Největší projekt v historii Evropy? Švédsko během jedné noci totálně překopalo dopravní systém

Stockholm - Během noci na 3. září 1967 proběhly v celém Švédsku rozsáhlé dopravní manévry. Švédové měnili směr jízdy. Ze smělého plánu se nakonec stal největší dopravní projekt v historii Evropy

Přidejte svůj názor 1 komentář

Přechod pro chodce

Do té doby totiž jezdili vlevo, zatímco jejich sousedé (a spolu s nimi drtivá většina Evropy) jezdili vpravo. Takto překotná změna ale nadělala řidičům a cyklistům problémy a doprava na některých místech zkolabovala.

Dnes sedmasedmdesátiletý dopravní expert Jan Ramqvist se tehdy na změnách podílel. „Všichni o tom tehdy mluvili, ale nikdo z nás vlastně doopravdy netušil, co se stane.“ vzpomíná pro britskou BBC. Když ale Den H, jak bylo 3. září 1967 ve Švédsku přezdíváno, konečně nastal, předčil všechna jeho očekávání.

Švédsko sáhlo ke změně směru dopravy ze dvou hlavních důvodů. Jednak chtěli Švédové zvýšit mezinárodní reputaci své země. A za druhé šlo o bezpečnostní důvody. Počet automobilů ve Švédsku totiž během 60. let prudce vzrostl. V roce 1967 již po švédských silnicích jezdily skoro 2 milióny automobilů. Drtivá většina z nich pocházela z cizí produkce, čili měla volant umístěn vlevo. Jezdit s takovýmto automobilem v levém pruhu řidičům zbytečně znesnadňovalo řízení.

Když Den H konečně nastal, všechny radnice ve Švédsku měly jasné pokyny, co vše musí během krátké doby změnit. Bylo potřeba přemístit semafory, autobusové zastávky, vyměnit značky nebo přemalovat směrové šipky na silnicích. Doprava v celém Švédsku byla na několik hodin zastavena a do práce byla povolána i armáda. „Po celou noc jsme se nezastavili.“ vzpomíná po letech Ramqvist, jež byl odpovědný za výměnu asi tří tisíc značek v Malmö .

Jak švédští motoristé zareagovali na zásadní změny v dopravě? Výsledkem byly zmatky a zácpy. Počet dopravních nehod ale nebyl nijak vysoký. V celém Švédsku bylo hlášeno jen 157 menších bouraček, což bylo dokonce méně než v jiné dny. Nikdo na silnicích nezemřel.

Peteru Kronborgovi bylo tehdy 10 let. Dnes o Dnu H píše knihu a na tehdejší události vzpomíná. „Byla to nejdůležitější událost, co se ve Švédsku za celý rok 1967 stala. Novináři, zejména ti z BBC, čekali na obrovské možství nehod a krveprolití. Nic z toho se nestalo a já myslím, že byli trochu zklamáni.“ říká Kronborg.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Příčina havárie Sojuzu? Možná stejná jako v roce 1986

23.10.2018 07:54 Příčina havárie rakety Sojuz z 11. října, kvůli níž musela dvoučlenná posádka nouzově přistát, byla…

Nanotechnologie jako hit současnosti? O jejich nebezpečí se nemluví,…

22.10.2018 15:23 Nanotechnologie jsou stále rozšířenější, najdeme je téměř všude kolem nás. S jejich šířením se ale…

Používáte google překladač? Dejte si velký pozor, hrozí vám problémy

20.10.2018 07:00 I přes to, že se překladové aplikace neustále zlepšují a vyvíjí, ještě stále se na ně nedá…

Za havárií Sojuzu stojí chyba při montáži nosné rakety

18.10.2018 19:38 Ruská agentura Roskosmos zřejmě našla viníky havárie pilotované rakety Sojuz MS-10, jejíž návratový…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama