ROZHOVOR | Praha nemá čtvrtě, kam by se člověk bál jít. Někam se ale bez MHD nebo auta dostat téměř nelze, říká zastupitelka

Praha je jedinečná svou architekturou a funkční sítí veřejné dopravy, která je ve srovnání s jinými metropolemi velmi levná. Má ale co dohánět v zajištění kapacit ve školství, říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz zastupitelka za Prahu sobě Mariana Čapková. Dodává, že naše hlavní město je bezpečné a nemá čtvrtě, kam by se člověk bál jít. Obsahuje ale slepá místa, kam je velmi obtížné se dostat bez MHD nebo auta.

Máme necelé tři týdny do voleb, jaká je atmosféra v týmu Prahy sobě? Předvolební průzkumy ukazují vaší straně volební potenciál kolem 22%, což je na úrovni STAN a třeba ANO, byl by takový výsledek pro vás přijatelný?

Předvolební průzkumy skutečně ukazují, že šance Praha sobě pokračovat ve vedení Prahy jsou vysoké. A to se samozřejmě odráží i na atmosféře, která mezi kolegy panuje. Je to pro nás potvrzení, že Pražané vidí naši práci. Neusínáme ale na vavřínech, naopak. Podařilo se nám aktuálně dokončit několik velkých kroků, které Pražanům výrazně usnadní život. Minulý týden to byl například balíček pomoci, kdy mohou velmi snadno čerpat rodiny s dětmi finance na zaplacení školkovného, nákladů na školu či školní jídelnu a kroužky. Jsem hrdá na to, že s pomocí přicházíme s kolegy z Praha sobě právě včas.

Kandidujete na starostku na Praze 6, kde bydlíte a máte své kořeny. Starostou této městské části je dnes Ondřej Kolář z TOP09, jež je součástí koalice KDU-ČSL, ODS a STAN. Jak jste spokojena s prací celé koalice a především jak vnímáte práci pana Koláře za poslední 4 roky? Pohnula se Praha 6 za poslední období dopředu?

Současné vedení radnice vynakládá úsilí na témata často na úrovni zahraničních vztahů, jako třeba u sochy maršála Koněva. Pokulhává ale komplexní péče o občany Prahy 6 tak, aby se zvýšila kvalita života skutečně všem. Lidi na šestce trápí dopravní situace, nedostatek míst ve školách a školkách a nedostatečné kapacity v péči o seniory. Vedení radnice se také příliš spolehlo na to, že naše čtvrť je krásná, zelená městská část, kde se lidem dařilo, nehledě na to, kdo se o městskou část stará. Nyní se ale situace razantně mění, mnoho rodin se začíná potýkat s dopady ekonomické krize a je potřeba tu pro ně být, tady a teď. Je nutné mít program, jak situaci čelit, a to my, s kolegy z Praha sobě, máme.

Vy sama jste známá především díky své činnosti v oblasti výchovy a vzdělávání, na což se zaměřujete ve své práci na Magistrátu. Role starostky je však komplexnější, témat, které je třeba opečovávat a zaměřit na ní svou pozornost je daleko více, co je podle vás nejpalčivějším současným problémem Prahy 6?

Je to především velká zátěž tranzitní dopravy, málo míst ve školách a školkách a málo opatření, která by zpříjemnila a usnadnila život seniorům. Chci s kolegy z Praha sobě dotáhnout omezení průjezdu automobilům nad 12 tun. Musíme také vyřešit tzv. spádovou turistiku, tedy situaci, kdy rodiče účelově přehlašují trvalé bydliště svým dětem do blízkosti školy, kterou si vyhlédli. Pak ale chybí místa pro ty děti, které v lokalitě skutečně bydlí a ty pak musí dojíždět do vzdálenějších škol. Paradoxní také je, že ačkoli je naše městská část jednou z nejzelenějších z celé Prahy a mohla by být ukázkovou čtvrtí, kde je radost pohybovat se pěšky, mnohdy musí starší lidé čelit tolika překážkám, že raději pochůzky po své čtvrti vzdají. Chceme proto důsledně odstranit z Prahy 6 bariéry a zajistit přechody se sníženým obrubníkem, omezit automobilovou dopravu a zpříjemnit nástup do tramvají a autobusů vhodnými zastávkami. Chceme zkrátka, aby naše čtvrť ožila, aby děti mohly bezpečně chodit pěšky do kvalitní školy za rohem a aby i senioři byli vidět víc v našich ulicích. Posledním velkým problémem je nedostatek moderních služeb pro seniory, tam je skutečně potřeba napřít velké úsilí. Praha 6 má největší podíl seniorů ze všech pražských městských částí a je potřeba, aby tomu odpovídala i péče o ně.

Praha sobě je stále lokální stranou, která, jak je již z názvu patrné, má svůj záběr na Prahu. Nicméně se stále rozrůstáte a dnes kandidujete v dalších pražských obvodech. Existuje v hlavách vás hlavních představitelů této strany, že by se z lokální strany mohla stát strana s celorepublikovým zásahem? 

Praha sobě řeší Prahu. Stojíme na konkrétních lidech, kteří žijí v konkrétních městských částech. Znají dopodrobna svoji čtvrť, v hlavě nosí její plánek a vědí přesně, kde je co potřeba opravit a zlepšit. Stejně tak ti, kdo se podílejí na vedení Prahy, mají hluboký vhled a expertízu do oblastí, kterým se věnují a kde řeší reálné problémy a přinášejí zlepšení na každodenní úrovni. Že by se z Prahy sobě stala strana s celorepublikovým dosahem není v tuto chvíli vůbec na stole. Že by se však konkrétní osobnosti v budoucnu do celorepublikové politiky zapojily, to si představit dovedu.

Jedním z hlavních problémů Prahy, ale pochopitelně nejen jí, je doprava. A to nejen pro masivní dojíždění lidí za prací z okolních regionů, které se průběžně řeší výstavbou záchytných parkovišť, ale také pro novou výstavbu, která bude mít velký dopad na kvalitu dopravy. V Letňanech se budují nová bydlení pro čtvrt milionu lidí, na Smíchově se staví obrovský moderní bytový komplex spojený s kancelářskými prostory. Jak se Praha připravuje na takový nárůst lidí a jak bude zajištěna doprava, aby nedocházelo k nárůstu kolon a neprůjezdnosti? 

Musíme dobudovat robustní skelet dopravy, který do sebe zaklapne. Klíčové je podporovat různé formy dopravy, ne pouze individuální, či naopak hromadnou. Vše musí navazovat. Od záchytných parkovišť ve vytížených uzlech na okraji Prahy přes další tramvajové tratě, dokončení linky D až k okružní lince metra O, která stávající trasy propojí a usnadní tak pohyb po městě tou nejspolehlivější a nejrychlejší cestou – metrem.

Kdybyste měla srovnat naši metropoli s jinými evropskými velkoměsty, v čem si myslíte, že Praha zaostává a v čem naopak vyniká?  V čem by si Praha měla vzít příklad odjinud a v čem může být ostatním příkladem?

Praha je jedinečná svou architekturou, funkční sítí veřejné dopravy, která je ve srovnání s jinými metropolemi velmi levná, a v mnoha městských částech i sousedskou atmosférou. Přináší také špičkovou a dopravně dostupnou zdravotní péči a velmi bohatý kulturní život. Je bezpečným městem, ve kterém naštěstí chybí čtvrtě, kam by se člověk bál jít, jak to známe z jiných evropských velkoměst. Máme ale co dohánět v zajištění kapacit ve školství tak, aby každé dítě mělo kvalitní školu či školku pěšky pár minut od svého domu. O střední školy je takový zájem, že mladí lidé na konci základní školy nemají jistotu, že se na svůj vysněný obor dostanou, protože konkurují dětem nejen ze Středočeského kraje, které se do Prahy hlásí. Máme také co dohánět v pěší dostupnosti, ve městě narážíme na slepá místa, kde je velmi obtížné se dostat bez MHD nebo bez auta. Chceme pokračovat ve vysazování stromů a zeleně, a především v přetváření veřejných ploch v příjemná místa, kde lidé najdou kulturu, sport nebo prostě jen odpočinek. Mohou to být jednoduchá basketbalová hřiště pro mladé, koupaliště u řeky nebo lavičky v upravených parcích tak, aby v Praze bylo příjemné žít 365 dní v roce přímo ve své čtvrti.

Související

Více souvisejících

Praha rozhovor Mariana Čapková

Aktuálně se děje

před 23 minutami

FK Dukla Praha

Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný

Hojně diskutovaný rekordní trest za rasismus pro trenéra fotbalové pražské Dukly není definitivní, protože odvolací komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) si vyžádala od disciplinární komise písemné odůvodnění toho, proč právě k tomuto trestu přistoupila. Protože se o Radově případu bude jednat až za tři týdny, do té doby se bude moct Petr Rada nadále objevovat na lavičce během druholigových zápasů.

před 58 minutami

před 1 hodinou

Vladimir Putin

Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci

Souhlasit se slovy ruského prezidenta Vladimira Putina se dá jen zřídka. Platí to především v posledních letech, kdy jeho vnitřní politika dramaticky prohlubuje autoritářství a stále více spoléhá na represivní nástroje, zatímco politika zahraniční přerostla v otevřenou vojenskou agresi vůči sousednímu státu a ignorování mezinárodních smluv, kterých je Moskva signatářem. Ve světle tradičního chvástání nad silou Ruska a jeho armády pak včerejší Putinův výrok, že Rusko je ve srovnání se Západem víceméně vojenským trpaslíkem, a proto válka s NATO nedává z jeho pohledu smysl, působí jako výjimečný záblesk smyslu pro realitu.

před 1 hodinou

Hokej, ilustrační fotografie.

Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec

Krátce po nedávném vyřazení Karlových Varů z předkola letošního extraligového play-off, v němž nestačily na České Budějovice, se potvrdila jména nových trenérů. Dosavadního kouče Energetiků Václava Eismanna, jenž působil na tamní lavičce od února, nahradí olympijský vítěz z Nagana Pavel Patera. Jeho asistentem pak bude další olympijský vítěz z roku 1998 a taktéž mistr světa z roku 2001 David Moravec. Dvouletou smlouvu s karlovarským klubovým vedením podepsal kromě nich i nový trenér brankářů Lukáš Mensator.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Miloš Zeman

Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje

Dva týdny už je exprezident Miloš Zeman hospitalizovaný v pražské Fakultní nemocnici Motol. Podle lékařů se jeho zdravotní stav nadále zlepšuje, na odhad termínu propuštění je však brzy. Zeman přitom údajně koketuje s myšlenkou, že by se vydal na Slovensko a před druhým kolem tamní prezidentské volby podpořil Petera Pellegriniho. 

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Otevírací doba obchodů o Velikonocích. Zatím není třeba s nákupem spěchat

Lidé ve čtvrtek naposledy v tomto týdnu vyrazili do práce, zítra začíná čtyřdenní velikonoční volno. To je orámované dvěma státními svátky, při nichž jsou v Česku někdy ze zákona zavřené obchody. Dnes ale ještě není třeba s nákupem spěchat. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy