Češi, dávejte si pozor: Co vše o nás prozrazují data, která dobrovolně odevzdáváme?

Skrze věrnostní karty a všemožné mobilní aplikace jsou dnes o nás soukromé firmy schopné shromáždit obrovská množství informací. Přestože v krátkodobém horizontu pro nás takový kontrakt může být výhodný, někteří odborníci se začínají obávat dlouhodobých důsledků. Experti varují, že si lidé stále příliš neuvědomují, jakou moc takto do rukou obchodníků dobrovolně odevzdávají.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Ilustrační foto

Byznys v oblasti spotřebitelských dat je dnes obrovský. Většina firem se snaží získat o svých zákaznících co možná nejvíc informací, které mohou využít k efektivnějšímu prodeji svých výrobků a služeb. „Jakákoliv společnost, kterou oslovíte, úplně každá z nich ví, že data jsou dnes důležitá, a bude proto mít nějakou strategii, jak je sbírat,“ řekla pro web news.com.au Kylie Gleeson-Long ze společnosti Dunnhumby, která se spotřebitelskými daty zabývá.

Přestože tolik společností schraňuje informace o svých zákaznících, zdaleka ne všechny jsou schopné je dnes efektivně využívat. Podle výzkumu, který si Dunnhumby zpracovala, dnes účelně pracuje s nashromážděnými informacemi pouze polovina z 390 zkoumaných světových společností.

Například vám na základě dřívějších nákupů mohou nabídnout produkty nebo služby, které by se vám mohly líbit. „Na základě poskytnutých dat mohou prodejci uzpůsobovat svoji nabídku osobním potřebám konkrétních jednotlivců,“ říká Kylie Long. Třeba populární hudební služba Spotify dnes pomocí algoritmů dokáže doporučovat svým zákazníkům nové interprety podle toho, co poslouchali doposud.

Giham Perera, futurista a autor knih na toto téma, upozorňuje na posun moderních technologií. „Dříve se data využívala k rozhodování na základě toho, co jste si koupili v minulosti. Nyní ale firmy využívají umělou inteligence, aby odhadly, co byste si mohli koupit v budoucnosti.“

„Nechci být příliš alarmistický, ale mělo bychom se více zajímat o to, co o nás v budoucnu umožní umělá inteligence a algoritmy zjistit z informací, které dobrovolně odevzdáváme,“ říká Perera. Pojišťovny by například mohly být schopné určovat výši pojistného na základě vašich návyků, banky by mohly podobným způsobem reagovat v případě žádosti o půjčku.

Souhlas se sběrem informací většinou bývá spojen s nějakými benefity. Například věrnostní karty umožňují jejich držitelům nárokovat si slevy a akce, které běžný zákazník nezíská. Giham Perera upozorňuje na případ jedné americké společnosti, která vyvinula zařízení, s nímž mohou lidé s onemocněním srdce doma a bezplatně provádět EKG testy. „Proč je to zdarma? Protože data která poskytnete, jsou mnohem cennější, než kdybyste za službu platili.“

Sdílení informací o našich konzumních návycích nás dnes příliš nezatěžuje a neplynou z něj žádná přímá negativa. Naopak je většinou náš souhlas spojen s příjemnými benefity. Důležité je ale ptát se, k čemu všechna ta data společnostem jsou a hlavně, jak je budou schopny využít v budoucnu. „Dnes to pro zákazníky nemusí být špatné – vlastně je to i docela dobré – ale v budoucnu se mohou objevit problémy,“ říká Perera.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

"Drsňačka" Michaela Jílková? Hrála v řadě známých seriálů, ale možná jste…

18.03.2019 18:15 Aktualizováno Michaelu Jílkovou si všichni pamatují jako nemilosrdnou kotelnici, která se pravidelně vrhá mezi…

Pravda o princezně Dianě. Vyšla najevo 22 let po její smrti

18.03.2019 17:23 Aktualizováno 31. srpna 1997 se odehrála jedna z největších tragédií v dějinách britské královské rodiny. Při…

Polibek smrti? Teenager umřel kvůli cucfleku, rodina je v šoku

18.03.2019 11:12 Přirovnání k polibku smrti v české politice není vůbec mimo realitu. Polibek zabíjel v Mexico City,…

Amazon šíří bludy o očkování nebo léčbě autismu. Firemní politice to…

17.03.2019 20:45 Po Facebooku a dalších sociálních sítích se terčem kritiky kvůli šíření dezinformací, které se…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama