RECENZE: Úchvatné citové vydírání. Na Oscara nominovaná Mirai, dívka z budoucnosti, nadchne hlavně rodiče

RECENZE – Mirai znamená budoucnost. Zároveň se tak jmenuje i novorozená sestřička rozmazleného Kuna, jejíž pubertální verze se v novém počinu jednoho z nejoblíbenějších anime režisérů současnosti vrací do minulosti, aby svého bratra přesvědčila, že ji nemusí považovat za uzurpátorku jeho minuaturního království.

Není příjemné dělit se o donedávna nekompromisní lásku rodičů. A některé děti, jako třeba malý Kun, nesou narození mladšího sourozence hůř než jiné. Mirai, dívka z budoucnosti sleduje právě Kunovo sžívání se s rolí „odstrčeného“ staršího bratra, se kterou se vyrovnává v lepším případě trucováním, v tom horším záchvaty vzteku. Jenže v případě Kuna je něco jinak. Pokaždé, když se rozčílí, navštíví ho – tu z budoucnosti, tu z minulosti – nějaký člen jeho rodiny a poučí ho o tom, že ve skutečnosti není středem vesmíru.

Snímek má na svědomí jeden z nejoblíbenějších japonských autorů anime Mamoru Hosoda, který svět nadchl snímky jako O dívce, která proskočila časem nebo Vlčí děti. Jeho filmy bývají často přirovnávány k těm od studia Ghibli, přestože on sám pracuje pro konkurenci. A stejně jako jeho starší kousky, ani Mirai není jen levná nápodoba, ale plnohodnotný čarovný příběh nabitý emocemi.

Hlavní téma snímku je jasné a odhaluje jej už synopse. Jak se má malý chlapec vyrovnat s příchodem mladší sestřičky? Něco takového tu bylo snad stokrát, nedávno třeba v dreamworksovském Mimi šéfovi. A i když je pravdou, že se Mirai vůbec nestydí omlátit své poselství divákovi o hlavu tím nejpřímějším moralistním způsobem, zaobaluje to do příjemné, snadno stravitelné podoby plné humoru a citu pro detail. V případě tohoto anime se navíc dá tvrdit, že víc než malé děti, se snaží vychovávat jejich rodiče a upozornit je na to, jak se bude jejich provorozený/á cítit a navrhuje jim, co dělat, či spíš nedělat, aby mu zvykání si na novou situaci usnadnili.

Kromě toho snímek nabízí také další zajímavé náhledy na celou problematiku. Ukazuje, že rodiče jsou také jen lidé, a když se zrovna rozzlobí víc, než si situace vyžaduje, může to být vyvoláno zcela nesouvisející okolností v jejich životě. Podobně dává ústřednímu tématu nový rozměr záměrné usouvztažnění do multigenerační rodinné historie – dozvíme se, jaká byla Kunova maminka v jeho věku nebo proč všichni vzhlíželi k jeho pradědečkovi.

Mirai se navíc nebojí střídat či míchat tóny vyprávění. Plynule přechází od komedie k vážným věcem, aby na diváka o chvíli později vrhla hořkosladkou dojemnou scénu. Nebojí se ani vyloženě děsivých, hororově laděných momentů. A daří se jí to. Dokonce tak, že se odváží prokládat doslovnost symbolismem. To sice není u fantaskně laděných anime tak neobvyklé, ukočírovat něco takového ve filmu pro děti ale není nejsnazší.

Co se fantaskních scén týče, jedná se o klasický případ lehce snových kapitol, u kterých si nemůžete být jisti, jestli jsou skutečné, nebo jsou to výplody Kunovy představivosti. Nemá ale cenu se nad tím nějak výrazně zamýšlet, protože to dost možná neví ani sám režisér – a zcela jistě mu na tom nezáleží.

Studio Chizu má sice na svědomí zatím jen tři snímky (všechny režírované jeho zakladatelem Hosodou), může se ale pochlubit velmi schopným týmem animátorů. Kresba Mirai je velmi kvalitní a dodává jí na kouzlu a účinku. A vůbec nevadí, že se většinu času drží při zemi, a to zvlášť ve srovnání s jejich předchozím počinem Kluk ve světě příšer. Podobně posiluje výsledný prožitek i hravá, živá a místy lehce kakofonická hudba Masakatsu Takagiho.

Mirai, dívka z budoucnosti se soustředí na své ústřední poselství, kterému podřizuje téměř vše. Někomu se jistě bude zdát, že film příliš moralizuje, nebo že je jeho příběh tak trochu řídký, slabý nebo neoriginální, což je kritika jistě oprávněná, ale ve světle způsobu jeho zpracování výrazně ztrácí půdu pod nohama. Jiným bude vadit rozmazlený hlavní hrdina nebo jeho náhlé, ne zcela podložené polepšení. Tady už je problém skutečnější. A konečně je tu otázka cílové skupiny, protože i když má snímek co nabídnout i dětem všemožného věku, skutečně si ho užijí spíš osoby s podobnou zkušeností – rodiče a ti, kterým příchod mladšího sourozence naboural do té doby nezpochybnitelnou vládu nad světem. Ať tak či tak, jen těžko lze zpochybnit, že oproti současné americké a evropské animované produkci jde o svěží změnu.

PS: Chcete-li vzít do kina své ratolesti, pohlídejte si, abyste šli na dabovanou projekci. Film se u nás totiž promítá i v japonštině s českými titulky.

Celkové hodnocení: 85 %

Mirai no mirai (2018)

Originální znění: Haru Kuroki, Moka Kamiširaiši, Gen Hošino, Kódži Jakušo, Kumiko Asó, Jošiko Mijazaki a další

Režie: Mamoru Hosoda

Scénář: Mamoru Hosoda

Hudba: Masakatsu Takagi

Japonsko / 98 minut / animovaný, dobrodružný, drama, fantaskní

Dwayne Johnson ve filmu Black Adam.

RECENZE: Dwayne Johnson se jako Black Adam zmůže jen na prázdné fráze a pěsti

Black Adam byl prezentován jako inovativní superhrdinský snímek, který ukáže budoucí cestu DCEU. Místo toho však odhalil bezradnost produkčního týmu, jenž nedokáže vymyslet smysluplný příběh, natož vesmír. To jen ukazuje, jak v této disciplíně zaostávají za Marvelem. Snímek nabídne jen prázdné dialogy a spoustu bitek, jimiž maskuje duševní prázdnotu.
Ti druzí

recenze film Mirai, dívka z budoucnosti anime rodina animovaný film fantasy

před 12 minutami

Policie ČR, ilustrační foto

Ze schvalování a podpory ruské invaze česká policie obvinila 49 lidí

Ze schvalování a podpory ruské invaze na Ukrajinu česká policie obvinila zatím 49 lidí. Celkem eviduje 86 takových případů. Serveru iROZHLAS.cz to dnes sdělil mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík. Z policejních statistik vyplývá, že jde o další nárůst počtu podobných případů. V říjnu policie evidovala 83 případů schvalování ruské invaze a obvinění sdělila 44 lidem.

před 34 minutami

Letadla, ilustrační foto

Cestujících do zahraničí po dvou letech ovlivněných pandemií přibývá

Cestujících do zahraničí po dvou letech ovlivněných pandemií covid-19 přibývá. Pražské letiště v období od června do konce října odbavilo dvě třetiny počtu cestujících v porovnání se stejným obdobím roku 2019, tedy posledním předcovidovým. Letiště Leoše Janáčka v Ostravě je na 87 procentech provozu a poslednímu předcovidovému roku se přibližuje i brněnské letiště. Vyplývá to z dnešní tiskové zprávy Evropské pojišťovny, kterou má ČTK k dispozici.

Aktualizováno před 1 hodinou

Británie přišla kvůli brexitu o tisíce lékařů

V Británii v důsledku brexitu ubylo zhruba 4000 lékařů. V systému je nedostatek zejména anesteziologů, pediatrů, psychiatrů či kardiologů a plicních lékařů, informovala odborná společnost Nuffield Trust. Podle ní pracovalo v roce 2021 ve Spojeném království na 37.000 lékařek a lékařů z jiných evropských zemi. Odchod země z Evropské unie však vedl k pomalejšímu náboru lékařského personálu.

Rusko, Kreml

Rusko na poslední chvíli odložilo jednání s USA o jaderných zbraních

Rusko odložilo jednání s USA o strategických jaderných zbraních, která měla začít v úterý v Káhiře, informoval ruský deník Kommersant s odvoláním na vyjádření americké ambasády v Rusku. Podle amerického ministerstva zahraničí šlo o jednostranné rozhodnutí. Moskva podle ambasády uvedla, že navrhne nový termín jednání.

Ruské matky sbírají podpisy pod petici za ukončení války a návrat synů z Ukrajiny

Skupina ruských matek sbírá podpisy pod petici, v níž požaduje ukončit válku proti Ukrajině a vrátit vojáky domů. Kreml se k této internetové petici dnes odmítl vyjádřit, informovala agentura Interfax. Petice je podle médií dílem skupiny matek z hnutí Feministický protiválečný odpor a skupiny matek mobilizovaných vojáků a branců povolaných k povinné vojenské službě v ruské armádě. Zveřejněna byla neděli.

Aktualizováno před 3 hodinami

Kyjev

Zhruba 40 procent obyvatel Kyjevské oblasti je od minulého týdne stále bez elektřiny

Zhruba 40 procent obyvatel Kyjevské oblasti je od rozsáhlých ruských útoků na energetickou infrastrukturu z minulého týdne stále bez elektrického proudu. Podle agentury Unian to dnes řekl šéf oblastní správy Oleksij Kuleba. Provozovatel ukrajinské přenosové soustavy kromě toho kvůli nedostatku elektřiny v síti přistoupil k havarijním odstávkám proudu po celé Ukrajině, což je v poslední době v napadené zemi obvyklé.

Aktualizováno před 3 hodinami

Miloš Zeman

Zeman podepsal daň z neočekávaných zisků a odvody z prodeje elektřiny

Na energetické, petrolejářské či těžební firmy a banky od příštího roku dopadne daň z mimořádných zisků. Od příštího roku se také zvýší limit pro registraci plátců daně z přidané hodnoty z nynějšího jednoho milionu korun na dva a spolu s tím se zvýší i limit pro využití paušální daně. Do konce příštího roku se prodlouží možnost rychlejších odpisů firemního majetku. Takzvaný daňový balíček, který tyto a další novinky přináší, dnes podepsal prezident Miloš Zeman. O jeho podpisu informoval Hrad.

Volby prezidenta 2023: Mezi kandidáty je sázkovým favoritem Pavel, po něm Nerudová

Petr Pavel je z prezidentských kandidátů největším sázkovým favoritem na post hlavy státu. Na druhé místo se u některých sázkových kanceláří dostala poprvé od začátku října Danuše Nerudová těsně před Andreje Babiše. Ten je ale favoritem na výhru hned v prvním kole voleb. Vyplývá to z dat sázkových kanceláří zveřejněných na webech.

Vánoce

Češi nemají na vánoční dárky peníze. Desetina lidí žádný nekoupí

Přibližně desetina Čechů letos kvůli nedostatku peněz nebude kupovat žádné vánoční dárky. Nejčastěji jde o lidi v důchodovém věku a bez zaměstnání, kterým finance mnohdy nestačí ani na nejlevnější jídlo a oblečení. Vyplývá to z říjnového průzkumu, který si mezi tisícovkou respondentů nechala v říjnu vypracovat společnost KRUK, která se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků.

