na Marvel „malý“ finanční rozpočet či poněkud neobvyklá volba režijní dvojice Anna Boden a Ryan Fleck. Kupříkladu Jon Watts natočil Spider-Mana: Homecoming také s menším rozpočtem, ale měl alespoň zkušenosti se žánrovou tvorbou. Boden a Fleck mají na svém kontě především nízkorozpočtová dramata, tentokrát jim byl vložena do rukou obrovská produkce v hodnotě 150 milionů dolarů, jejíž výsledek se úplně nevydařil. Přitom Marvel rád sází na tvůrce malých nízkorozpočtových filmů.

Propagaci Captain Marvel doprovázela aféra kolem vyjádření Larsonové, že film nenatočila pro publikum bílých mužů a kritiků, zároveň vyloučila, že jako postava nebude vzbuzovat nucené sympatie a nebude vyzařovat pouze feministické ideály. Tyto ideje ve filmu ztroskotávají především na naivitě a zbytečné doslovnosti, kdy se hrdinka několikrát po sobě postaví vždy na vlastní nohy, což v jednom z momentů završí hláškou „Já ti nic dokazovat nemusím“. Ve srovnání s konkurenční Wonder Woman je Captain Marvel méně důsledná po formální i stylistické stránce, zároveň méně riskuje, aby nevybočila ze zajetých kolejí.

Ve výsledku jsou vedlejší postavy daleko lépe charakterově rozpracovány než hlavní hrdinka. | foto: Falcon

Z hereckého hlediska film zachraňuje právě Brie Larson, jejíž herecký talent se minimalizuje na to, co je po ní pro roli žádáno, neboť postava samotné Captain Marvel ničím zvlášť nevytrhne. Je charakterově plochá a silově nevyvážená, její ultimátní schopnosti dalece převyšují ostatní postavy. Samuel L. Jackson film obohacuje humorem a nadsázkou prostřednictvím kreací a hlášek. Ve výsledku jsou vedlejší postavy daleko lépe charakterově rozpracovány než hlavní hrdinka.

Film Captain Marvel není vyloženě špatný, pouze je generický a nepříliš kreativní. Nebýt zkušených tvůrců z Marvelu, snímek by tak dobře neodsýpal a nedržel pohromadě. Takhle se jedná o přijemný průměr, který nikoho neurazí, ale nijak zvlášť nevzbudí pocit se k filmu vrátit. Patrně nejzajímavější je potitulková scéna odhalující jeden zásadní moment pro očekávané čtvrté Avengery.

Celkové hodnocení: 55 %

Captain Marvel (2019)

Režie: Anna Boden, Ryan Fleck