Nová výstava Moravské galerie připomene normalizační paneláky

Brno - Moravská galerie v Brně připravuje novou výstavu, která připomene období normalizace, kdy se začalo s masivní výstavbou panelových sídlišť. Jak by háv paneláku slušel Uměleckorůmyslovému muzeu, se dozvíte díky instalaci Jana Šrámka, která je součástí výstavy Paneland.

Přidejte svůj názor

Nová výstava v Moravské galerii připomene normalizační paneláky
doporučujeme

V Moravské galerii právě vrcholí přípravy nové výstavy s názvem Paneland. Největší československý experiment. Výstava připomene období normalizace, kdy se začalo s masivní výstavbou panelových sídlišť. Jedná se nejrozsáhlejší výstavu podzimní sezóny.

Součástí výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu bude móda, design, fotografie a další umělecké projekty, ale také díla od současných umělců s motivem panelových domů. Návštěvníci uvidí práci umělců tří generací, kdy každá z nich zaujímala k panelákově kultuře odlišný postoj.

img-responsive

Nová výstava v Moravské galerii připomene normalizační paneláky | foto: Moravská galerie

V této části expozice vystaví Kateřina Šedá košile s potiskem líšeňským paneláků, které byly součástí jejího projektu Každej pes, jiná ves z roku 2007. Tisíc košil tehdy zaslala jednotlivým obyvatelů Líšně a pokusila se je tak sblížit. Oslovení obyvatelé se nakonec setkali na vernisáži v Moravské galerii. Ta nyní kupuje několik košil do svých sbírek.

Sídlištní výstavba a s ní spojený život v paneláku tvoří také jádro umělecké tvorby slovenského autora Tomáše Džadoně, který je i architektem výstavy: „Moja generácia (narodení v 80 tych rokoch) sa vzťahuje k sídlisku a paneláku ako k tradícii, ktorá nám nebola odovzdadná, ale ktorú sme si zvolili. Pre mňa je panelák dokonca rodným domom, hovorím, že som sa v paneláku narodil. To všetko je možné iba za podmienky, že sídlisko a panelák neobsahuje ideologický náboj a spojenie s bývalým režimom. Za socializmu máme ukotvené iba detstvo, režim nás už nedokázal obmedziť, udusiť a vďaka tomu odstupu sme schopní s touto témou pracovať kriticky, ale zároveň emocionálne. Koniec koncov heslo môjho projektu z Košíc, kde som presunul na strechu paneláku tri staré zrubové stodoly bolo: Koľko citu zasvätiť minulosti?“, komentuje Džadoň v tiskové zprávě.

Součástí výstavy je i velkoformátová instalace s ilustrací panelového domu od Jana Šrámka, který se ve své tvorbě dlouhodobě zabývá vizuální kulturou 50. let minulého století. Prostřednictvím instalace divákům zprostředkovává stavbu panelového domu v reálném měřítku. „Výška Uměleckoprůmyslového muzea odpovídá výšce šesti podlažního paneláku a část budovy se tak proměnila v rozestavěný panelový dům typu T06B. Konstrukční soustava T06B je nejrozšířenějším typem soustavy, který se v Čechách a na Slovensku nachází. Ilustraci doplňuje věžový jeřáb MB-80, bez kterého se neobešla stavba žádného sídliště v Československu.“, doplňuje Šrámek.

Vernisáž k výstavě Paneland. Největší československý experiment se koná ve čtvrtek 23. listopadu v 18 hodin v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně.

Loading...
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Za Fajta se postavili ředitelé světových galerií, píšou Babišovi

19.04.2019 21:26 Aktualizováno Zástupci 12 zahraničních muzeí a galerií napsali dopis premiéru Andreji Babišovi (ANO), ve kterém…

Brněnská muzejní noc 2019? Letošní jubilejní už v květnu

19.04.2019 21:06 Letos si atmosféru nočního města plného kultury užijí nejen Brňané, ale i obyvatelé dalších…

Fajt opakovaně porušoval zákon, hájí Staněk jeho odvolání

19.04.2019 17:22 Odvolaný ředitel Národní galerie Praha (NGP) Jiří Fajt podle ministra kultury Antonína Staňka (ČSSD…

Personální změny v Národní galerii, Morávek přichází jako krizový manažer

18.04.2019 17:10 Ivan Morávek, kterého dnes ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) pověřil dočasným vedením Národní…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama