Revoluce v řízení auta? Vědci se snaží překonat základní problém

Cesta za plně automatizovaným automobilem bude ještě daleká. Inženýři z celého světa se nyní snaží vyřešit problém, který souvisí s usínáním řidičů. Bez lidského faktoru se totiž řízení automobilu stále neobejde.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

Podle dosavadního vývoje automobilového průmyslu to vypadá, že řidič bude v autě zapotřebí pouze v nezbytných případech. Auto, které nepotřebuje k žádnému úkonu přítomnost řidiče, se nachází na tzv. šestistupňové škále autonomie na samotném vrcholu. Podle vědců je možné tohoto cíle dosáhnout, i když k němu vede dlouhá cesta. V současné době se automobilový vývoj nachází na druhém stupni škály, čili řidič musí být přítomen a dávat během jízdy pozor. To znamená hlavně za jízdy neusnout. 

Vědci usilovně pracují na tom, aby se posunuli výše, na třetí stupeň. To sice stále znamená, že je potřeba přítomnost řidiče, nicméně jen na důležité úkony, které by si vyžádal počítač. "Ve třetí úrovni nemá řidič dovoleno spát, musí tam být a schopen reagovat. Nemusí však řídit po celou dobu. Může tam mít svou kancelář nebo odpočívat. Pak mu systém řekne, že za deset minut musí převzít řízení," uvedla pro The Guardian Anna Anundová ze švédského Národního výzkumného ústavu pro silniční dopravu.

Tým lidí kolem Anundové se snaží čelit výzvám jako spánek, stres, nepozornost, tedy faktorům, které dokáží ovlivnit řízení řidičů. Proto pracují vědci pracují na senzorech, které by takovéto faktory mohly u řidiče rozpoznat. Anundová však uvedla, že nehodlají stříkat lidem vodu do obličeje. "Pokud mluvíme o řidičích nákladních aut, tak jejich hlavním problémem je, že na dálnici jedou dlouho a nic jiného nedělají. Nový systém by mohl řidiče v případě nepozornosti informovat, že musí převzít řízení," řekla vedoucí projektu zaměřeného na vývoj softwaru.

Ian Reagan, z Institutu pro bezpečnost silničního provozu v USA, je toho názoru, že autonomie třetí úrovně znamená neodmyslitelný problém, protože řidiči mohou odvrátit pozornost od řízení, ale stejně musí musí být připraven reagovat. "Automatizované systémy musí být naprogramovány tak, aby se snažily najít bezpečný stav, kdy je auto schopno samo zajet ke krajnici a zastavit, aniž by to záviselo na řidiči," pojmenoval aktuální výzvu pro vědce.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Technická revoluce? Místo benzinu budeme tankovat tekutinu, kterou Češi…

17.12.2018 16:36 Zásoby ropy nejsou neomezené a dříve či později dojde. Tomu se snaží vyhnout především automobiloví…

Musk čelí konkurenci: Raketa Electron vynesla do vesmíru 13 družic +VIDEO

16.12.2018 09:53 Z kosmodromu Onenui Station na Novém Zélandu dnes odstartovala dvoustupňová orbitální raketa…

Lidé na Měsíci nepřistáli? Basketbalista Curry vyvolal rozruch. Teď se…

14.12.2018 10:17 Aktualizováno Hvězdný americký basketbalista Stephen Curry označil své zpochybnění přistání lidí na Měsíci za…

Robot, nebo člověk? Novináři na ruském veletrhu prokoukli boudu

14.12.2018 08:19 Robot, představený na mládežnickém technologickém fóru v Jaroslavli v centrálním Rusku, uměl mluvit…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama