Zásah Facebooku po volbách v USA zviditelnil tradiční média

Šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg po amerických prezidentských volbách kvůli lavině dezinformací povolil zásah do algoritmu, který utváří výběr příspěvků na "hlavních stránkách" uživatelů jeho sociální sítě. Změna zvýšila důraz na kritérium "kvality zpravodajského ekosystému" a ve výsledku zviditelnila obsah od tradičních amerických médií. S odvoláním na tři osoby obeznámené s interním procesem to v úterý napsal list The New York Times (NYT).

Facebook, autor: Kon Karampelas

Intervence popsaná v novém článku představuje další z řady pozoruhodných opatření, která správci největší sociální sítě světa přijali v souvislosti s volbami ve Spojených státech. Facebook mimo jiné omezil prodej politické reklamy, dočasně přestal uživatelům doporučovat politicky zaměřené skupiny, zpřísnil pravidla kolem nepravdivých tvrzení o volbách a snažil se různými způsoby propagovat důvěryhodné informace.

Přesto se na hlavní platformě společnosti stejně jako na dalších sociálních sítích ve velkém šířily nejrůznější dezinformace ohledně průběhu hlasování, falešných volebních lístků či podvodů při vyhlašování výsledků. Analytici Facebooku podle NYT v reakci na znepokojivý vývoj navrhli úpravu klíčového algoritmu, který servíruje obsah více než dvěma miliardám uživatelů stejnojmenné platformy.

Návrh zahrnoval posílení důležitosti tzv. "kvality zpravodajského ekosystému" (NEQ), což je ukazatel přiřazovaný mediálním organizacím na základě interního žebříčku o kvalitě jejich tvorby. "Skóre NEQ běžně nehraje velkou roli v určování toho, co se objeví ve výběru příspěvků. Ale několik dní po volbách Zuckerberg schválil zvýšení váhy, kterou NEQ ve facebookovém algoritmu má, ve snaze docílit, aby se důvěryhodné zprávy dostaly více do popředí," píše NYT s odkazem na nejmenované zdroje.

Výsledkem byl údajně významný nárůst dosahu u příspěvků od "mainstreamových" vydavatelů, jako jsou televize CNN, veřejnoprávní rozhlasová společnost NPR, a také The New York Times. Naopak obsah od populárních stránek s jasnou politickou agendou, jako je Breitbart na straně republikánů nebo Occupy Democrats na straně demokratů, potkal pokles viditelnosti. Úprava algoritmu byla pravděpodobně zavedena coby dočasné opatření, zdali už byla vrácena zpět, nebylo jasné.

Skupiny jako Breitbart, Occupy Democrats a stránky některých komentátorů nakloněných americkému prezidentu Donaldu Trumpovi patří na facebooku dlouhodobě mezi nejúspěšnější tvůrce obsahu s politickou tematikou. Některé z těchto kanálů s miliony fanoušků se výrazně podílely na šíření dezinformací o volebních podvodech.

To platí i o oficiálních účtech samotného prezidenta Trumpa, který soustavně propaguje tvrzení o "zmanipulovaných volbách", ačkoli žádný z amerických států problémy v tomto směru nenahlásil. Data z analytického nástroje Crowdtangle provozovaného Facebookem ukazují, že prezidentovy povolební příspěvky sbíraly nevídané množství interakcí ve srovnání s předchozími měsíci a roky.

I proto se začínají objevovat analýzy, které za hlavní motor dezinformační vlny kolem voleb v USA označují relativně malý počet vlivných aktérů na sociálních sítích. "Často se setkáváme s předpokladem, že dezinformace nebo fámy se uchycují jen tak. Tito 'superpřenašeči' ukazují, že máme co do činění se záměrnými snahami přetvořit veřejný narativ," komentoval zjištění o povolebním vývoji Fadi Quran z mezinárodní lidskoprávní organizace Avaaz.

Podobně nedávno situaci hodnotil bývalý bezpečnostní šéf Facebooku Alex Stamos, který je nyní jednou z tváří iniciativy Election Integrity Partnership mapující volební dezinformace. "Obrovskou součástí problému jsou dobře známí influenceři," řekl týden po konci hlasování v USA.

"Máte relativně malý počet lidí s velmi velkými počty sledujících, kteří mají schopnost někde vyhledat jistý narativ,... jeden tweet, jednu fotku, jedno video, a pak to zabudovat do větších narativů," popsal Stamos proces šíření některých manipulací. "A myslím si, že tohle bude pro platformy absolutně největší výzva směrem do budoucna," dodal.

Komentář: Jsme k pláči. Za mobilní tarify platíme nejvíc v Evropě a je nám…

16.01.2022 11:30 Z některých států východní Evropy se stávají stále více, chce se říct „bolestivé rány“ kontinentu,…

Dechberoucí záběry. Vybuchla podmořská sopka Hunga Tonga

15.01.2022 17:04 Tichomořské souostroví Tonga po mohutném výbuchu podmořského vulkánu vydalo varování před cunami,…

Farský přes kritiku odletěl na půl roku do USA, podle Zemana uškodil STAN

16.01.2022 19:43 Poslanec STAN Jan Farský přes kritiku opozice i koaličních partnerů odletěl na stipendijní pobyt do…

Vláda chystá valorizaci důchodů i některých daní

16.01.2022 12:58 Vláda podle předsedy KDU-ČSL a ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky chystá na červen…

Výbuch sopky na druhé straně zeměkoule dosáhl až do Česka, a hned dvakrát

16.01.2022 22:00 Výbuch sopky na druhé straně zeměkoule se odrazil i na počasí v Česku. Tlaková vlna po sobotním…

Celní správa varuje před podvodnými maily, požadují doplatek na dani z…

28.12.2021 20:22 Celní správa ČR varuje před podvodnými e-maily, které požadují doplatek na dani z přidané hodnoty.…

TikTok předběhl Google, stal se nejnavštěvovanější internetovou stránkou…

22.12.2021 21:15 Čínská platforma pro sdílení krátkých videí TikTok překonala hranici miliardy aktivních uživatelů…

Množství útoků škodlivých programů na počítače v Česku letos stouplo o…

21.12.2021 11:16 Množství škodlivých programů, které útočily na počítače tuzemských uživatelů, se letos zvýšilo…

Hackeři už zaútočili na třetinu firem po celém světě

13.12.2021 17:18 Na více než třetinu podnikových sítí po celém světě již zaútočili hackeři ve snaze zneužít nově…

Google zveřejnil nejhledanější výrazy roku 2021. O co měli Češi největší…

08.12.2021 10:33 Češi se letos na internetu nejvíce zajímali o sčítání lidu, fotbalové Euro 2021 nebo bitcoin.…

Související:

Právě se děje

reklama