RECENZE: Psychologický thriller Modelář ukazuje, jak ideály mohou vést do pekel

Petr Zelenka je jedním z nejzajímavějších českých tvůrců, a dokazuje to i s novým snímkem Modelář, v němž tematizuje, jak je snadné na základě svých ideálů překročit meze zákona. Kryštofu Hádkovi v roli naivy, který touží po spravedlnosti, sekunduje výborný Jiří Mádl.

film Modelář Petra Zelenky
doporučujeme

Zelenkovy filmy jsou tím originálnějším příspěvkem do současné české kinematografie. Vzpomeňme například na Knoflíkáře, Samotáře, Příběhy obyčejného šílenství či Ztraceni v Mnichově. Každý z jeho filmů se snaží prozkoumat určité zákoutí lidské společnosti, což se mu větší či menší míře daří.

trailer Modelář | zdroj: YouTube

Pavel (Kryštof Hádek) se vrátil z Iráku do Prhy a snaží se zorientovat po návratu do své vlasti. Kamarád ze střední školy Plech (Jiří Mádl) mu nabídnul práci operátora dronů, protože jeho dosavadní kolega se při natáčení zranil. Plech Pavla přesvědčí, aby s ním spolupracoval, a najednou se začne ukazovat, že Pavel se dokáže dostat ke správným lidem, a získat pro Plecha práci. Záhy začnou slušně vydělávat.

Ale idylka netrvá příliš dlouho. Pavel až chorobně touží po spravedlnosti, a proto odmítá spolupracovat s lidmi, jejichž minulost je značně pokřivená, což je pragmaticky smýšlejícímu Plechovi jedno. Představuje totiž prototyp kapitalisty, který dává přednost penězům před osobními antipatiemi.

Motorem snímku je dynamika mezi oběma kamarády, kteří zastávají odlišné názorové pozice. Zelenkovi se daří poměrně zdatně prokreslit rozdíly mezi idealistou a pragmatickým kapitalistou. Rovněž naráží na rozdílné pojetí práva v Evropě a ve Spojených státech. Evropské potažmo české právo je postaveno na otázce hledání pravdy, zatímco pro zámořské právo je důležitější motiv a cíl pachatele a k posuzování skutků přistupuje zkrátka více pragmaticky.

Filmu se zdárně daří nastavit zrcadlo mnohým aktuálním jevům ve společnosti, s nimiž se běžný český občan potýká. Ať už je to politik s bohatou bolševickou minulostí, neschopnost se orientovat v současném světě či lehkost, s jakou je možné podlehnout přesvědčení, že je nutné vzít spravedlnost do vlastních rukou. Ostatně ona radikalizace běžného občana, je poměrně silným motivem, na němž se ukazuje, jak shoda několika okolností může vést k potenciálně hrůzostrašnému činu.

Drony je možné v Modeláři chápat nejen doslovně, ale také jako jakousi alegorii současných technologií, které umožňují cizím lidem nahlížet do lidského soukromí. Rovněž umožňují aktivistickým skupinám snáze proniknout k veřejnosti.

U kamery stál Alexander Šurkala, s nímž Petr Zelenka poslední dobou spolupracuje velmi často. Výsledkem je příjemný vizuální styl, který umí pracovat s tempem i dávkováním informací. Na České poměry se jedná o slušný nadprůměr.

Ovšem našla by se jedna výtka ryze technického rázu. Z nějakého důvodu, patrně ve snaze ušetřit za techniku či v postprodukci, se tvůrci rozhodli použít objektivy s velmi výraznou soudkovitou distorzí. Ta je patrná výhradně ve scénách v interiéru, kde bylo nutné použít širokoúhlé objektivy a narovinu musím říct, že svislé linie prohnuté do tvaru luku byly pro mě utrpením. Ale toto je spíše postesk člověka z oboru a běžný divák si tohoto neduhu s největší pravděpodobností ani nevšimne.

Modelář je solidní sondou do současné společnosti a pokouší se o reflexi problémů spojených se současným technologickým rozvojem na pozadí mystifikace aktuálního světa. Dozajista se jedná o jeden z lepších snímků, které současná česká kinematografie nabízí, ale je velká škoda, že poměrně spletitá podobenství současné společnosti nejsou dotaženy do konce. Slouží pouze jako popostrčení děje k zamýšlenému konci, kterému tak schází výraznější katarze. Je to nebetyčná škoda, protože nápadů měl Zelenka dost, ale schází jim pevnější propojení do výsledného sdělení, které se tak stává příliš rozvolněnou kritikou současné technokratické společnosti. Jasně vyřknuté poselství však schází, což tak nějak odpovídá celkovému vyznění Modeláře. Zelenka se zastavil na prahu rozražených dveří, ale dál se již neodvážil.

Celkové hodnocení: 60 %

Modelář (2020)

Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Kamil Halbich, Elizaveta Maximová, Martin Uhlíř

Režie: Petr Zelenka

Scénář: Petr Zelenka

Kamera: Alexander Šurkala

Hudba: Janez Dovč

Česko / 110 / drama, thriller, psychologický

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Africké snímky na Netflixu se vymykají stereotypům Hollywoodu

19.10.2020 07:34 Streamovací platforma Netflix v říjnu představila dva snímky africké produkce. Slibuje si od nich,…

RECENZE: Princezna zakletá v čase ukazuje českou pohádku v nejlepší formě

17.10.2020 15:50 Zábavná a neokoukaná. I tak by bylo možné definovat novou pohádku od debutujícího Petra Kubíka.…

České želízko v ohni. Do boje o nominaci na Oscara půjde film Šarlatán

13.10.2020 09:45 Do boje o nominaci na Oscara za nejlepší zahraniční film vysílá Česká filmová a televizní akademie …

Poslední rozloučení s hercem Karlem Fialou. Zazněla píseň Sou fár, tu jú…

09.10.2020 14:29 Poslední rozloučení s hercem Karlem Fialou, které se dnes konalo ve strašnickém krematoriu v Praze,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama