RECENZE: Zbožňovaný je solidní sociální drama o zhroucení jedné idylické rodiny

Snímek inspirovaný dědečkem Petra Kolečka přešlapuje mezi sociálním dramatem a komedií, ale více mu sedí poloha sociálního dramatu. Místy nedotažený scénář zachraňují solidní herecké výkony a vynikající Zuzana Kronerová. Překvapením je výkon mladé herečky Martiny Czyžové v roli šestnáctileté vnučky Jiřího Bartošky. EuroZprávy.cz jsou mediálním partnerem filmu.

Zdeněk (Jiří Bartoška) je uznávaný pediatr, který čerstvě odešel do důchodu. Jeho žena Olga (Zuzana Kronerová) se již těší na společný odpočinek, načež jim jejich dcera (Petra Hřebíčková) oznámí, že půl roku bude s orchestrem putovat po koncertech v Asii a v Evropě. Jelikož je jí bývalý manžel Karel (Jiří Langmajer) průšvihář, kterému nedůvěřuje, rozhodne se svou dceru Anetu (Martina Czyžová) nechat u svých rodičů.

Ovšem Zdeněk není tak dokonalý manžel, jak se na venek může zdát, protože v nemocnici měl téměř po celou dobu známosti s Olgou románek s kolegyní Danou (Ivana Chýlková). Ta však velmi těžce nese Zdeňkův odchod do penze a ztropí na jeho zahradě scénu. Zdeněk konfrontaci Olgy a Dany neustojí a dostane infarkt. S nově nastalou situací se musí vyrovnat celá rodina, ale největší trauma zažívá Aneta, pro níž byl dědeček určitým idolem, k němuž vzhlížela, a dokonce o něm psala slohovou práci.

První věcí, která na snímku zaujme, je nakládání s hudbou, které místy působí spíše rušivě a nelogicky. Když zazní Švihák lázeňský od Jiřího Schelingera ve chvíli, kdy se Jiří Bartoška strojí na svou tradiční nedělí procházku, tak samotná montáž dostává příjemně ironizující punc. Ale podobně jako jiným dějovým obloukům, i tomuto chybí ten správný závěr, který by správně podtrhnul zamýšlenou metaforu.

Ostatně s neschopností dotáhnout vytyčený směr ke zdárnému cíli se potýká velká část filmu. Zbožňovaný by mohl skvěle fungovat jako těžké sociální drama o rozpadu zdánlivě idylické rodiny a o hledání ztracených mostů mezilidských vztahů. Na této úrovni snímek funguje. Především díky vynikající Zuzaně Kronerové. Obstojným sekundantem je i Ivana Chýlková, ale její role je až příliš charakteristická pro její poslední období kariéry a je škoda, že nedostává příležitosti také v jiných polohách. Tento antagonický tandem táhne děj snímku a Zdeněk je spíše jen figurou, o jejímž osudu snímek vypovídá, ale jádro příběhu leží právě na těchto silných ženských charakterech.

Příjemným překvapením je Martina Czyžová, mladá herečka a studentka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, pro niž byl tento film prvním velký projektem. Zpočátku je cítit jistá nejistota a mírně a mírně infantilní herecký projev, který je častým nežádoucím jevem v české kinematografii u postav mladistvých. Ovšem s postupem času získává postava šestnáctileté Anety hloubku a z prvních nejistých krůčků vychází poměrně sebejistý výkon.

Bolavým místem snímku je scénář, který se snaží udržet roznožku mezi dramatem a komedií, ale na straně komedie se mu žalostně drolí půda pod nohou. Rádoby vtipné vsuvky působí příliš křečovitě a místy zbytečně rozbíjí vybudovanou atmosféru. O to více působí jako úlitba českému divákovi, který se přece u českého filmu chce v kině zasmát. Ale zkrátka, implementovat komediální prvky do dramatu je zatraceně těžké a je pro to nutná dávka citu a scenáristického a režijního kumštu. V tomto má Petr Kolečko ještě hodně co dohánět.

Po vizuální stránce se jedná o takový průměr, ale práce s kamerou je o stupínek výše než u klasických zástupců současné české kinematografie. Zapracovat by se dalo zejména na tónování, které v některých scénách funguje dobře, ale občas se zcela vytrácí. Buďme však rádi i za to málo, protože česká filmová tvorba často spíše připomíná televizní seriály než materiál pro velká plátna.

Celkové shrnutí je poněkud náročné pojmout do jednoho odstavce. Předně je nutné vyzdvihnout herecké výkony, nad nimiž ční Zuzana Kronerová, která většinu scén dokáže tichou emanací opanovat. Ač se snímek prezentuje jako vyprávění o dědečkovi Zdeňkovi, daleko více je exkurzí do nitra žen, jež se o něj většinu života dělily. To je rozhodně velmi příjemným překvapením, protože slušně napsaných ženských rolí se v naší kotlině moc nevyskytuje. Kdyby se ze snímku vystříhalo devadesát procent komedie, s níž se i tak velmi šetřilo, jednalo by se o slušné sociální drama atakující hodnocení okolo pětasedmdesáti procent, možná i výš. Ale těch nejistých tahů je ve snímku až příliš a působí dosti rušivě, a tak Zbožňovaného nad šedým průměrem drží pouze nadstandardní herecké řemeslo.

Zbožňovaný (2021)

Hrají: Jiří Bartoška, Zuzana Kronerová, Ivana Chýlková, Petra Hřebíčková, Jiří Langmajer, Štěpán Kozub, Martina Czyžová, Taťjana Medvecká, Lukáš Melník, Kryštof Michal

Režie: Petr Kolečko

Scénář: Petr Kolečko

Kamera: Petr Bednář

Hudba: René Rypar

Česko / 99 min / komedie, drama

Dwayne Johnson ve filmu Black Adam.

RECENZE: Dwayne Johnson se jako Black Adam zmůže jen na prázdné fráze a pěsti

Black Adam byl prezentován jako inovativní superhrdinský snímek, který ukáže budoucí cestu DCEU. Místo toho však odhalil bezradnost produkčního týmu, jenž nedokáže vymyslet smysluplný příběh, natož vesmír. To jen ukazuje, jak v této disciplíně zaostávají za Marvelem. Snímek nabídne jen prázdné dialogy a spoustu bitek, jimiž maskuje duševní prázdnotu.

recenze film Zbožňovaný filmy Kina Jiří Bartoška komedie české filmy drama Petr Kolečko (scénárista) Jiří Langmajer Petra Hřebíčková Zuzana Krónerová (herečka) Ivana Chýlková (herečka) Štěpán Kozub Bioscop

před 24 minutami

Volodymyr Zelenskyj (Ukrajina)

Zelenskyj chce, aby se Musk na Ukrajině podíval na škody způsobené Ruskem

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dnes pozval amerického podnikatele a nového majitele Twitteru Elona Muska na Ukrajinu, aby viděl škody způsobené ruskými invazními vojsky, informuje americký list The New York Times (NYT). Podle Zelenského by návštěva Ukrajiny Muskovi mohla pomoci porozumět situaci na místě, když se k ní vyjadřuje. Ukrajinský prezident také uvedl, že si nemyslí, že se ruský prezident Vladimir Putin chystá použít jaderné zbraně.

Aktualizováno před 30 minutami

Islámský stát (ISIS), ilustrační fotografie

Mimořádná zpráva Vůdce Islámského státu (IS) abú Hasan Hášimí Kurajší byl zabit

Vůdce teroristické organizace Islámský stát (IS) abú Hasan Hášimí Kurajší byl zabit. Oznámil to mluvčí islamistů v audionahrávce na telegramu. Kurajší, který stál v čele skupiny teprve od března, podle něj zahynul "v boji proti nepřátelům". Jeho nástupcem se stal abú Husajn Husajní Kurajší, citovala mluvčího agentura Reuters. Podle USA stojí za jeho smrtí povstalecká Svobodná syrská armáda (FSA), která působí v Sýrii.

před 31 minutami

Cyril Ramaphosa

Prezident JAR Ramaphosa je podezřelý z porušení ústavy

Skupina tří expertů, kterou jmenoval parlament, dnes vyzvala k prošetření, zda jihoafrický prezident Cyril Ramaphosa neporušil přísahu a ústavu země. Podezření ohledně nekalého chování Ramaphosy zesílila poté, co vyšlo najevo, že na svém statku měl několik milionů dolarů v hotovosti, napsala agentura AFP. Samotný prezident odmítá, že by porušil ústavu. Parlament by mohl hlavu státu odvolat, což je ale málo pravděpodobné.

před 55 minutami

Rusko, ilustrační fotografie.

Překvapivý průzkum. Více Rusů je pro vyjednávání než pro válčení

Pro vyjednávání s Ukrajinou je 55 procent Rusů, pro pokračování války jen 25 procent, napsal dnes zpravodajský server Meduza o výsledcích neveřejného průzkumu veřejného mínění, provedeného za zakázku Kremlu. Současně portál připustil, že Kreml, který není ochoten k ústupkům a nehodlá se vzdát zabraného území Ukrajiny, se sotva bude ohlížet na názor účastníků průzkumu. Větší vliv spíše bude mít další průběh války.

Cristiano Ronaldo

Rozhodl se už Cristiano Ronaldo? Jeho kroky mají po šampionátu zamířit do Saúdské Arábie

Před mistrovstvím světa v Kataru bylo jasné, že hvězdný portugalský reprezentant Cristiano Ronaldo bude v dějišti tohoto sportovního svátku řešit i svou budoucnost poté, co skončil v Manchesteru United. Nyní se začínají v médiích objevovat spekulace, že by měl už mít jasno v tom, kam ho jeho kroky zavedou. Mluví se totiž o exkluzivní smlouvě se saúdskoarabským klubem an-Nasr, díky které by mohlo přistát Ronaldovi na účet za každou sezónu 200 milionů eur (v přepočtu 4,9 miliardy korun). Podle zákulisních informací už se pouze dolaďují detaily a mělo by být vše jen krok od podpisu.

Aktualizováno před 1 hodinou

Policie zasahuje na ambasádě Ukrajiny v Madridu

Na ambasádě Ukrajiny v Madridu vybuchla obálka s bombou

Na ukrajinskou ambasádu v Madridu dorazila obálka s bombou, která dnes krátce po poledni lehce zranila jednoho zaměstnance. Kyjev v reakci na incident oznámil, že posiluje bezpečnost všech svých velvyslanectví. Madridský soud Audiencia Nacional, který se zbývá závažnými trestnými činy, uvedl, že výbuch na velvyslanectví bude předběžně vyšetřovat jako terorismus, uvedla agentura AFP.

EU varovala Muska před možným zákazem pro Twitter, informuje deník

Evropský komisař pro vnitřní trh Thierry Breton při videohovoru s miliardářem Elonem Muskem varoval, že EU zakáže twitter, pokud nebude dodržovat přísná pravidla o moderování obsahu. Uvedl to list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené s rozhovorem. V EU se tak podle agentur zřejmě schyluje k regulační bitvě o budoucnost této sociální sítě.

Aktualizováno před 1 hodinou

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

V Rusku údajně soud poprvé vyhověl žalobě mobilizovaného občana

Ruský soud poprvé vyhověl žalobě mobilizovaného občana a uznal jeho povolání do armády za nezákonné, oznámil dnes právník a ochránce lidských práv Pavel Čikov, od něhož tuto zprávu převzala média, včetně ruské redakce BBC. Průlomový verdikt vynesl soud v Gatčině, asi 50 kilometrů od Petrohradu na severozápadě Ruska.

Aktualizováno před 2 hodinami

Hasiči zasahovali u požáru roubeného domu v Novém Boru. (30.11.2022)

Tragédie při zásahu u požáru domu v Novém Boru. Zemřel dobrovolný hasič

Při likvidaci požáru roubeného domu v Novém Boru na Českolipsku zemřel dnes ráno 39letý dobrovolný hasič. Zřítil se na něj strop, svým zraněním přes veškerou snahu zdravotníků podlehl, řekla ČTK krajská policejní mluvčí Ivana Baláková. Požár domu v části Arnultovice sice hasiči uhasili, zásah ale neskončil a možná potrvá celou noc. Policie pohřešuje 73letého spolumajitele, který v domě bydlel. Není vyloučeno, že byl v době požáru doma a zemřel.

Aktualizováno před 3 hodinami

Olaf Scholz

NATO by mělo chránit podmořskou infrastrukturu, chtějí to Německo a Norsko

Německo a Norsko chtějí, aby v rámci Severoatlantické aliance vzniklo koordinační centrum, které bude monitorovat a chránit podmořskou infrastrukturu, jako jsou plynovody a telekomunikační kabely. Na tiskové konferenci v Berlíně to dnes po společném jednání řekli německý kancléř Olaf Scholz a norský premiér Jonas Gahr Störe.

Olaf Scholz

Západ se nezalekne jaderných hrozeb, vzkázal Scholz Rusku

Západní země se nezaleknou ruských jaderných výhrůžek. Dnes to na Berlínské bezpečnostní konferenci prohlásil německý kancléř Olaf Scholz, který označil Severoatlantickou alianci za garanta bezpečnosti. Dodal, že dokud budou jaderné arzenály států jako Rusko hrozbou, musí si NATO udržet potenciál vojenského odstrašení. Přispět k tomu podle kancléře hodlá i Německo.

Aktualizováno před 3 hodinami

Denisa Rohanová

Volby prezidenta 2023: Hrozí zrušení registrace Denisy Rohanové. Soud dostal 13 podnětů

Nejvyšší správní soud (NSS) obdržel v souvislosti s registračním procesem pro volbu prezidenta 13 podnětů. Na soud se obrátilo pět kandidátů, které ministerstvo vnitra do voleb nepustilo, jde o podnikatele Karla Diviše a Karla Janečka, dále o Romana Hladíka, Pavla Zítka a Libora Hrančíka. Dále soud obdržel návrh na zrušení registrace Denisy Rohanové. Podala jej skupina senátorů, kteří pro prezidentskou volbu podpořili Marka Hilšera.

Aktualizováno před 4 hodinami

Jaderná elektrárna Dukovany

ČEZ obdržel tři nabídky na stavbu nového jaderného bloku v Dukovanech

Energetická společnost ČEZ obdržela tři nabídky na stavbu nového jaderného bloku v Dukovanech. Zájem mají podle očekávání francouzská společnost EDF, jihokorejská firma KHNP a severoamerický Westinghouse. ČEZ nyní nabídky zanalyzuje a bude o nich s uchazeči dál jednat. Finální nabídky by zájemci měli podat do konce září příštího roku. Dnes o tom informovala společnost ČEZ, která má tendr na starosti. Konkrétní podmínky nabídek firma neuvedla. Nový blok by měl být dokončen do roku 2036.

Aktualizováno před 4 hodinami

Ukrajinská armáda

Ukrajinské ozbrojené síly odrazily za uplynulý den útoky ruské invazní armády u šesti obcí

Ukrajinské ozbrojené síly odrazily za uplynulý den útoky ruské invazní armády u šesti obcí na východě země, informuje ve své pravidelné ranní svodce o vývoji bojů ukrajinský generální štáb. Moskva hlásí dobytí osady poblíž Bachmutu. V Chersonu při dnešním ruském ostřelování zahynula sedmdesátiletá žena, informoval dnes šéf chersonské oblasti Jaroslav Januševyč.

Aktualizováno před 4 hodinami

Poslanecká sněmovna, ilustrační fotografie.

Poslanci schválili státní rozpočet na rok 2023

Sněmovna dnes hlasy poslanců vládní koalice schválila státní rozpočet na příští rok. Jeho schodek má klesnout na 295 miliard korun proti letošnímu schválenému schodku 375 miliard korun. Poslanci při hlasování o pozměňovacích návrzích schválili pouze koaliční návrhy na přesun peněz v celkovém objemu zhruba dvou miliard korun.

Aktualizováno před 4 hodinami

Sergej Šojgu (ruský ministr obrany)

Šojgu hovořil o rozvoji ruských jaderných sil, testování prý probíhá na Ukrajině

Ruská armáda testuje na Ukrajině nové způsoby využití raketových a dělostřeleckých vojsk, řekl dnes ruský ministr obrany Sergej Šojgu. Rusko se kromě toho chystá zdokonalit infrastrukturu pro své jaderné síly, takzvaná raketová vojska strategického určení (RVSN), která chce vybavit novými raketovými komplexy, prohlásil na schůzi vedení ministerstva obrany Šojgu. Ministr ohlásil zvýšení obranných zakázek v příštím roce o 50 procent.

Energetický regulační úřad

ERÚ stanovil časová pásma s nejvyšší spotřebou elektřiny v Česku

Energetický regulační úřad (ERÚ) stanovil časová pásma s nejvyšší spotřebou elektřiny v Česku. Tři hodinové úseky jsou v rámci pracovních dnů, jeden pak v nepracovních dnech. Na dotaz ČTK to dnes řekl mluvčí ERÚ Michal Kebort. Stát v těchto časových pásmech musí podle nařízení EU zajistit alespoň pětiprocentní úspory ve spotřebě.

Aktualizováno před 5 hodinami

Ministr Jurečka chce zvednout minimální mzdu o více než 1100 Kč. Tím ale inflaci nezmírní

Ministr práce a sociálních věcí Marián Jurečka navrhuje od příštího roku zvýšit minimální mzdu o 1100 korun, a to ze 16 200 na 17 300 korun. Minimální mzda by tak vzrostla o 6,8 procenta. Informuje server EuroZprávy.cz ekonom Lukáš Kovanda.

Zdroj: Martin Hájek