KOMENTÁŘ | Česko zažívá digitalizační boom. Kam nás posouvají virtuální asistentky?

Když v roce 1984 hudební skupina Olympic vydala album Laboratoř, málokdo si připustil, že by jednou mohl mít doma třeba virtuální asistentku, se kterou by se dalo nejen rozprávět v rodném jazyce, ale i z pohodlí domácího křesla jí zadávat úkoly, které pak splní. V úvodní písni zmíněného alba se mimo jiné zpívá: „Když jím, kolik reakcí se ve mně ztrácí. A mám víc než en na entou informací. Tak dál mě má chemie tu nutí k práci. A pak že prý tu nedělám nic… Ať to zkusí laboratoř!“ Uběhlo dost let a laboratoře vyvinuly virtuální realitu.

Alexa, Siri, Timi, ale také Kate nebo Aneta a další pomocnice umělé inteligence dnes využívá kdekdo, od byznysových firem, přes mobilní operátory až třeba po banky, ale i soukromé elektronické zařízení a domácí operační střediska. Můžete namítnout, že i přes nějakou digitalizaci je tu ale pořád sžíravá otázka, zda modernosti komunikace také odpovídá kvalita klientských služeb pro 21. století.

Velký boom pomoci klientům prostřednictvím virtuálních asistentek hned na začátku letošního roku oznámilo několik českých bank. Třeba zpravodajský server Českého rozhlasu uvedl, že: „Osobní schůzky s bankéři se stále častěji přesouvají do online prostředí. Na dálku – třeba skrz videohovor – si klienti můžou vyřešit hypotéku, zařídit pojištění na cesty nebo investovat peníze. Umělá inteligence pak posunula bankovnictví ještě dál. Lidé si aktuálně můžou například popovídat i s virtuálním bankéřem a úkolovat ho jen svým hlasem.“

O tom, že se banky i přes nejrůznější kotrmelce v novodobé historii země v podobě krachů, někdy nesmyslných poplatků a příliš formalizovaného postupu a byrokracie, dlouhodobě těší důvěře lidí, není třeba spekulovat. Může o tom svědčit i tento týden vydaná studie poradenské společnosti KMPG, která hodnotila oblíbenost značek v devíti odvětvích české ekonomiky. A to podle spokojenosti.

A banky, dá-li se to tak zjednodušeně říct, uspěly. V pořadí top 10 značek totiž tak, jak to zveřejnil podle zmiňované studie server Aktuálně.cz se umístila i AirBank ze skupiny PPF. A o tom, že tuzemské bankovní domy chtějí ještě více otevřít klientům dveře do světa budoucnosti svědčí i to, což se vskutku probírá doslova na každém rohu, že většina z nich chce digitalizovat, jednoduše řečeno, snad všechno, co půjde, a to nejen uvnitř svých poboček, ale i vně.

Třeba tzv. bankovní identitu, což je rychlé a bezpečné digitální prokazování totožnosti, využilo za první rok fungování aspoň jednou na 700 tisíc klientů bank. Většina uživatelů se jejím prostřednictvím přihlásila ke službám státních institucí. Každý sedmý uživatel, který používá bankovní identitu u státu, dále využil Bank ID u firem.

Jistě, najde se určitě i leccos ke kritice, ale upřímně, to, že nebudu muset stát desítky minut frontu v nějaké hale a čekat na stohy papírů, které pak nějaký úředník bude klopotně vyplňovat (nemluvě o přepisování, znovu načtení formulářů v počítači a dalších oblíbených záležitostech) nebo, že vůbec budu muset přijít někam na pobočku banky, je opravdovým posunem v klientském pohodlí. A pokud i stát přidá slibovanou masivní digitalizaci komunikace s ním, můžeme být vskutku spokojeni.

Ideální model fungování peněžních domů pro 21. století přesto popsal zmiňovaný iRozhlas.cz. Na jedné straně klientka, na druhé virtuální bankéřka Kate. Přes mobilní aplikaci ji lidé můžou ovládat hlasem a zadávat jí nejrůznější pokyny – třeba si objednat novou platební kartu. Asistentka Kate má o klientech stejné informace jako živý bankéř. Z pohodlí domova tak lidé s virtuální pomocnicí můžou řešit stovky různých témat v podstatě kdykoliv.

Nemusí se ohlížet na otevírací dobu, protože služba je dostupná, na rozdíl od živých lidí, nonstop. A to Kate, mimochodem jde o asistentku v rámci finanční skupiny ČSOB, zvládá i složitější situace, jako je například odeslání platby, automatická splátka kreditky, pojištění mazlíčků, cestovní pojištění, hlídání splátky pojistného, zavolání asistenční služby nebo třeba půjčku formou předschváleného úvěru.

Věřme proto, že popisovaný model nebude na konci roku 2022 jen snem, o kterém zpívala i na začátku textu zmiňovaná skupina Olympic, ale realitou ve většině věcí z místního života. Rýpnout si do firem, státu nebo třeba bank kvůli tomu, že takový komfort obsluhy tu přece mohl být už dávno, rozhodně můžeme a musíme. A jistě si to všichni zaslouží.

Na druhou stranu, proč se ale zbytečně rozčilovat, když si už nějaký ten měsíc můžeme přes vlastní Siri zavolat Kate, aby nám připsala z půjčky peníze na běžný účet a koupit si třeba něco pěknýho? A bez stresu a několika cest na několik míst ve městě. A nepůjde-li to v šest hodin večer, protože zrovna všichni taky skončili v práci a mají chuť si taky půjčit nějaké peníze, zavolejte třeba o půlnoci. Siri ani Kate nebo další „e-asistentky“ nikdy nespí.

Související

Robert Fico, slovenský premiér Komentář

Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?

Poslední dobou se mohlo zdát, že slovenský premiér Robert Fico se stal definitivně moskevskou hlásnou troubou, která neváhá veřejně prohlašovat, že Ukrajina není suverénní stát, Rusko k válce vyprovokovala, s oblibou prohlašoval, že v Kyjevě žádná válka není, že tam vládnou ukrajinští fašisté, a tak podobně. 
Sjezd ODS v Ostravě

Fiala získal srdce členů ODS, český volič ho ale odmítá. Musí přeskočit zeď a dostat se k lidem

Současný premiér Petr Fiala v sobotu obhájil post předsedy Občanské demokratické strany, ministr financí Zbyněk Stanjura zůstává prvním místopředsedou. Fiala se ale nachází ve složité situaci. Musí překonat vysokou zeď, která ho odděluje od běžného českého voliče. Ten před jménem totiž nemá zkratku prof. a situace na Ukrajině je pro něj velice abstraktním tématem. Sdílení informací s veřejností je klíčem k úspěchu. Pokud Fiala chce obhájit i premiérský post, potřebuje běžného českého voliče. 

Více souvisejících

komentář umělá inteligence (AI) digitalizace Roboti

Aktuálně se děje

před 20 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Donald Trump ve vězení. Co by se stalo, kdyby ho soud odsoudil?

Americká tajná služba má za úkol chránit prezidenta, ať už se nachází v Oválné pracovně nebo na bojišti v zahraničí. Ale co chránit exprezidenta ve vězení? To je situace, která dosud nemá obdoby, uvádí americký deník New York Times.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy