Zaměstnanec, HR nebo bohužel: Proč je v některých firmách zakázáno používat tyto slova?

Zkuste požádat o práci v Davio a nikdy zde neuslyšíte slovo "zaměstnanec". Ředitel této malé sítí italských steakhousů ve Spojených státech, Steve DiFillippo, zakázal užívání tohoto velmi běžného slova. Údajně zní podle něj až příliš negativně.

Přidejte svůj názor

Zaměstnavatelé, ilustrační fotografie

"Mnoho lidí jde z restaurace do restaurace a snaží se uplatnit," řekl DiFillippo. "Chceme to zastavit. Když jsem přijdou, musí jim být jasné, že my jsme jiní. Máme odlišný přístup." Sám své zaměstnance nazývá "vnitřními hosty". Pro podnikatele je tento neobvyklý krok způsobem, jak podpořit své pracovníky, ale taky jasnou zprávou pro zákazníky, jinak nazývání "vnější hosté", o základních hodnotách společnosti.

Majitel restaurací přitom není jediný, kdo se snaží o změnu vnímání zákazem určitých slov. Například počítačová firma GSOFT se sídlem v Montrealu nahradila oddělení lidských zdrojů. Označení se jim zdálo být příliš neosobní vůči zaměstnancům, proto se nově užívá oddělení kultury a organizace pověřenou "harmonizací kolektivních akcí".

Jenže můžou zákazem tradiční mluvy opravdu něco změnit? Nebo se tím jen zbytečně matou lidi, kteří jsou již zvyklí používat určité profesní názvy?
Chceme-li pochopit, proč narůstá počet zakázaných termínů, měli bychom se podívat na to, jak vznikají a šíří se nová označení. Už dávno se můžeme setkat se "sendvičovým umělcem", který nám připravuje v Subway sendvič, nebo "módním evangelistou" pracujícím v Tumblru. Technologické společnosti jsou v tomhle směru obzvlášť obratní, v Applu vám telefon nastaví "génius", v AOL mají zase "digitální proroky".

Dan Cable z London Business School tvrdí, že i když výraz "imagineer" neudělá z inženýrů u Walta Disneyho nijak víc tvůrčí, rozhodně to může mít pozitivní vliv na pracovní prostředí a vztahy v kolektivu. "Svým způsobem to přiměje jednotlivce, aby měl pocit jedinečnosti ve firmě. Že je ve společnosti nepostradatelný," řekl Cable. Kreativní tituly na pracovištích mohou snížit stres a pozitivně nabít zaměstnance.

Mnohem více než profesní názvy se zakázána slova objevují přímo v manuálech oddělení, která přichází do kontaktu se zákazníky. Pokladní v restauracích rychlého občerstvení McDonald's nesmí pokládat negativní otázky (Nedáte si kávu? Nechcete hranolky?), a právě "géniové" u Applu nepoužívají slovo "bohužel", ale spíše říkají "vypadá to".

Podle Dana Cable je právě akt zakázaných slov pevně spojován s firemní politikou. Dává se tím vzkaz nejen zákazníkům, ale i zaměstnancům o záměrech firmy. V podstatě nahrazením tradičních slov novými chtějí firmy ukázat, že se pohybují v nové éře, kde mladé a inovativní věci nahrazují starší a neinspirující. Jenže firmy často ve snaze "držet krok s dobou" přehání a přílišná modernizace nefunguje dobře. Když se do inzerátu napíše, že hledají "rock star", málokdo pochopí, že se jedná o pozici účetního.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nepoznali byste ji. Helenu Růžičkovou milovalo celé Česko, takhle vypadala…

13.12.2018 13:45 Za několik týdnů uplyne 15 let od úmrtí herečky, kterou milovalo celé Česko. Helena Růžičková si…

Strach, úzkost a šílenství. Majitel telefonní společnosti si zkusil život…

13.12.2018 12:15 Na mobilních technologiích jsme závislí. Těžko dnes ve vyspělých zemích najdete někoho, kdo by…

Češi, dávejte si pozor: Co vše o nás prozrazují data, která dobrovolně…

13.12.2018 10:55 Skrze věrnostní karty a všemožné mobilní aplikace jsou dnes o nás soukromé firmy schopné shromáždit…

Proč Praha nemá hradby? Královské město v minulosti vypadalo úplně jinak

13.12.2018 10:33 Během své návštěvy Prahy po prohrané válce s Pruskem v roce 1866 podepsal rakouský císař František…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama