Před 50 lety poprvé vzlétl král nebes. Proč Concorde tak náhle skončil?

Je tomu přesně 50 let, co ve Velké Británii poprvé vzlétl legendární nadzvukový letoun Concorde. Dnes již vyřazený technologický výstřelek byl nejrychlejším přepravním letadlem světa, jenže dnes už nelétá.

letectví

Francouzi letadlo vyzkoušeli už 2. března 1969, ale zkušební let v zemi druhého výrobce proběhl přesně 9. dubna 1969. Letadlo pilotoval veterán RAF z 2. světové války Brian Trubshaw.

Kontroverze letadlo provázely již od počátků jeho vývoje. Není se čemu divit. Výroba prvního nadzvukového dopravního letounu byla hnána dotacemi britské i francouzské vlády. V dobách studené války byla možnost předvést technologický pokrok jedním z cílů obou znesvářených bloků. Concorde měl být evropskou chloubou spolupracující Velké Británie a Francie.

Technologický výstřelek však po celou dobu jeho existence doprovázela smůla navázaná na historické okolnosti. Dopředu se vědělo, že provoz letadla bude ekonomicky problematicky, jelikož náklady na jeho provoz byly enormní. K tomu v roce 1973 vypukla ropná krize a o speciální letoun tak ve světě ve světle obav z nedostatku paliva nebyl zájem. Kromě British Airways a Air France si žádná letecká společnost Concorde nekoupila.

Již v roce 1979 tak byla zastavena jeho sériová výroba. Vyrobilo se pouhých 20 kusů (2 prototypy, 2 předsériové kusy a 16 sériových modelů).

Konec letového provozu předznamenala jediná tragická nehoda v historii provozu letadla. 25. července 2000 se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla v Paříži poškodila pneumatika při kontaktu s dílem, který odpadl od úplně jiného letadla. Části pneumatiky poškodily křídlo a palivovou nádrž. Výsledná nehoda znamenal smrt všech 109 pasažérů.

Výrobci letoun upravili tak, aby k podobné nehodě nemohlo dojít, jenže stoupla hmotnost letadla a prodražil se jeho už tak extrémně drahý provoz. Další smolnou historickou událostí byl teroristický útok 11. září 2001 na WTC v New Yorku, po kterém poklesl zájem o leteckou dopravu, což odnesl právě Concorde a záhy byl vyřazen z provozu jak Francouzi (24. června 2003 ) tak Brity (24. října 2003 ). Dones však drží rekord na "své" trase z New Yorku do Londýna, kterou letadlo dokázalo překonat za pouhé 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund.

Jednou ze zajímavosti britsko-francouzské spolupráce je i spor o název Letadla. Francouzsky se totiž název psal s „e“ Concorde, ale anglicky jenom Concord. Francouzi se pokusili svůj název prosadit také tím, že „e“ na konci podle nich také znamená „England“.

Evropský zelený hackathon vyhrála aplikace pro delší životnost nábytku

13.06.2021 15:31 V sobotu 12. června se v Praze uskutečnilo finále hackathonu Greenhack, největší zelené inovační…

ESA pošle sondu k Venuši, aby zkoumala, proč je nehostinná a není jako Země

10.06.2021 18:07 Evropská kosmická agentura (ESA) vybrala sondu, kterou na počátku 30. let hodlá vyslat k Venuši.…

Vrtulník Ingenuity na Marsu je podle NASA zřejmě v pořádku

06.06.2021 17:05 Vrtulníček Ingenuity americké vesmírné agentury NASA je po určitých problémech při šestém letu na…

Nadzvukové létání se vrací. United Airlines koupí 15 letadel Overture

03.06.2021 21:37 Americká letecká společnost United Airlines sází na nadzvukové cestování. Od firmy Boom technology…

Ingenuity opět vzlétne příští týden. Poletí dál, déle a rychleji

20.05.2021 10:44 Malý vrtulník Ingenuity americké vesmírné agentury NASA poletí na Marsu znovu příští týden. Při…

Kolem Země je 7000 tun vesmírného odpadu, tvrdí ruský vědec

18.05.2021 12:50 V současné době krouží kolem Země na 7000 tun vesmírného smetí a 3000 tun funkčních kosmických…

Související:

Právě se děje