Ocelové rakve: Seznamte se s nejhoršími ponorkami, které kdy existovaly

Triumfální úterní představení nové ruské ponorky dokládá důležitost těchto podmořských plavidel pro námořní síly všude na světě. Ponorky mají nezastupitelné místo v mořském průzkumu a mohou být tím, co rozhoduje úspěšnost válečných operací. O to víc je pro námořní velmoci ponižující, když nefungují tak, jak by dle strategických návrhů měly. Magazín The National Interest přináší seznam pěti nejhorších ponorek, které kdy spatřily světlo světa.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

Ponorky
doporučujeme

5) Tresher, Scorpion, Kursk

Tato trojice ponorek má jedno společné – potopily se za nejasných příčin a tím ztrapnily námořnictvo, které je používalo. Ponorky třídy Tresher byly postaveny přímo k ničení sovětských ponorek. Proto bylo pro americké námořnictvo obzvláště ponižující, když ponorka USS Thresher (SSN-593) byla první jadernou ponorku ztracenou při havárii. Stalo se tak 10. dubna 1963 u pobřeží Nové Anglie. Co bylo příčinou havárie se dodnes neví, spekuluje se o pravděpodobně špatně svařeném potrubí ve strojovně.

Americká ponorka Scorpion třídy Skipjackse za doposud neobjasněných okolností potopila 22. května 1968 i s celou posádkou 12 důstojníků a 87 námořníků v Středozemním moři, možná z důvodu neúmyslné aktivace torpéda Mark 37 během inspekce. V době vyhrocené studené války se nejednalo o událost, kterou by se USA chtěly prezentovat před SSSR.

Ruská jaderná ponorka třídy Oscar II, K-141 Kursk, byla pýchou ruského námořnictva. Rusko jejím prostřednictvím chtělo po desetiletích ekonomických problémů opět demonstrovat svou velikost, známou z dob SSSR. O to víc jeho prestiž utrpěla, když se 12. srpna v roce 2000 Kursk potopil i celou posádkou. Katastrofu nikdo nepřežil.

4) Ponorka typu 092 XIA

První čínská jaderná raketonosná ponorka a první jaderná raketonosná ponorka vyvinutá a postavená v Asii se na výsluní slávy příliš neohřála. Ačkoliv byla uvedena v provoz v roce 1983, až v roce 1988 se jí podařilo otestovat úspěšné vypuštění rakety střední třídy JL-1 a překonat problémy s zvládáním požárů.

Loď však nikdy nesloužila jako hlídka a a zřídka kdy opouštěla molo. Američtí vojáci popisovali její design jako „zastaralý, hlučný a nemoderní“ a dělali si z ní legraci, že je tak hlučná jako dva kostlivci milující se uvnitř kovového koše. Žádný div, že čínské námořnictvo od ní opustilo a přešlo na modernější typ.

3) Ponorka třídy K

Britské ponorky utvořené v roce 1913 měly za cíl se pohybovat před konvenčním loďstvem, sloužit jako průzkumníci a v případě potřeby zaútočit a oslabit nepřátelskou bitevní linii před rozhodujícím střetem flotily. Aby však toho dosáhli, museli být být rychlejší než válečné lodě, což s tehdejšími dieselovými motory nebylo možné. Britské vedení se proto rozhodlo pro parní pohon.

To se však ukázalo být zcela chybným rozhodnutím, jak předvídal britský admirál, později vysoce ceněný pro své reformy námořnictva, John Arbuthnot Fisher. Ponorky vytvářely ohromné množství tepla a vlivem toho se ponorka v rozbouřeném moři potápěla. Žádná z 18 ponorek tohoto typu nebyla ztracena v boji, ale 6 z nich – třetina flotily – byla zničena v nehodách. Proto se ponorkám začaly přisuzovat hanlivé přezdívky jako „Kalamita“ či „Katastrofa“.

2) Ponorka K-219

V roce 1986 sovětská atomová ponorka s označením K-219 ) s 16 balistickými raketami a 34 jadernými hlavicemi prováděla hlídku asi 600 kilometrů od Bermud. Náhle došlo na k výbuchu v raketovém silu na levoboku lodi, který vedl k potopení ponorky.

Podle ruských odborníků za zkázou smrtonosné ponorky, která mohla velmi ničivé důsledky, pokud by nebyl odstaven jaderný reaktor, stálo hamižné sovětské vojenské vedení, které nechalo ponorku provádět až příliš časté hlídky daleko za jejím vymezeným perimetrem. Ponorka tak nebyla vystavována dostatečné kontrole a opravě v přístavištích, což vedlo k jejímu opotřebení.

1) Ponorky Japonského imperiálního námořnictva

Japonské ponorky během druhé světové války nebyly pozadu, co se týče technické vybavenosti a zkušenosti posádky, za jejich americkými protějšky. Ostatně, jejich základem byly ponorky nakoupené v roce 1904 od USA. To, co z nich činí dle The National Interest nejhorší ponorky, je jejich strategické použití.

Japonské námořní vedení je takřka vůbec nepoužívalo k ničení amerických vojenské infrastruktury. Na rozdíl od německých ponorek, které systematicky ničily přepravní americké transportéry, tankery a jiné přepravení lodě – a podobně ničily americké ponorky japonské konvoje – japonské ponorky se orientovaly na boj doslova „muže proti muži“ s americkým válečným loďstvem. Možná se jednalo o čestné válčení, ale bylo především nákladné a neefektivní a Japonsku pomohlo ve velké míře prohrát válku.

Loading...
Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Archeologická expedice Monoxylon III vyrazila na plavbu po řeckých…

19.05.2019 20:11 Členové mezinárodní archeologické expedice Monoxylon III dnes z Archeoparku Všestary u Hradce…

Hrad Karlštejn: Proč a jak byl opravdu postaven český klenot?

19.05.2019 16:22 Aktualizováno Státní hrad Karlštejn patří k nejznámějším a nejnavštěvovanějším českým hradům. Již dávno se stal…

Krutý trest smrti? Práci kata v historii často vykonávala zvířata

19.05.2019 11:58 Aktualizováno Trest smrti je starý jako lidstvo samo. Ne vždy však tento trest vykonával kat, ale místo něj třeba…

Zdál se vám krásný sen a vy chcete, aby pokračoval? Vědci mají pár tipů

19.05.2019 10:18 Je možné pokračovat v přerušeném snu, abychom se dozvěděli, co se bude dále dít a jak skončí?…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama