RECENZE - Podařilo se Jiřímu Havelkovi při režijním debutu ukočírovat ansámbl složený z hvězdných jmen v čele s Jiřím Lábusem, Dagmar Havlovou, Klárou Melíškovou, Vojtěchem Kotkem a Terezou Ramba? Hořké satirické nahlédnutí do zákulisí společenství vlastníků provádí nekomrpomisní sondu do duše národa a odkývá mnohé problémy typické pro český národ.
Jiří Havelka, režisér i scénárista filmu Vlastníci, psal paralelně s filmovým scénářem také scénář divadelní hry Společenstvo vlastníků. To se na filmu projevilo především scénograficky, protože až na pár minut se veškerý děj 97 minut dlouhého filmu odehrává výhradně v jedné místnosti. V ní se společenství vlastníků bytů musí shodnout na několika bodech týkajících se správy domu, což se nakonec ukáže jako neřešitelný problém.
Bytový dům je ve špatném stavu a předsedkyně společenstva vlastníků, Paní Zahrádková (Tereza Ramba), se jej snaží zachránit společně se svým manželem (Vojtěch Kotek). Jednotlivé postavy můžeme považovat za určité archetypy, za které je snadné si dosadit někoho známého. Navíc všechny role jsou ztvárněny výbornými herci, kteří jim vdechli autentičnost a uvěřitelnost.
Klára Melíšková alias paní „ale podle stanov“ Roubíčková je neskutečně otravná zástupkyně kontrolního výboru, a když se jí to hodí, tak je urputná zastánkyně byrokratické korektnosti. Paní Procházková (Pavla Tomicová) řeší pouze to, jestli nebude na něčem škodná, a pro jistotu si s sebou přivedla pana „já mám na to takovou malou firmičku“ Nováka (Ondřej Malý), který je její vykutálený poradce. Slaboduchý pan Švec (David Novotný) hlasuje zcela bez rozmyslu, takže občas zvládne hlasovat pro i proti. Bratři Čermákové (Stanislav Majer, Kryštofem Hádkem) dědí byt po dědečkovi a působí poměrně sympaticky – „my to napíšeme na firmu, tam se to ztratí“ – protože jako jedni z mála se nesnaží paní Zahrádkové házet klacky pod nohy.
Hlavním záporákem je bolševik a zarytý kverulant Kubát (Jiří Lábus), jenž tak nějak z principu že může, hlasuje systematicky proti každému návrhu. Před kameru se navrátivší Dagmar Havlová hraje hloupou drbnu, paní Horvátovou. A snad jediným členem společenství, který chce opravdu něco udělat, je pan Nitranský (Andrej Polák). Ten se však záhy stává terčem nevybíravých útoků ohledně jeho sexuální orientace, s kterou je pro něj stále náročnější se vyrovnat. Trochu stranou zůstává pár novomanželů Bernáškových (Jiří Černý, Maria Sawa), kteří se právě nastěhovali, a Ladislav Trojan hrající starého profesora, jenž dává přednost knize před nesmyslnými diskusemi.
Děj filmu, jehož hlavním hybatelem jsou body na seznamu k projednání, táhne především Tereza Ramba. Její frustrace z neschopnosti vlastníků se na něčem shodnout roste s tím, jak ubývají body na seznamu. Komičnost situací částečně plyne z frustrující neschopnosti společníků se na něčem shodnout. Havelkovi se nadmíru dobře daří přenést skličující atmosféru na diváka, který záhy paní Zahrádkovou soucítí. Nechybí ani pár hlášek, které trousí především Jiří Lábus, jenž si nevybíravě dobírá Dagmar Havlovou i Andreje Poláka.
Hlavními notami, které zní celým filmem, jsou frustrace a zmar. Ostatně Jiří Havelka z velké části čerpá ze svých vlastních traumatizujících zážitků. Komedie se tak brzy stává dramatem, v němž humor nabývá spíše tragikomické podoby především u těch, kteří mají s podobnými schůzemi spolků vlastní zkušenost. Podstatným atributem, který ovlivňuje celkové vyznění filmu, je postoj diváka. Důležité je nezůstat na povrchu a probrodit se nánosem zdeptanosti, který hlavně ke konci leží především na paní Zahrádkové. Pod rádoby prvoplánovými momenty se totiž nachází hlubší vrstva, díky níž několik rasistických, homofobních a xenofobních narážek nepůsobí pouze jako fór sám pro sebe, ale zdařile dokreslují mentalitu jednotlivých postav.
Samotný film by bylo možné rozložit do mozaiky několika dílčích příběhů, které jsou spíše načrtnuty, než že by byly vyprávěny, ale právě ty dodávají hlavní dějové linii uvěřitelnost. Katarze přichází až na samém konci a svým způsobem vrací diváka do reality, která se v zasedací místnosti svým způsobem nenachází, protože zasedačka je jakýmsi vlastním světem, v němž se odhalují vnitřní „kvality“ aktérů, jež zároveň skrývají to, co je skutečně důležité.
Vlastníci na malém prostoru ukazují mnoho úskalí, které skýtá současná demokracie. Odhalují menší či větší nešvary obyčejných lidí, které s notnou nadsázkou převádí na karikatury, jež se sice mohou zdát šablonovité, ale výbornými hereckými výkony je táhnout zkušení herci k dokonalé uvěřitelnosti. Přidanou hodnotou Havelkova filmu je více úrovní, na nichž autor divákovi předkládá své postřehy ze současnou společnost. Vlastníci jsou jedním z nejlepších filmů posledních let, na který se s radostí podíváte i za pár znovu, protože látka, s níž pracuje je aktuální a do značné míry nadčasová.
Celkové hodnocení: 85 %
Vlastníci (2019)
Hrají: Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Dagmar Havlová, Jiří Lábus, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Klára Melíšková, Kryštof Hádek, Stanislav Majer, David Novotný, Andrej Polák, Ladislav Trojan, Jiří Černý, Maria Sawa
Režie: Jiří Havelka
Scénář: Jiří Havelka
Kamera: Martin Žiaran
ČR / 97 minut / komedie, drama
Související
Týdenní výhled filmů: Tělesností pulzující Rivalové, aktivistický šaman i vrah z televizní soutěže
Týdenní výhled filmů: Dadaistický Dalí, zhýralost církve a rozštěpená americká společnost
filmy , české filmy , Jiří Lábus , Dagmar Havlová , Vojtěch Kotek , CinemArt , Tereza Voříšková (herečka) , Klára Melíšková (herečka) , komedie , drama , Jiří Havelka , film "Vlastníci"
Aktuálně se děje
před 12 minutami
Vzpoura zaměstnanců RTVS: Chceme svobodnou veřejnoprávní instituci
před 39 minutami
Svrčinová na vlastní žádost končí jako hlavní hygienička
Aktualizováno před 1 hodinou
VIDEO: Londýnem se prohánělo několik splašených zakrvácených koní. Na místě jsou zranění lidé
před 1 hodinou
Valorizace důchodů v lednu 2025: První odhady už naznačují, jak penze porostou
před 1 hodinou
Putinův věrný sluha suspendoval kněze, který vedl mši za Navalného
před 1 hodinou
Izrael dá brzy zelenou ofenzivě do Rafáhu. Satelitní snímky odhalily přípravy
před 1 hodinou
Rozhodnuto: Řecko předá systém Patriot Ukrajině. USA jim zaručily bezpečnost a kompenzaci
před 2 hodinami
Sestra vůdce KLDR hrozí: Vybudujeme ohromnou vojenskou sílu
před 2 hodinami
Černochová jmenuje nového šéfa vojenské rozvědky. Berouna střídá Bartovský
před 3 hodinami
Fico definitivně zatočil s RTVS. Stanice se přejmenuje a bude povinně vysílat hymnu
před 4 hodinami
Meningokok v Česku zabil malého chlapce. Experti zdůrazňují význam očkování
před 4 hodinami
Počasí: Česko čekají ještě dvě mrazivé noci, upozornili meteorologové
před 5 hodinami
Rusko řeší korupční kauzu na Šojguově ministerstvu. Putin o případu ví
před 6 hodinami
Policie se vyjádřila k zásahu ve škole na Tachovsku. Mladík skončil v cele
před 6 hodinami
Belgičan si v těle sám vytváří alkohol. Pokuty za řízení v opilosti platit nemusí
před 7 hodinami
Zimní počasí opět udeří. Místy může napadnout až 10 centimetrů sněhu
před 7 hodinami
Většina zbraní z amerického balíčku pro Ukrajinu je již v Německu a Polsku ve skladech
před 8 hodinami
ANO by v březnu vyhrálo volby. Ze Sněmovny by vypadly dvě vládní strany
před 8 hodinami
Americký Senát schválil balíček pomoci pro Ukrajinu. Biden slíbil rychlé doručení
včera
Týdenní výhled filmů: Tělesností pulzující Rivalové, aktivistický šaman i vrah z televizní soutěže
Pravidelný výhled začínajícího filmového týdne představí deset premiérových titulů v kinech a zároveň upozorní na některé z nových přírůstků do katalogů rozmanitých VOD platforem. Kina rozezvučí skuteční i fiktivní vrazi, intimní i bouřlivá romance či portrét šamana i revoluční učitelky.
Zdroj: Martin Pleštil