Objevili jste na okénku v letadle malou dírku? Nepanikařte, nic vám nehrozí

Denně na letištích po celém světě vzlétá a přistává více než 100 tisíc letů. Letadla ročně přepraví asi 4 miliardy cestujících, což odpovídá ekvivalentu poloviny obyvatel zeměkoule. Lidé v letadle často tráví dlouhé hodiny, není proto divu, že je napadají různé otázky. Jednou z nich zcela jistě je, proč v letadlech sedadla neodpovídají počtu okének.

Přidejte svůj názor

Letadla, ilustrační foto

Sedadla v letadlech nejsou vždy spojena s okny, kvůli tomu se stává, že někteří cestující okno prostě nemají a koukají se tak do "stěn". Jako první by vás zřejmě napadlo, že je to kvůli bezpečnosti – jenže tak to není.

Přestože celý návrh a konstrukce letounů je uzpůsoben tak, aby zajistil co největší bezpečnost cestujících, se sedadly a okny to nemá nic společného. Letecké společnosti jsou v podstatě podniky, které chtějí vydělat peníze - a vydělávají tím, že na sedadla usadí co nejvíce lidí.

Jak poukazuje britský server The Mirror, letecké společnosti mají úplnou kontrolu nad tím, kolik řad sedadel je uvnitř kabiny a jak jsou umístěna. Je to naprosto náhodné a rozmístění sedadel tak nemá žádný estetický efekt. A proto ne každé sedadlo má své okénko.

Našli jste v okénku malou dírku? Nepanikařte

Není to ale jediná zajímavost, která se pojí k okénkům. Pokud jste někdy zírali z okna, když vaše letadlo startovalo, možná jste si všimli malé dírky přímo ve skle. Mít díru kdekoli v letadle se zdá být hrozný nápad, přesto ale malé otvory na okénkách najdete. Proč? Odborníci vysvětlují, že hrají zásadní roli.

Pokud máte strach z létání, stačí jakákoli nestandardní maličkost a i tato miniaturní dírka v okně vás může vyděsit. Vězte ale, že nejde o závadu ani nic nebezpečného. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) pro server Tech Insider, vysvětlil, že díra slouží k regulaci tlaku vzduchu.

Nepatrný bezpečnostní ventilek prochází jednou nebo více vrstvami okenních tabulek, aby tak umožnil vyrovnat tlak a zbavit mezeru mezi tabulkami přebytečné vlhkosti. To zlepšuje výhled z okna a zároveň přispívá k tepelné izolaci i pohodlí cestujících. Dírka také slouží k regulaci tlaku vzduchu. 

Běžné okno v moderním dopravním letadle se skládá ze tří vrstev. Mezi střední a vnější tabulkou je malá vzduchová mezera a samotný otvor se pak nachází ve středním panelu. Vnější panel odolává tlaku, zatímco střední panel funguje jako bezpečnostní prvek pro případ, že vnější tabulka selže. Nejblíže cestujícím je pak plastová tabulka, která chrání okno před škrábanci, které by na něm lidé mohli zanechat.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nepoznali byste ji. Helenu Růžičkovou milovalo celé Česko, takhle vypadala…

13.12.2018 13:45 Za několik týdnů uplyne 15 let od úmrtí herečky, kterou milovalo celé Česko. Helena Růžičková si…

Strach, úzkost a šílenství. Majitel telefonní společnosti si zkusil život…

13.12.2018 12:15 Na mobilních technologiích jsme závislí. Těžko dnes ve vyspělých zemích najdete někoho, kdo by…

Češi, dávejte si pozor: Co vše o nás prozrazují data, která dobrovolně…

13.12.2018 10:55 Skrze věrnostní karty a všemožné mobilní aplikace jsou dnes o nás soukromé firmy schopné shromáždit…

Proč Praha nemá hradby? Královské město v minulosti vypadalo úplně jinak

13.12.2018 10:33 Během své návštěvy Prahy po prohrané válce s Pruskem v roce 1866 podepsal rakouský císař František…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama