Existují čtyři druhy uživatelů Facebooku, tvrdí studie. Který z nich jste vy?

Neuvěřitelně populární sociální síť má v současnosti už více, než 2 miliardy uživatelů. To je poměrně dobrý vzorek lidstva. Podle nové studie je možné rozdělit veškeré uživatele Facebooku rozdělit do čtyř kategorií podle toho, jakým způsobem ho používají.

Facebook používají miliardy lidí
doporučujeme

Podle nového výzkumu dat lze rozdělit všechny majitele Facebookového účtu na čtyři kategorie. Do nich podle autorů patří: "Selfie typ", "Městský vyvolávač", "Obchazeč výloh" a "Tvůrce vztahů". Do které skupiny patříte vy? Projdeme si je jednu po druhé.

Selfie typ (Selfie) je kategorie, jejíž samotné jméno velmi dobře napoví, o co vlastně půjde. Většinou jsou to mladší lidé, kteří věší na internet jednu fotografii svých úsměvů/úšklebků/smutných obličejů/elegantních výrazů za druhou. Základním úkolem je získat co nejvíce like, komentářů a pozornosti obecně.Cílem je prezentovat online obrázek sebe sama v co nejlepším světle, bez většího ohledu na realitu. 

Tvůrce vztahů (Relationship Builders) jsou odlišní. Pravidelně využívají Facebook k postování mnoha věcí, odpovědí ostatním, zapálené diskutování a obecně k navázání spojení. Ať už děláním nových přátel, nebo udržováním styku s těmi starými. Pro tento typ lidí je Facebook jakýmsi prodloužením reality, šance setkávat se digitálně.

Městský vyvolávač (Town Crier) je naprostým opakem vztahotvůrce v tom, že jeho mezera mezi virtuálním životem a realitou je obrovská. Na internetu se nesoustředí na svůj život nebo život svých přátel a rodiny. Facebook podle vyvolávače není o osobních informacích. Vidí sama sebe jako zdroj zpráv - sdílí články, ohlašuje důležité události a komentuje zprávy co nejrychleji to jde.

Obchazeč výloh (Window Shopper) podobně jako předchozí kategorie cítí, že by na Facebooku měl být, protože to společnost vyžaduje. Na rozdíl od vyvolávače však necítí potřebu informovat. Jen klouže ze stránky na stránku a prohlíží si se zájmem sociální chování ostatních. Málokdy zasahuje. Připomíná trošku Davida Attenborougha (známý tvůrce pořadů o přírodě - pozn. red), ve vší tichosti pozoruje lidstvo v (dnes už) přirozeném prostředí.

Kategorie dal dohromady tým z Univerzity Brighama Younga sídlící v americkém Utahu. Ten vytvořil sérii vyjádření o tom, proč lidé používají Facebook. Skupina vybraných lidí poté vybírala to, které je nejbližší jejich vlastní aktivitě. 

Podle výsledků se mnoho lidí najde ve více než jediné kategorii, ale jedna bývá v drtivé většině případů dominantní. „Sociální média jsou v poslední době součástí všeho, co děláme,“ poznamenal spoluautor studie Kristoffer Boyle, podle něhož většina lidí normálně ani nepřemýšlí nad tím, že je jejich chování na Facebooku něčím typické a zda náhodou nepřipomíná závislost. „Pomáháme lidem poznat, jak se vlastně na internetu chovají,“ doplnil Boyle. 

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Facebook mění pravidla v otázce uměle vytvořeného viru

28.05.2021 16:53 Facebook tento týden přestal ze svých platforem mazat příspěvky o tom, že nemoc covid-19 je lidským…

NÚKIB varuje české firmy a organizace před vyděračským programem

25.05.2021 19:25 Na české firmy v současnosti aktivně cílí útočníci s vyděračským softwarem Avaddon. Uvedl to dnes…

Německo vyšetřuje, jak nakládá Google s osobními daty a zda nezneužívá své…

25.05.2021 13:04 Německý antimonopolní úřad zahájil řízení s americkou společností Google. Zjišťuje, jak nakládá s…

Facebook vytvořil zvláštní tým dohlížející na obsah o sporu Izraele a Gazy

20.05.2021 12:38 Americká technologická společnost Facebook ve středu oznámila, že minulý týden zahájila provoz …

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama