Formule 1 před Velkou cenou Malajsie! Co nás čeká?

Kuala Lumpur - Nejodolnější z pneumatik Pirelli pro rok 2013 se v Malajsii poprvé ukáže v akci, a to ve zbrusu nových barvách. Tvrdá směs P Zero Oranžová byla pro závod na Sepangu zvolena společně se středně tvrdými pneumatikami P Zero Bílá, které jsme viděli už v Austrálii. Dvě nejtvrdší směsi z produkce Pirelli jsou pro extrémní teploty a drsný povrch trati v Malajsii ideální. Sepang je také dobře známý svými monzunovými přívaly dešťů. Je tak velice pravděpodobné, že ke slovu přijdou i přechodné pneu Cinturato Zelená společně s pneumatikami do extrémního mokra, které nesou označení Cinturato Modrá.

Kimi Räikkönen, Lotus


Zdroj: YouTube


ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:

Paul Hembery: „Sepang můžeme obecně popsat jako extrémní trať, ať už jde o počasí, nebo o asfalt. Znamená to, že se bude jednat o jeden z nejnáročnějších víkendů tohoto ročníku. Nová, oranžová směs se poprvé ukáže na závodech. Toto barevné označení jsme zvolili z toho důvodu, že je v televizi snáze odlišitelné od střední směsi. Pro Malajsii jsme zvolili stejnou kombinaci pneu jako před rokem, ovšem letošní verze směsí jsou rychlejší a mají úmyslně kratší životnost.

Loni byla nejlepší taktikou strategie na tři zastávky v boxech. Jednalo se o závod se smíšenými mokrými a suchými podmínkami. Napínavý finiš mezi Fernandem Alonsem a Sergiem Pérezem se odehrával hlavně pod taktovkou pneumatik. Opět očekáváme, že každý jezdec zastaví u mechaniků třikrát. Stejně tak je ale pravděpodobné, že podmínky bude diktovat počasí. I za deště mohou piloti očekávat vlhkost vzduchu kolem 80% a teploty 30°C.

AMBASADOR PIRELLI:

Jean Alesi: „Ve Velké ceně Malajsie jsem závodil třikrát – poprvé v roce 1999, kdy byla přidána do kalendáře, a naposledy v sezoně 2001, což byl závěrečný ročník mé kariéry. Ve všech případech se mi podařilo dojet do cíle, ale vzpomínám si, jak velkou výzvou je zdejší velká cena pro jezdce i vozy. Po fyzické stránce patří k nejnáročnějším závodům v kalendáři. Stejně jako Albert Park, ani Sepang zdaleka nepatří mezi „typické" okruhy.

To, co tak o víkendu uvidíme, zřejmě stále nebude úplně vypovídající o průběhu zbytku sezony. Přesto nám ale rozhodně napoví, kdo má dobré auto a kdo jak umí nakládat s pneumatikami. Jelikož se pneu tento rok rychleji opotřebovávají, je šetrné zacházení s nimi ještě důležitější. Pokud ale opravdu bude pršet, nezbývá nic jiného, než se snažit o jediné – přežít. Podle toho, jakou kdo zvolí strategii kolem pneumatik, bychom se mohli dočkat velmi zajímavých výsledků."

PNEUMATIKY Z POHLEDU OKRUHU:

Povrch trati v Malajsii patří k těm nejdrsnějším v kalendáři. Je to jeden z důvodů, proč Pirelli na tento závod přivezlo dvě nejtvrdší směsi, které má k dispozici.

Tvrdé pneumatiky P Zero Oranžová je využitelná velice všestranně, směs P Zero Bílá naopak tolik univerzální není. Vzniká tak ideální kombinace, která by měla dobře pokrýt všechny možnosti. Výdrž nové tvrdé směsi se podobá loňské střední směsi a je o 0,4-0,5 sekundy na kolo rychlejší než tvrdá směs staré specifikace.

Okruh Sepang byl postaven na bývalé bažině. V roce 2007 byl na trať položen nový asfalt, čímž byla vyhlazena většina hrbolů.

I loni byly pro Malajsii zvoleny tvrdé a středně tvrdé pneumatiky. Špička pole zajela do boxů třikrát (přechodné-mokré-přechodné-slicky). Bruno Senna, který dojel pátý, byl u mechaniků dokonce čtyřikrát.

TECHNICKÉ POZNÁMKY:

Malajský okruh působí na pneumatiky velkou laterální silou, druhou nejvyšší po Barceloně. Pneumatiky se tak mohou zahřívat až na 130°C.

Velká cena Malajsie bývá často narušována silnými dešti. V roce 2009 byl dokonce závod předčasně ukončen a pilotům se rozdával poloviční příděl bodů. Letos mohou přijít ke slovu nové verze pneu do deště – přechodná směs Cinturato Zelená a plně mokrá směs Cinturato Modrá. Jejich design je upraven tak, aby poskytovaly lepší trakci a bránily přetáčivosti.

Přestože za normálních okolností nebývá s přilnavostí v Malajsii problém, častý déšť dokáže odplavit všechnu ulpělou gumu na asfaltu. Vzhledem k vysokým teplotám může závodní stopa vyschnout poměrně rychle, nicméně vsakování vody do půdy není v Malajsii nejlepší, a tak se na trati mohou tvořit četná jezírka vody.

Témata: Formule 1

Související:

Právě se děje