RECENZE: Kniha Walden aneb Život v lesích podává inspirativní pohled na přírodu a život. Její sdělení je naléhavě aktuální

RECENZE – Před více než 160 lety vyšla kniha, která ovlivnila celé generace lidí a stala se inspirací pro skauting, tramping nebo třeba hnutí hippies. Její autor H. D. Thoreau v ní zachycuje nejen svoji zkušenost z pobytu v přírodě, ale také uvažuje nad vztahem člověka a přírody nebo smyslem života. Takový je a bude Walden aneb Život v lesích.

kniha Walden aneb Život v lesích

Roku 1845 opustil mladý filozof Henry David Thoreau život v přeplněném městě. Přemístil se do massachusettských lesů, kde po dobu dvou let žil ve srubu postaveném vlastníma rukama. Živil se manuální a loveckou prací, aby se přiblížil pravé podstatě života. Chtěl se odpoutat od všeho, co není život.

Výsledkem tohoto dvouletého souznění s přírodou je kniha Walden aneb Život v lesích, vydaná roku 1854, tedy celých sedm let po Thoreauově návratu z osamělosti. Kromě rodiny a členů z Transcendentálního klubu mnoho lidí v jeho okolí nezůstalo. Ostatně nejvíce času trávil na pochůzkách po okolních polích a lesích. Věděl, že na rozdíl od lidí jej příroda přijala mezi sebe.

Thoreau se ve svém rukopisu neuchyluje k romantickému kontemplování, naopak s myšlenkovou vytříbeností hledá tu nejpřímější cestu k pravdě. Vychází ze svých osobních prožitků a postřehů, jež doplňuje o pasáže z četby jeho oblíbených antických a východních myslitelů či bible. Podobně jako mnoho dalších transcendentalistů včetně Hermana Melvilla přemýšlel nad tím, jak se vyhnout populárnějšímu způsobu psaní, tak, aby se nevzdal touhy oslovit co největší publikum. V tom mu radil jeho celoživotní mentor, slavný myslitel R. W. Emerson.

Historie přírodní esejistiky je velmi úzce spjata s odkazem Thoreuaovým, neboť jako jeden z prvních rozbil puritánské vidění divočiny jako něco temného nebo zlovolného. Walden ke čtenářům promlouvá pokaždé jinak, to se odvíjí od zázemí daného jedince, filozofové na dílo budou hledět jinak než třeba ekonomové. Nicméně varování knihy zůstává pro všechny stejné.

Je třeba si uvědomit, že dílo vzniklo v době, kdy sice proběhla průmyslová revoluce, ale stále nebyla natolik prodchnuta masovou kulturou. Walden poukazuje na materiální zájmy lidí a jejich honbu za penězi, na ochuzování ducha nebo na falešné životní cíle, jež lidé mohou považovat za skutečnost. Další rozměrem jsou otázky ekologické, kdy si člověk stále více podmaňuje přírodu či nahrazuje rostlinou stravu za výsostně živočišnou.

Právě díky těmto myšlenkám kniha vyvolává velmi často rozporuplné reakce. Může za to také autorův mnohdy až povýšený individualismus, který nepřijímá pochopení některých problémů společenského života. Dalším velmi obvyklým argumentem je samotné staří Waldenu a tím aprori „zřejmá“ zastaralost daných myšlenek. Jenže tomu se každá starší publikace zkrátka nevyhne. Thoreau není mizantrop, ale spíše člověk, jenž si namísto lidí zvolil samotu.

Walden aneb Život v lesích je inspirativní oslava přítomnosti zasazená na břeh jezera Walden. Nejedná se ani tak o návod k tomu, jak se má správně žít, ale spíše o probuzení sebe sama a zamyšlení nad děláním věcí jinak. Prostřednictvím velmi čtivého rukopisu se tak před čtenářem otevírá návrat k přírodě a svobodě z všudypřítomné „uspěchané“ společnosti.

Walden; or, Life in the Woods (1854)

Autor: Henry David Thoreau

Překlad: Zdeněk Franta, Antonín Jarník