Všeobecná zdravotní pojišťovna

VZP bude letos hospodařit se schodkem 1,5 až 3,5 miliardy

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) bude letos zřejmě hospodařit se schodkem 1,5 až 3,5 miliardy korun podle vývoje nákladů na péči v posledních dvou měsících roku. Po jednání správní rady to dnes řekl její místopředseda Miroslav Kalousek (TOP 09).

Daně, ilustrační fotografie

Jak velké má mít Česko daně a lze z nich zalepit chyby levicových vlád?

Ta shakespearovská otázka je tu snad pořád. Má mít země vysoké anebo nízké daně? Jedni říkají, že když byl svět ještě normální, rozumějte milí čtenáři, pro lidi‒voliče, kteří se rozhodovali podle „levice“ či „pravice“, byla odpověď většinou jasná. Pro levici, která si vždy jaksi mimoděk „nárokovala“ vítězství v politické soutěži za to, že se dokáže o lidi lépe postarat, když prosadí vyšší daně, větší stát a o to míň prý starosti lidem, kdežto pravice většinou vždy zastávala pravý opak. Jenže, jak se zase s určitým zjednodušením, ukázalo, když do souboje nejen o přízeň voličů, ale hlavně o daně, přišli populisté, extrémisté či jiní byznysoví politici a místo jasné volby tu tak z nabídek nejen daní máme pěkný guláš, je všechno jinak. A nejen zdánlivě. Jenže ta původní otázka zůstává pořád stejná. A pořád na ní, aspoň v Česku, chybí jasná politická odpověď.

Česká republika navýší svůj příspěvek na investice do kosmických programů ESA na 62 milionů eur

Česká republika navýší svůj příspěvek na investice do kosmických programů evropské vesmírné agentury ESA na 62 milionů eur (asi 1,6 miliardy Kč) ročně. Příspěvek, který se oproti současnosti zvýší asi o 60 milionů Kč, by měl posílit postavení českých firem v oboru a tím i vesmírné aktivity v zemi. Na tiskové konferenci k zahájení festivalu kosmických aktivit Czech Space Week v Praze to dnes uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pátý ročník festivalu se koná ode dneška do 2. prosince.

Evropská unie, ilustrační fotografie.

EU zařadila obcházení sankcí mezi trestné činy

Státy Evropské unie dnes ve snaze zlepšit účinnost unijních sankcí proti ruskému režimu zařadily jejich obcházení na seznam evropských zločinů. Oznámila to Rada EU. Krok může v budoucnu otevřít cestu k zabavování majetku ruských bank či oligarchů, k němuž vyzývají některé evropské země. EU se však nejprve musí shodnout na podrobných pravidlech stanovujících konkrétní provinění a možné tresty.

Jan Lipavský

Lipavský se zúčastní zasedání ministrů zahraničí zemí NATO a OBSE

Ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) se tento týden zúčastní zasedání šéfů diplomacií zemí Severoatlantické aliance (NATO) v Bukurešti. Hlavním tématem dvoudenního jednání, které se uskuteční v úterý a ve středu, bude ruská agrese vůči Ukrajině. Ve čtvrtek a v pátek se pak Lipavský zúčastní zasedání ministrů zahraničí zemí Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) v polské Lodži.

Německo, ilustrační fotografie.

Německo chce být připraveno, chystá celostátní zkoušku varovného systému

Německo připravuje na 8. prosince celostátní zkoušku varovného systému, vůbec poprvé chce otestovat i vysílání přes základnové stanice mobilních sítí. Dnes o tom informovalo spolkové ministerstvo vnitra. Pro Německo to bude druhá celostátní zkouška za více než 30 let, tu první země uskutečnila se rozporuplným výsledkem v roce 2020.

Vatikán nabídl, že zprostředkuje ukrajinsko-ruská jednání. Peskov děkuje

Ruský prezidentský mluvčí Dmitrij Peskov dnes poděkoval Vatikánu za jeho nabídku hostit rusko-ukrajinská jednání. Obvinil ale zároveň Kyjev, že o rozhovory nestojí. Informovala o tom ruská agentura TASS.

Zdroj: ČTK