Vím, co posloucháš: Jak sociální média ovlivňují globální ekonomiku?

Spotify je služba pro sdílení hudby za měsíční předplatné, kterou celosvětově využívají miliony uživatelů. Nejenom marketéři ale i ekonomové si postupně začínají uvědomovat, že Spotify může poskytnout cenná data, která prozradí něco o náladě a chování spotřebitelů.

Přidejte svůj názor

Naskakuje vám při poslechu hudby husí kůže?
doporučujeme

Lze pochybovat o tom, že když Ed Sheeran se svými spolupracovníky tvořil píseň  Shape of You, přemýšlel o globální ekonomice. Nicméně jde o nejhranější skladbu ve službě Spotify. Podle analytiků by odpověď na otázku, proč tomu tak je, mohla pomoci pochopit náladu spotřebitelů.

Významný britský ekonom Andy Haldane, který byl pověřen sledováním ekonomických údajů o své zemi, říká, že pokud ekonomové chtějí pochopit, co se děje, měli by se soustředit na nové oblasti velkých dat, která nabízejí údaje ze sociálních médií.  "Zachycení skutečných pocitů a preferencí lidí je obtížné," uvedl ekonom.  Podle něj se tradiční průzkumy zaměřené na účastníky trhu věnují omezují pouze na jejich reakce. Pro odhalení jejich pocitů a preferencí bude zapotřebí využívat netradičních prostředků. 

Ekonomický editor BBC Kamal Ahmed tvrdí, že Haldane má v kritice tradičních metod výzkumu trhu pravdu. „Žádáme lidi, aby na stupnici od jedné do desíti vybrali, jak se cítí, ale to nám vlastně neříká mnoho o tom, jak se pak chovají. Behaviorální ekonomie je pak spíše o tom, jak se cítíme, než o tom, co si myslíme, že děláme." 

Vědci z Claremont Graduate University zkoumali nejposlouchanější a nejhranějších skladeb z rádií a streamovacích služeb z let 2000 a 2016 a rozdělili je do několika kategorií, které využívá Spotify Developer API, vytvářející algoritmy pro navrhování písní uživatelům a k personalizaci jejich playlistu. Byli také schopni analyzovat texty písní, aby je pak mohli zařadit do kategorií radost, smutek, vztek, strach, znechucení, překvapení, důvěra a očekávání.

Zjistili, že v období globální finanční krize v roce 2008 převládaly písně s texty, které obsahovaly nějaká očekávání, znechucení, strach, smutek a vztek. Jejich popularita vrcholila mezi roky 2008 a 2009, potom pozvolna odeznívala. 

Cenná data o lidském chování nemusí poskytnout jen oblast hudby, ale i literatury i oblast masmédií. Ekonomům může leccos napovědět i to za co utrácejí své peníze hráči v některých online hrách. 

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Tři čtvrtiny Čechů se snažily z internetu smazat svá osobní data

28.05.2020 16:43 Tři čtvrtiny Čechů se již někdy pokusily odstranit své osobní informace z internetových stránek…

Výzkumníci z ČVUT vyvinuli zařízení pro kontrolu mobilních sítí

28.05.2020 11:50 Vlastní řešení pro kontrolu pokrytí mobilními sítěmi vyvinuli výzkumníci z ČVUT. Připravili systém…

Twitter poprvé označil Trumpovy tweety za nepřesné, prezident hrozí…

27.05.2020 15:31 Aktualizováno Společnost Twitter, která provozuje stejnojmennou sociální síť, poprvé označila tweety amerického…

Babička se na Facebooku pochlubila vnoučaty. Rodina ji za to dostala k…

26.05.2020 09:30 Babička z Holandska, která se na sociálních sítích chtěla podělit o fotky milovaných vnoučat,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy