RECENZE: Průšvih za 5,5 mld. Barevná (ne)pohádka Mulan je velký přešlap Disneyho

Myšák se v posledních letech pustil do předělávání klasických animovaných pohádek do hrané podoby či pomocí pokročilé moderní animace. Názory na jednotlivé snímky se různí, ale nyní je jisté to, že Mulan je doposud nejhorší adaptací. A my již tušíme, kde se stala chyba.

Herečka Liu Yifei v novém filmu Mulan

Animované pohádky studia Disney se za dobu své existence staly kultem. V devadesátých letech snad každé dítě vidělo Lvího krále, Aladina nebo Krásku a zvíře. Všechny tyto skvosty se v posledních třech letech dostaly na plátna kin v nové verzi. A nyní stejný osud potkal Legendu o Mulan, která vychází z čínské pověsti o dívce Hua Mulan, jež se vydala do války místo svého nemocného otce, v níž si vydobyla uznání samotného čínského císaře.

trailer Mulan | zdroj: YouTube

Nový snímek nese prostý název Mulan a tentokrát se více přiklání k originální pověsti, na jejíž motivy byl například v Číně natočen historický dobrodružný film Mulan (Hua Mulan, 2009). Tento epos se zaměřuje na starší diváky a má mnohem blíže k historickému uchopení pověsti než k její mytologizaci. Naopak Mulan z produkce Disneyho se tak nějak zasekla v půli cesty. Kvůli bojovým scénám obdržela v zámoří rating PG-13, tedy snímek je přístupný od třinácti let. V místních luzích však máme o závažnosti zobrazeného násilí jiné mínění a Mulan je mládeži přístupná.

Jedním z problémů filmu je to, že přešlapuje někde na pomezí pohádky pro děti a snímku pro teenagery. Mulan se snaží být dospělejší intepretací pověsti, ale tak nějak se do toho nedokáže pořádně obout. Svůj podíl viny na tom má také chaotický střih bojových sekvencí, který nenechává vyniknout choreografii. Z bitek se tak stává vizuální binec, v němž chvíli vedou jedni, v dalším střihu druzí, a nakonec je zčista jasna po boji.

A to nás přivádí k dalšímu nešvaru – vedlejší postavy. Ve snímku se sice mihne Donnie Yen (velitel armády) a Jet Li (císař), ale jejich prostor je ostře rámován funkcemi jejich postav. Snímek se sice snaží vzbudit jisté zdání vztahu mezi Mulan (Yifei Liu) a spolubojovníky z její jednotky, ale celá tato slibná dějová linie je nemilosrdně uťata ve chvíli, kdy přestane být potřeba.

Svůj podíl viny na nepřesvědčivém výsledku má také scénář. Ten poměrně dobře funguje ve vztazích s rodinou, ale když dojde na lámání chleba, tak se v něm vydrolí obrovské logické díry. Dalo by se říct, že to není Mulan, která se prodírá světem, ale svět trylkuje okolo ní tak, jak je zrovna potřeba.

Nakonec se tak za celou stopáž filmu není o koho strachovat. Mulan sice nejprve dostane výprask od „čarodějnice“, ale právě tyto soubojové sekvence působí hodně pohádkově. Režisérka Niki Caro prostě nedokáže v divákovi vzbudit pocit strachu o hlavní postavu. Na druhou stranu, snímek dokáže velmi dobře pracovat s emocemi Mulan. To je až překvapující, vzhledem k tomu, že většina snímku příliš nefunguje.

O hereckých výkonech se pak hovoří těžce. Většina postav nemá na plátně příliš prostoru ke hraní a vše je podřízeno funkci charakteru. Ten je většinou lehce přeexponovaný tak, aby bylo na první pohled zřejmé, jakou roli v příběhu zastává. Opět tak vystupuje na povrch pohádka, která je však násilně vyprávěna jako mnohem dospělejší příběh, kterým zkrátka v tomto uchopení není.

Jedno se však musí nechat. Kostýmy jsou sice okázale přepálené, ale mají jistý nádech exotiky, což zrovna ve snímku inspirovaném pověsti funguje docela dobře. Svět je rovněž náležitě barevný a kamera si umí hezky pohrát s některými detaily. Zkrátka vizuální dojem je to jediné, co ve snímku funguje – tedy s výjimkou bojových scén, ale to již jsme rozebírali.

Příliš dospělá pohádka ale příliš nedospělý film, i tak by bylo možné shrnout Mulan. Hezký obraz bohužel nedokáže zachránit plochý scénář, absenci silných vedlejších postav či nezvládnuté bojové scény. Je možné, že jistou dávku zklamání způsobily také vysoká očekávání, ale určitý náznak problému bylo možné tušit již tehdy, když studio oznámilo, že snímek společně s premiérou v kinech poputuje také rovnou na Disney+.

O to palčivější je, že snímek údajeně stál dvě stě miliónů dolarů, tedy bezmála pět a půl miliardy korun. K tomu si připočtěte náklady na reklamu, které se budou pohybovat někde okolo čtyř set miliónů dolarů a záhy visí ve vzduchu obrovský problém, který může zachránit jen Čína.

Celkové hodnocení: 50 %

Mulan (2020)

Hrají: Yifei Liu, Donnie Yen, Jet Li, Li Gong, Jason Scott Lee, Rosalind Chao, Utkarsh Ambudkar, Tzi Ma, Yoson An, Ron Yuan, Roger Yuan, Jimmy Wong, Pei-pei Cheng, Nelson Lee, Chum Ehelepola a další.