Před 50 lety poprvé vzlétl král nebes. Proč Concorde tak náhle skončil?

Je tomu přesně 50 let, co ve Velké Británii poprvé vzlétl legendární nadzvukový letoun Concorde. Dnes již vyřazený technologický výstřelek byl nejrychlejším přepravním letadlem světa, jenže dnes už nelétá.

Přidejte svůj názor

letectví
doporučujeme

Francouzi letadlo vyzkoušeli už 2. března 1969, ale zkušební let v zemi druhého výrobce proběhl přesně 9. dubna 1969. Letadlo pilotoval veterán RAF z 2. světové války Brian Trubshaw.

Kontroverze letadlo provázely již od počátků jeho vývoje. Není se čemu divit. Výroba prvního nadzvukového dopravního letounu byla hnána dotacemi britské i francouzské vlády. V dobách studené války byla možnost předvést technologický pokrok jedním z cílů obou znesvářených bloků. Concorde měl být evropskou chloubou spolupracující Velké Británie a Francie.

Technologický výstřelek však po celou dobu jeho existence doprovázela smůla navázaná na historické okolnosti. Dopředu se vědělo, že provoz letadla bude ekonomicky problematicky, jelikož náklady na jeho provoz byly enormní. K tomu v roce 1973 vypukla ropná krize a o speciální letoun tak ve světě ve světle obav z nedostatku paliva nebyl zájem. Kromě British Airways a Air France si žádná letecká společnost Concorde nekoupila.

Již v roce 1979 tak byla zastavena jeho sériová výroba. Vyrobilo se pouhých 20 kusů (2 prototypy, 2 předsériové kusy a 16 sériových modelů).

Konec letového provozu předznamenala jediná tragická nehoda v historii provozu letadla. 25. července 2000 se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla v Paříži poškodila pneumatika při kontaktu s dílem, který odpadl od úplně jiného letadla. Části pneumatiky poškodily křídlo a palivovou nádrž. Výsledná nehoda znamenal smrt všech 109 pasažérů.

Výrobci letoun upravili tak, aby k podobné nehodě nemohlo dojít, jenže stoupla hmotnost letadla a prodražil se jeho už tak extrémně drahý provoz. Další smolnou historickou událostí byl teroristický útok 11. září 2001 na WTC v New Yorku, po kterém poklesl zájem o leteckou dopravu, což odnesl právě Concorde a záhy byl vyřazen z provozu jak Francouzi (24. června 2003 ) tak Brity (24. října 2003 ). Dones však drží rekord na "své" trase z New Yorku do Londýna, kterou letadlo dokázalo překonat za pouhé 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund.

Jednou ze zajímavosti britsko-francouzské spolupráce je i spor o název Letadla. Francouzsky se totiž název psal s „e“ Concorde, ale anglicky jenom Concord. Francouzi se pokusili svůj název prosadit také tím, že „e“ na konci podle nich také znamená „England“.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Crew Dragon společnosti SpaceX se chystá na první let s posádkou

14.11.2019 23:11 Americká společnost SpaceX se o další důležitý krok přiblížila k prvnímu letu své lodi Crew Dragon…

Motorola se vrátí k véčku Razr, tentokrát s ohebným displejem

14.11.2019 16:54 Americká společnost Motorola, kterou vlastní čínský gigant Lenovo, chystá návrat ke svému…

Tunel mezi Ruskem a USA? Už car Mikuláš II. chtěl spojit Aljašku se Sibiří

14.11.2019 10:34 Aktualizováno Transsibiřská magistrála táhnoucí se téměř 10 tisíc kilometrů z Moskvy až do Vladivostoku platí za…

Sonda Hajabusa 2 odlétá od asteroidu Ryugu, návrat na Zemi lze sledovat…

13.11.2019 10:13 Japonská sonda Hajabusa 2 po roce a půl odlétá od asteroidu Ryugu a vrací se zpět na Zemi, kam do…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama