RECENZE: Román nejslavnější polské spisovately vyšel v novém vydání. Autorka v něm uvažuje nad cestováním a podstatou života

RECENZE - Román Běguni od polské spisovatelky Olgy Tokarczukové vychází po deseti letech v novém vydání v nakladatelství Host. Tokarczuková za něj získala polskou literární cenu Nike a letos i Mezinárodní Man Bookerovou cenu. V knize rozebírá globální fenomén cestování, prožitky lidského těla a věčný kontrast života a smrti. Na zcela známá témata pohlíží neotřelým způsobem.

Oceňovaný román Běguni

Olga Tokarczuková je v součastnosti nejúspěšnější polskou spisovatelkou. Vystudovala psychologii na Varšavské univerzitě a poté pracovala jako psychoterapeutka. Psychologie se vzdala v momentě, kdy byla schopna se živit psaním. Napsala 8 románů, dvě sbírky povídek a řadu esejů. Její díla jsou překládána do mnoha světových jazyků.

Mezinárodního úspěchu se dočkala svou třetí knihou Pravěk a jiné časy (1996, česky Host 1999, 2007), která byla oceněna prestižní Cenou nadace Kościelských a cenou Paszport Polityki. Za romány Běguni (2007, česky Host 2008, 2018) a Knihy Jakubovy (2014, česky Host 2016) získala nejsledovanější polskou literární cenu Nike. Režisérka Agnieszka Hollandová natočila filmovou adaptaci jejího morálního thrilleru Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých v roce 2017. Za knihu Běguni obdržela v roce 2018 Mezinárodní Man Bookerovu cenu.

Název románu Běguni je odvozen od slova běgun, což je člověk, který se neustále někam pohybuje a přesouvá. Na rozdíl od tradičního cestovatele je běgun pomáhěn vnitřním nutkáním, jenž jej žene k pohybu. Cestovatel je zaměřen pouze na konkretní místo, které chce navštívit. Podle Tokarczukové má lidské pokolení v genech zabudovanou touhu kočovat, usedlým způsobem života žije teprve několik tisíciletí.

Porozumění slovu běgun je stěžejní pro pochopení hlavní postavy a zároveň vypravěčky románu, která ich-formou promlouvá ke čtenáři. Bezejmenná vypravěčka seznamuje se svým dětstvím, studiem psychologie, životem a skrze podrobný anatomický popis svého těla a orgánů i se svým vzhledem. Hrdinka pracovala všude, kde se v daný okamžik nacházela. Má toho mnoho společného se samotnou autorkou.

Zpočátku se Běguni jeví jako román se snadno čitelným dějem. Po přečtení několika stran se tento pocit vytrácí. Čtenář brzy zjistí, že jménem nadepsané „kapitoly“ jsou ve skutečnosti poznámky a příběhy, které vypravěčka nasbírala na cestách. Sama v jedné z poznámek seznamuje čtenáře s tím, jak píše a proč se jí nikdy nepodařilo dokončit nějaký rozsáhlejší literární útvar.

V průběhu děje se často mění perspektiva vyprávění. Poznámky jsou z velké části v ich-formě a příběhy zase v er-formě se zaměřením na jejich konkrétního hrdinu. Vypravěčka se nesnaží být za každou cenu vševědoucí, sama píše, že čeká až jí daná osoba svůj příběh dovypráví.

I když kniha vyvolává pocit neuspořádanosti, tak kombinace poznámek a příběhů má svoji vlastní strukturu. Po poznámce následuje příběh, který reaguje na to, co se stalo předtím. Ilustrace map různých zemí a měst, jež jsou součástí románu, napomáhají orientaci v textu.

Tokarczuková píše natolik živě a soucitně, že si může snadno zahrávat se čtenářovými emocemi. Některé pásaže popisující nějaké konkrétní místo připomínají vyprávění Marca Pola na dvoře chána Kublaje v románu Neviditelná města od Itala Calvina.

Tématicky lze román rozdělit do dvou okruhů – cestování a současný vztah těla a duše. Cestování pro autorku představuje způsob, jak si přiznat, že svět, v němž se nacházíme může být jen jednou z mnoha možných verzí. Život, který žijeme máme často tak naprogramovaný, že automaticky i naše cesty jsou naprogramované. Běgunství tedy vnímá jako touhu po svobodě a jako možnost, jak se dobrat k nefalšovanému poznání.

Podle Tokarczukové se dnešní svět točí okolo těla a jeho péče. Už lidem tolik nezáleží na posmrtném životě. Když už se nevěří v nesmrtelnost duše, patrně se začíná věřit v nesmrtelnost těla, a proto se lidé snaží co nejvíce své tělo omladit, nehledě na projevech stárnutí. Autorka si nastudovala anatomii a dějiny balzamování, aby byla schopna tuto problematiku v románu zachytit. Dopomáhá si historkami dávných osobností na poli chirurgie jako Frederik Ruysch (nizozemský anatom a botanik) nebo Filip Verheyen (belgický chirurg).

Běguni jsou románem nepříliš snadno přístupným, je třeba být pozorným čtenářem, který se snadno nevzdá. Vynaložené úsilí bude po přečtení náležitě odměněno porcí nových myšlenek na zamyšlení. Tokarczuková píše takovým způsobem, že by mohla vyprávět příběhy až do nekonečna.

Celkové hodnocení: 90%

Běguni

Autor: Olga Tokarczuková