Svět se zaměřil na českou Kofolu. Řeší, proč nám nestačí Coca Cola a Pepsi

Britská BBC se v zajímavém článku podívala na tajemství úspěchu Kofoly, která se zrodila jako alternativa ke slavným americkým kolovým nápojům v době, kdy Coca-Cola i Pepsi byly pro Čechoslováky neúměrně drahé. Proč je však v Česku a na Slovensku populární dodnes?

Přidejte svůj názor 129 komentářů

Kofola
doporučujeme

Nejprve je dobré si připomenout historii nápoje, který podle autora článku Daryla Mersoma vizuálně připomíná černé pivo, přesto je nealkoholický. Sirup, který je základní ingrediencí, vynalezl na konci 50. let minulého století vědec Zdeněk Blažek, který dostal za úkol vytvořit alternativu k americké konkurenci. Výsledkem byl Kofo sirup.

Někteří lidé tvrdí, že recept na sirup, který je dodnes tajný, vznikl, když Blažek a jeho tým experimentovali s odpadem, který vzniká pražením kávy. Ačkoliv Kofola kofein obsahuje, důvěryhodnost takových svědectví se prokázat nepodařilo.

Kofola je dodnes velice populární v obou zemích, na Facebooku společnost sleduje půl milionu lidí, což z ní dělá jednu z nejpopulárnějších československých značek na sociálních sítích. Popularita je dokonce taková, že v Česku i na Slovensku vznikají různé náhražky. Některé restaurace tak raději vyvěsily informaci, že točí skutečnou Kofolu.

Průvodkyně Linda Metesová, která provádí zahraniční turisty po Bratislavě, řekla BBC, že většina lidí o Kofole předtím neslyšela. Během prohlídek je proto často bere do podniku, kde jí mají. Turisté často říkají, že „chutná jako Jägermeister“, mnoho z nich proto překvapí fakt, že jde o nealkoholický nápoj.

„V éře Sovětského svazu byla Coca-Cola a Pepsi k dispozici pouze v Tuzexu, kde se nakupovalo za bony," připomíná ve svém článku pro BBC Mersom. Dostupná byla i ve vybraných podnicích, většinou ale pouze těm majetnějším. Bony se sice daly sehnat i pokoutně, ale to bylo značné riziko. Sklenice Kofoly naopak přinášela osvěžení bez hrozby jakéhokoliv skandálu.

Kofola byla jedinou opravdu úspěšnou alternativou k americkým kolovým nápojům, což dokazuje především fakt, že je na trhu dodnes. Může za to především specifická bylinná chuť, která ji od Coca-Coly a Pepsi odlišuje, což u dalších náhražek z bývalého Východního bloku neplatilo.

Přetrvávající popularitu však zajišťuje i jistá nostalgie, což potvrzují Bratislavané, které Mersom zpovídal. „Vzpomínám si, jak jsem šel s tátou do hospody, a s dalšími dětmi jsme pili točenou Kofolu. Připadali jsme si jako dospělí,“ říká pro BBC kuchař a porotce soutěže MasterChef Martin Záhumenský.

Kofola už se prosazuje i na druhé straně železné opony. „V roce 2004, kdy obě země vstoupily do EU, jsme prodali pár lahví. Dnes prodáme i 3 tisíce litrů měsíčně,“ uvedl pro BBC šéf firmy Halusky Anish Shah, který dodává do Velké Británie produkty z Česka a Slovenska. Jeho klienty jsou především naši krajané na Ostrovech.

Loading...
Vstupte do diskuze (129)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Jak se důchodci vyhnou nemocem stáří? Vědci poradili malý trik

15.09.2019 09:11 Lidé se dožívají stále vyššího věku. Řadu seniorů, a nejen jich, však ohrožují neurodegenerativní…

Velký střet muslimů s křesťany: Obléhání Evropy skončilo pohromou

14.09.2019 12:12 Osmanská říše byla v historii úhlavním nepřítelem křesťanské Evropy. Vídeň však nebyla jediným…

Jak se zaručeně nakazit? Stačí se dotknout této části těla

14.09.2019 10:15 Jste-li v blízkosti nemocného člověka, většinou se ho snažíte nedotýkat. Za nejhorší pak považujete…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama