Koronavirus podporuje přepravu zboží samořízenými vozy

Koronavirová krize urychluje posun odvětví samořízených vozů od přepravy lidí k dodávkám zásilek. "Realita je teď taková, že doprava zboží je větším trhem než přeprava lidí," cituje agentura Reuters Johna Krafcika, šéfa společnosti Waymo, která se zabývá vývojem samořízených vozů.

Firma Waymo, která je stejně jako internetový gigant Google součástí technologického konglomerátu Alphabet, se zpočátku soustředila na samořízené vozy pro taxislužby. Vyvíjí ale i samořízené nákladní a dodávkové automobily. Společnost podepsala smlouvy se zasilatelskou firmou UPS a maloobchodním řetězcem Walmart o testovaní dodávek pomocí samořízených vozidel.

Waymo své aktivity v oblasti dodavatelských služeb označuje jako Waymo Via. Firma v posledních měsících získala od investorů další kapitál v objemu tří miliard dolarů (zhruba 75 miliard Kč).

Podle analýzy agentury Reuters investoři za uplynulých sedm měsíců napumpovali minimálně šest miliard dolarů do desítek podniků, které působí v segmentu automatických dodávek zboží a potravin s využitím bezpilotních letounů či nákladních vozů. Většinu těchto peněz přitom získaly velké podniky, jako je Waymo a Didi Chuxing, které pracují na automatizaci přepravy osob i dodávkových služeb.

Hodně se mluví také o dodávkových robotech, kteří se pohybují po chodnících. V poslední době sice nepřilákali mnoho investic, zkouší je ale čím dál více měst a podniků.

Šéf úřadu ekonomického rozvoje amerického města Fairfax Christopher Bruno začal spěšně pracovat na uvedení takových robotů do ulic, jakmile koronovirová krize omezila pohyb lidí po městě. Nyní tak ve Fairfaxu dvě desítky robotů společnosti Starship Technologies dodávají hotová jídla a další zboží.

"Domnívám se, že nebýt krize, panovala by ohledně jejich využití určitá skepse," uvedl Bruno. Upozornil také, že provoz robotů se podařilo schválit během jednoho a půl týdne, zatímco běžně trvá schválení nových podnikatelských aktivit šest až deset měsíců.

Někteří investoři ale varují před nadměrnými očekáváními ohledně automatických dodávek zboží, protože toto odvětví stále čelí technickým a regulačním problémům. "Koronavirus teď sice kolem automatických dodávek vyvolal velký rozruch, tato zdravotní krize se ale z velké části za několik let vyřeší, tedy dříve, než budou automatické dodávky připraveny k masovému využívání," uvedl manažer Quin Garcia ze společnosti Autotech Ventures.

Start-upy podnikající v oblasti automatických dodávek zboží, jako jsou například firmy Refraction AI, Kiwibot, Optimus Ride a Manna Drone Delivery, nicméně nynějšího zvýšeného zájmu využívají k získávání nového kapitálu od investorů.

Související

Toyota

Toyota otestuje vůz bez řidiče, vyrazí do rušné tokijské čtvrti

Automobilka Toyota začne příští léto v Tokiu veřejně testovat autonomní vozidlo na bázi Lexusu LS pod označením P4. Testovací vůz umožňující samostatnou jízdu bez zásahu řidiče bude od července do září nasazený v městském provozu formou "mobilita jako služba", oznámila firma v tiskové zprávě.

Více souvisejících

samořízená auta Google Car

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow

Britský premiér Rishi Sunak oznámí v úterý na návštěvě Polska zvýšení vojenské podpory pro Ukrajinu o 500 milionů liber (579 milionů eur). 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy