Mattiacci a Alonso - další detaily o skutečném příběhu, do kterého zasahoval Briatore

Maranello - Jak se vyvíjely vztahy a jednání bývalého šéfa Ferrari Marca Mattiacciho s Fernandem Alonsem? Jak do nich zasahoval Flavio Briatore a v čem se se svým svěřencem přepočítali? A co bylo skutečně v pozadí "opakující se historie?"

371

Po 23 letech se u Ferrari zopakovala historie, kdy tým během jedné sezóny vystřídal 3 šéfy týmu, přičemž ten prostřední vyhodil hlavní hvězdu. Do letošní sezóny tým vstoupil se Stefanem Domenicalim, kterého vystřídal Marco Mattiacci, jenž se rozloučil s Fernandem Alonsem, a Maurizio Arrivabene, současný šéf Scuderie.V sezóně 1991 si moc nerozuměl šéf týmu Cesare Fiorio s Alainem Prostem. Ferrari Fioria uprostřed sezóny nahradilo Marcem Piccinim, který se zbavil Prosta po kritice vozu. Picciniho byl krátce nato nahrazen Lucou di Montezemolem. "Historie se opakuje" je otřepanou frází, každopádně to dokládá styl a charakter italské politiky - ta se zkrátka nemění, stejně jako velký tlak vyvíjený médii a majiteli na závodní tým. Výpadek v konkurenceschopnosti se netoleruje.

Letos byl závodní tým pod ještě větším tlakem kvůli vstupu mateřského koncernu Fiat-Chrysler na americkou burzu. Značka Ferrari přitahuje pozornost a F1 je její výkladní skříní. Špatná výkonnost tedy přišla velmi nevhod a majitelé přišli potenciálně o miliardy. Proto došlo na padání hlav. Alonso byl vnímán jako hvězda, která podává dobré výkony. Cítil se obětí špatných manažerských rozhodnutí a stejně jako kdysi Prost požadoval od týmu více.

Management nemohl tolerovat ohrožování jejich autority. Alonso zvyšoval tlak na tým, který nepodával dostatečné výkony, proto jej Mattiacci nechal jít, stejně jako Piccini Prosta. Fiat se pak rozhodl do vedení Ferrari dosadit někoho, kdo by lépe splňoval požadavky na šéfa týmu. V pozadí byly intriky jako z klasických italských dramat.

Briatore chtěl výměnu s Hamiltonem, Mattiacci měl o Alonsa zájem

Na rozdíl od roku 1991 se několik věcí liší. Alonso se už dříve snažil Maranello opustit. V době Montezemolova odchodu byl ale názoru, že by ale mohlo být lepší ještě jeden rok zůstat - u Mercedesu ani Red Bullu před sezónou 2015 pro něj nebylo žádné volné místo.

Jeho manažer Flavio Briatore se podle novináře Marka Hughese v létě snažil dojednat výměnu s Hamiltonem - chtěl, aby Brit šel k Ferrari a Alonso k Mercedesu. Narazil ale u sportovního ředitele německé stáje Tota Wolffa, který nechtěl narušit celkem dobře fungující sestavu Hamilton - Rosberg.

I když letos spoluprožili několik náročných okamžiků, vždy je dokázali překonat. Ani jeden z nich nemá tak dominantní osobnost, jako Alonso, jenž by podle Tota vedl k rozdělení týmu. Španěl mu nezapadal do toho, jak jej chce vést. Hamilton by navíc těžko souhlasil s takovým návrhem.

Zatímco Briatore pracoval na svém plánu, Mattiacci se snažil přimět Alonsa k prodloužení smlouvy o další tři roky po jejím vypršení v sezóně 2016. Chtěl si udržet špičkového pilota, ten však neustále odmítal jakékoliv prodloužení.

Proto mu zbyl pouze McLaren, kde chtěl odjezdit jednu sezónu. Podmínkou Rona Dennise však bylo sezón více. To by znamenalo, že by Alonso nebyl k dispozici, pokud by Hamilton neprodloužil svůj kontrakt, který měl sjednaný do konce roku 2015.

Alonso se tedy snažil napravit vztahy u Ferrari a zůstat o rok déle. Navíc je velká šance, že v Maranellu příští sezónu postaví mnohem konkurenceschopnější monopost, než byl letošní F14 T. Očividné slabiny pohonné jednotky jsou poměrně snadno napravitelné - během sezóny to kvůli homologaci a zmražení nebylo možné. Příští vůz bude navíc první, který bude zcela vycházet z pera nadaného technického ředitele Jamese Allisona.

Zbytek článku a další zajímavosti ze světa F1 se dočtete zde

Související:

Právě se děje